Vart vänder man sig?

movi

Trådstartare
För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar mig inte men kan ställa till lite oreda där uppe med syn och balans.

Året efter började den åter växa (febr -23), så jag blev strålad i juni -23.

Nu såg man igen på MR:en i nov -23 att den växt ytterligare en bit, men hela högen läkare är osäkra på om det är en biverkning av strålningen eller om den växer.
Det ska avvaktas till maj för ny MR för att se om den stannat av eller växer och fortsätta därifrån om vad som ska hända och behandlingsform.

Jag har mått riktigt bra hela den här resan från okt-21 men nu tycker jag att det börjar kännas blä över hela den här resan, och gissar att mina sömnproblem bottnar i det och viktnedgång. . Absolut inte självmordsbenägen, så ingen oroar sig över det, bara så trött på bakslag.

Är det bara att acceptera att så här är det, fokusera på ljusglimtarna, se framåt, det andra kan jag ju inte göra nåt åt, det får läkarna lösa. Eller ska man spy gallan över nån annan? Vem? Vad säger man? Jag har en hjärntumör, jag kan inte sova.
 
Senast ändrad:
För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar mig inte men kan ställa till lite oreda där uppe med syn och balans.

Året efter började den åter växa (febr -23), så jag blev strålad i juni -23.

Nu såg man igen på MR:en i nov -23 att den växt ytterligare en bit, men hela högen läkare är osäkra på om det är en biverkning av strålningen eller om den växer.
Det ska avvaktas till maj för ny MR för att se om den stannat av eller växer och fortsätta därifrån om vad som ska hända och behandlingsform.

Jag har mått riktigt bra hela den här resan från okt-21 men nu tycker jag att det börjar kännas blä över hela den här resan, och gissar att mina sömnproblem bottnar i det. Absolut inte självmordsbenägen, så ingen oroar sig över det, bara så trött på bakslag.

Är det bara att acceptera att så här är det, fokusera på ljusglimtarna, se framåt, det andra kan jag ju inte göra nåt åt, det får läkarna lösa. Eller ska man spy gallan över nån annan? Vem? Vad säger man? Jag har en hjärntumör, jag kan inte sova.


Tycker absolut du ska be om stöd i denna situation. Gissar att du har kontakt med någon avdelning/enhet på sjukhuset för uppföljningar av din tumör? Isåfall börja med att vända dig dit och fråga om de har någon psykolog eller kurator du kan få komma till och förklara hur du mår. Eventuellt kanske också be om hjälp med sömntabletter under en kortare period för att inte få sova gör ju en ännu sämre och påverkar måendet.

Jag tycker verkligen inte att det är konstigt att du mår dåligt av situationen förstår att det är en otroligt pressande situation. Kram ❤️
 
Jag tänker terapi/psykolog kontakt vore bra, sömntabletter kanske ett alternativ om de inte påverkar för negativt? Sen finns det stöd och samtalsgrupper man kan prova, jag tänker att det kan vara skönt att ventilera med andra i liknande sits?
Tala om för vården att du mår dåligt så att du får hjälp.

Jag hoppad att det löser sig för dig ❤️.
 
Tack snälla för svar! Jag hade tidgare Imovane att sova på, men livrädd för beroende. Så jag fick Atarax utskrivet att prova att sova på. Jag somnar bra, sover runt 6-7 timmar, men aldrig utvilad när jag vaknar. Trött på dan, sätter jag mig i soffan på em så somnar jag 😁
 
Tack snälla för svar! Jag hade tidgare Imovane att sova på, men livrädd för beroende. Så jag fick Atarax utskrivet att prova att sova på. Jag somnar bra, sover runt 6-7 timmar, men aldrig utvilad när jag vaknar. Trött på dan, sätter jag mig i soffan på em så somnar jag 😁

Kanske kolla upp andra värden om du känner dig trött? Sen så kan jag tänka mig att din behandling och sjukdom kan bidra till tröttheten men kan ju vara värt att kolla ändå.
Själv jobbar jag natt och ligger jämt på minuskontot när det gäller sömnen. Hade dock d-vitamin brist när de kollade mina värden sist och då åt jag ändå d-vitamin. Fick tabletter utskrivna och ska kolla mina värden igen om ett tag men det här är nog första vintern jag inte känner mig helt förstörd på flera år så jag tror de har haft nån effekt.

Kanske vara lite snällare mot sig själv och acceptera att man är tröttare och behöver vila? Ofta har vi väldigt höga krav på oss själva och har svårt att lyssna på kroppen.

:heart
 
Kanske kolla upp andra värden om du känner dig trött? Sen så kan jag tänka mig att din behandling och sjukdom kan bidra till tröttheten men kan ju vara värt att kolla ändå.
Själv jobbar jag natt och ligger jämt på minuskontot när det gäller sömnen. Hade dock d-vitamin brist när de kollade mina värden sist och då åt jag ändå d-vitamin. Fick tabletter utskrivna och ska kolla mina värden igen om ett tag men det här är nog första vintern jag inte känner mig helt förstörd på flera år så jag tror de har haft nån effekt.

Kanske vara lite snällare mot sig själv och acceptera att man är tröttare och behöver vila? Ofta har vi väldigt höga krav på oss själva och har svårt att lyssna på kroppen.

:heart
Tack för svar!
Jag gjorde en större hälsokontroll i samband med strålningen, det kan ju ha ändrat sig sen dess, men då var alla värden bra utom B12, så det käkar jag piller för.
 
Vet inte om du tar atarax nu men en bivekning de kan ha är väl trötthet?
Jo jag käkar Atarax nu, men om jag fattade rätt av läkaren, så äter jag sån liten dos, så den ger lugnande effekt vid sänggående. Jag äter inte Atarax på dagarna. Då fattade jag det för att det kan ge trötthet/dåsighet, men jag kan ha fattat fel/hört fel. Så det ska jag kolla upp 👍
 
Tack snälla för svar! Jag hade tidgare Imovane att sova på, men livrädd för beroende. Så jag fick Atarax utskrivet att prova att sova på. Jag somnar bra, sover runt 6-7 timmar, men aldrig utvilad när jag vaknar. Trött på dan, sätter jag mig i soffan på em så somnar jag 😁

Du skulle också kunna fråga om en sömnutredning, för "sover" är ett väldigt brett begrepp. Aldrig utvilad när man vaknar är en varningsflagga.
 
Vad säger man? Jag har en hjärntumör, jag kan inte sova.
Ja det är väl lämpligt.
Prova Vårdcentralen.
De har överraskat mig när det kommer till att hitta lösningar på dåligt allmäntillstånd.
Jag har en sömnstörning som ställer till det.
Men just nu har jag kontroll på den.
 
Jo jag käkar Atarax nu, men om jag fattade rätt av läkaren, så äter jag sån liten dos, så den ger lugnande effekt vid sänggående. Jag äter inte Atarax på dagarna. Då fattade jag det för att det kan ge trötthet/dåsighet, men jag kan ha fattat fel/hört fel. Så det ska jag kolla upp 👍
Atarax, precis som andra psykofarmaka, fungerar ofta olika på olika personer. En del blir däckade av den och andra märker inte av den alls.
En gång när jag var desperat pga sömnlöshet så tog jag en hel dygnsdos (150 mg) på kvällen. Var trots det klarvaken hela natten. Så på mig funkar den inte alls.
Du kanske är känslig för den.
 
Tack snälla för svar! Jag hade tidgare Imovane att sova på, men livrädd för beroende. Så jag fick Atarax utskrivet att prova att sova på. Jag somnar bra, sover runt 6-7 timmar, men aldrig utvilad när jag vaknar. Trött på dan, sätter jag mig i soffan på em så somnar jag 😁


Imovane är ju en insomningstablett som gör att du får hjälp med att somna lättare men egentligen inte förlänger sömnen. Sunt att tänka på risken för beroende absolut! Men tycker du ska diskutera med läkare om du kan byta mot en sömntablett som hjälper dig hela natten eller hur man ska uttrycka det. Propavan kan vara ett alternativ som är sömntablett och ej beroendeframkallande.
 
Propavan och circadin kan ju vara andra alternativ för sömnen.
För mig var atarax och lergigan som att knapra frigolit, hände absolut ingenting med min sömn 😅 Propavan fungerade jag inte på, upplevde mig dåsig hela dagen efter. Melatonin (cirkadin fick jag utskrivet, nu köper jag receptfria) är det som funkat bäst för mig :)

Men jag tror också på samtalsstöd, och om inte det finns nån kopplad till avdelningen på sjukhuset som behandlat dig, så borde det finnas på din vårdcentral :) klart att man ska kunna få hjälp att bearbeta en så stor händelse, och man kan behöva få kräka ur sig frustrationen och annat först innan man kan prata om det på "annat sätt".
 
Fråga om det inte gär att få kurator eller liknande på sjukhuset?
Jag tror jag har en anhörig som kan behandlas på samma sjukhus som du, som haft någon kurator där.
Om jag inte helt är ute och cyklar om var du bor då. Jag har för mig jag läst någon gång vilket sjukhus du tillhör.Men jag kan ha förväxlat dig med någon.
Ska inte säga stensäkert att det är på sjukhuset och inte vc hen går men kan ta reda på om du vill.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ i oktober -21 opererade jag bort en stor hjärntumör på 7*7cm, visste inte att jag hade en, den upptäcktes 3v innan av att jag fick ett...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 448
Senast: Petronilla
·
Kropp & Själ jag fick ganska stora sömnproblem för 1 år sen när en stor hjärntumör hittades, 7*7*7cm. Fick Zopiklon utskrivet och kunde sova rätt...
Svar
14
· Visningar
1 105
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 230
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp