Hästpass, vad kostar det?

L

linabergmer

För ett d-ponny sto -96 med okänd härstamning. Nån mer info som behövs?
 
Och vart gör man ett hästpass? Vem tar´man kontakt med?
 
Puttar upp denna tråd då, men nån måste väl veta?? Kanske tråden ligger fel men vart ska den ligga då?
 
Du skall ta kontakt med ASRP det är som som registrerar okända korsningsponnyer. Ring dem så får du veta vad det kostar och vad de behöver för information.
 
Välj en ID.kontrollant på www.swehast.se. Denne "ritar sedan av din häst, virvlar, tecken osv. Id.kontrollanten tar även tagel för DNA som skickas in. Den id.kontr. som jag hade till min pålle microchipsmärkte samtidigt. Veterinären var också ute och åldersbestämde hästen genom tänderna. Sedan skickade jag in papprena till ASRP och senare skickade de ut ett hästpass. Jag har för mig att allt som allt kostade det ca 1000-1300:-. Id.kontollanten ca 200:-. Vet. ca 300:-. Och registreringen ca 600:-. Lycka till!
 
Okey, men är det någon som vet om man får köra en häst i transport som inte har hästpass?
 
Klart du får! Lagen säger att alla hästar i Sverige ska ha pass senast 2005. Fram tills dess kommer ju ganska många av dessa hästar utan pass att transporteras både hit o dit. Så bara transportera du! Och skaffa pass, såklart. :D

Hästpasset är främst till för att kontrollera vilka mediciner o behandlingar hästen fått under sin livstid så att hästar som fått vissa mediciner inte kommer in i livsmedelskedjan när de slaktas. Plus att man skriver in alla vaccinationer, ägarbyten mm. Himla bra!
 
En fråga till:
Finns det någon speciell regel för travhästar?
 
Hur menar du då?

ALLA hästar i Sverige SKA ha pass senast 2005 och det är ägaren som ska se till att hästen har det, oavsett ras.
 
För den människa jag ska sälja min häst till sa: Men vet du inte hur dte är med travhästar? När jag sa att man fick transportera hästar utan pass till 2005.
 
Alltså, passet är inte till för transporter i första hand! Det är inte ett pass i den bemärkelsen som för oss mäniskor.

Ett hästpass handlar om att man ska fylla i medicinbehandlingar, vaccinationer, ägarbyte...främst för att inte hästar som fått viss sorts medicin ska hamna som livsmedel vid slakt. INTE för att man ska transportera dem hit eller dit i Sverige.

Jag undrar om din köpare själv har en aning! Tycker det låter som att h*n vill att DU ska ordna pass till hästen innan h*n köper den...det är nämligen bara den registrerade ägaren till travare som kan ansöka om pass. Och ALLA hästar ska ha pass senast 2005. Efter det tror jag inte man kan lämna in hästar till slakt utan att uppvisa dessa papper, har jag för mig.

Står du reggad som ägare till travaren du ska sälja? Har du några papper på den? Tävlas den eller handlar det om fd travare som ska ridas? Inte för att det spelar nån roll egentligen. Min erfarenhet är att de flesta travare INTE har pass än så länge!

Och pass handlar som sagt INTE om att transportera hästar, vilken ras de än har. Hoppas det ordnar sig!
 
För den människa jag ska sälja min häst till sa: Men vet du inte hur dte är med travhästar? När jag sa att man fick transportera hästar utan pass till 2005.

Vid ägarbyte ska hästarna ha pass redan nu.

Hästar som passerar gränser ska ha pass. Det kanske är travare som tex tävlar i Norge och Danmark men tänkt på när man pratar om regler för transport?

De du kan läsa på SH:s informationssidor om pass gäller inte för travare, även om själva lagstiftningen som ligger till grund naturligtvis är samma. STC, som utfärdar pass för travarna, har sina egna regler. De har tex en egen lista med godkända ID-kontrollanter.
 
Tack för att klargjorde en grej jag missade, att hästar som passerar gränser ska ha pass! Men att det skulle behövas för att transportera dem är ju bara nonsens!

Jag köpte själv ett par travare, en för ett år sedan och en för ett halvår sedan och jag fick banne mig varken pass eller papper. Blev lovad ägarbyte till den första hästen (köpte av uppfödaren dessutom) men det har fortfarande inte hänt nåt trots upprepade påtryckningar. Vad tusan gör man då? JAG kan ju inte begära pass på en häst jag inte står som ägare till! (Den andra hästen sålde jag för en månad sen).
 
man behöver inte ha pass ännu. jag har ej fixat det än. senast år 2005 ska man ha pass. det finns inga krav att man ska ha det nu. och inte tänker jag skaffa det prick nu heller, vid juletider och allt. jag skaffar det i sommar. Just nu har jag annat och tänka på än passen. Däremot kollar jag upp redan nu vart och hur jag ska vända mig så allt är klart sedan.
 
reg avgiften kostar för mig 400kr sen idmärkning 450kr.så mitt kostar ca 850-900kr
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver en app som är pålitlig och som följer i realtid. Man ska inte få info som var aktuell för tio minuter sedan utan var aktuell...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 932
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: movi
·
Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
1 022
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp