Bukefalos 28 år!

Hästskötarexamen

Har för mig att foderdelen var hyfsat enkel. Du ska ha koll på olika fodermedel och vad de innehåller. Hur de ser ut. Man får smaka, lukta och kolla noga. Vi fick även 3 foderanalyser där vi akulle motivera vilket grovfoder som passade bäst till vilken häst. (Tex ett avelsto, en tävlingshäst och en konvalescent) så du behöver inte kunna räkna foderstat i huvudet.
Foderdelen gjordes muntligt vilket var nervöst. Jag fick iaf plus i kanten på foderdelen minns jag :D
 
Jag tyckte att man skulle kunna lite om allt, inte så mkt djupgående kunskap men bred. Det som kan vara bra att tänka på är at de gärna har med lite äldre prylar som de anser att man ska ha koll på (men jag har aldrig sett det användas haha) som t ex flöjtbett eller lindor med "knytband". Så kolla upp lite sånt. Ha koll på karenstider på olika medikamenter det gillar de att fråga om. Träna varvbyte i longeringen, det måste gå snabbt, smidigt och ffa säkert. Tänk på att all hantering ska vara så säker som möjligt och håll ordning på dig själv och prylar. När jag gjorde det så var det ett gäng privatister som gjorde det dagen efter och många hade sina grejor liggande lite huller om buller utanför boxen inför ridprovet eller hade gympaskor på sig. Sånt sticker i ögonen på de som examinerar och de kollar på helhetsintrycket. Jag fick t ex trassel på linan på longeringen men jag hade + på så mkt annat så jag klarade det ändå. De flesta brukar annars kugga på just longeringen det finns mkt att strula till där så öva mkt och kolla upp så att du gör enligt konstens alla regler.
 
Förr var det i alla fall så att foderdelen kunde vara väldigt olika. När jag skrev var den skriftliga relativt tuff, men för mig som älskade foderlära då var det ändå full pott. Men på den muntliga delen kunde det vara att bara ha koll på olika fodermedel men t ex jag och en till fick den klassiska frågan "från tugga till träck" där man ska gå igenom allt som händer och var i tarmen det händer. Hade pluggat på det och satte den också men är man inte beredd på den frågan är det såklart svårt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 214
Senast: Wonna
·
Träning Jag fick i en annan tråd en massa frågor på det. Och tyckte att svaren passade bättre här. Kräver du samma sak i utbildningen av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 187
Senast: Pettsson
·
C
Hästmänniskan Ryttare och ryggproblematik. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte var den idrottsliga typen som liten, för just någn fysisk krävande...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
37 761
Senast: Sweetchili0511
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp