Hur jag får mina hästar pålitliga.

Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Henry Blake har skrivit en del böcker om hästhantering och kommunikation och bla skrev han om att tända pipan och blossa lungt när något farligt händer omkring hästen. Ungefär så menar jag fast jag inte röker pipa:angel:

:D Japp. Det är det jag brukar likna vid "att vissla inombords" :angel: Funkar väldigt väldigt bra.....
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jag vet liksom inte vad jag ska göra. Som det är nu så försöker vi helt enkelt hålla oss undan farliga saker, pysslar omkring inne i skogen där det inte finns trafik.

Precis som de andra skrivit så är det tyvärr helt fel väg att gå. Genom att skydda honom för omgivningen så kommer han bara att bli räddare och räddare. Du måste helt enkelt utsätta honom för saker som ligger på hans tröskel av säkerhet/självförtroende. Det är det största misstaget man kan göra med en spänd/tittig häst att helt enkelt sluta exponera den för nya omgivningar, då kommer man aldrig ifrån beteendet utan späder på det. Tyvärr är det ju ofta så man reagerar, dvs det blir obehagligt och då utsätter man sig inte för dessa situationer.....
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Om du inte kan avleda honom så blir det svårt att tävla, när det finns mkt att titta på där.
Det är väl Ok att han tittar till en gång, men sen måste han lita på dig när du säger -skit i det där.Jag försvarar dig!

Mitt sto har varit "rädd" för timmer som hela tiden har dykt upp på nya ställen.
Sa bara- Det är bara pinnar! o tog inte tygeln.
Är de rädda för något är det undersökningsplikt, därför väljer de att blunda o bara passera.

Kom ihåg att attack är det bästa försvaret.
Jaga crosshojarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Håller med igen...hehe, låter som en hackig skiva...men så är det.

Kan tillägga, att man som ryttare, som försöker "skona" sin häst för "farligheter", blir innombords ängslig till slut för allt som hästen "kan tänkas" bli rädd för....en ond cirkel startar:( ....

Så ut o exponera, med ett långt grimskaft för säkerhets skull:smirk:
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Kom ihåg att attack är det bästa försvaret.
Jaga crosshojarna.


Haha! Det är därför alla mina hästar vill jaga bilar :D

Tycker det är jättebra att stå still o släppa förbi dem och när bilen är nästan förbi börja skritta efter bilen. För bilistens skull står jag helst still om hästen inte är mkt osäker i början, då ser jag hellre att den rör sig lite framåt.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Tack båda två!
Har provat nu i helgen (hinner inte dit i veckorna) och hon låter mig utan problem klappa och ta överallt, även längs insidan av bakbenen, dra bort kardborrar ur hovskägget etc. :( Väntar med att bråka om bakhovar ett tag. Har hon klarat sig i fyra år utan att kunna lyfta bakhovarna så går det nog i några veckor till!
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jag bara härmar dig för att du ska tycka att jag är vettig:D

Självklart! Fortsätt med det:p :D


KL
Ang farligheter undviker jag dem aldrig i stort sett, och att jaga crosshojar har vi gjort i sandtaget, :idea: Hon tyckte det var rätt kul fast lite läskigt först, att springa efter den där vrålande stinkande saken:D

(Den vrålade förbi när vi kom ner och skulle i samma riktning så, vi sprang efter)

Dock brukar crossåkarna hålla sej på avstånd om de ser oss, de vet att de kör olagligt utanför inhägnat område och är livrädda att något ska hända med tanten och hästen, antar jag, DYYYYYRT för dem.:cool: De är så trevliga.

Med en annan häst jagade vi en gång en älg och det var så kul att han sen ville springa efter älgar vi såg:cool:

Men - hästar är också olika, man måste känna dem och veta att de lyssnar på en innan man gör sånt. Självklart.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jag har jagat både rådjur o älg.
Min förra häst som iofs inte var rädd för ngt fick jaga lastbilar på en grusväg iom ett järnvägsbygge.

Tyvärr är mina hästar rädda för moppar idag, sen fd grannar har jagat dem i hagen.
Val. är inte rädd för HD-cyklar eeller motocross, men stora fordon:crazy:
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Pressening är han inte rädd för. Det är 2-taktare dom kör med häromkring, tack o lov flyttar vi snart till ett ställe med trevligare grannar....

Jo det är nog som du säger, försöka vänja. Får börja med joggare och vanliga cyklister.

Men sen då, alla dom andra sakerna som jag omöjligt kan träna på..? Tex sotaren som gör läskiga ljud..
Har läst båda böckerna men kanske ska göra det igen! :)

Axel och Flashlight:
Jo jag försöker så gott jag kan att vara lugn och trygg, men med handen på hjärtat är det inte alltid lika lätt. :o Eftersom han är så känslig så märker han väl att jag, även om jag utåt verkar lugn och inte gör något för att förstärka hans uppfatning av faran så händer det ju att jag tänker "helv*te hur ska det här gå!!" om det tex kommer en stor lastbil. :crazy: Han har aldrig (peppar peppar..) skenat med mig pga han blivit rädd, han kastar sig runt, studsar iväg några meter (då gäller det att sitta kvar! haha) sen lyssnar han på mig och tvärstannar och vi kan kolla/lugna oss.

Men jag önskar ju att han inte blev rädd alls! Känns som att han får nån blackout precis i momentet han blir riktigt rädd, sen "landar" han igen.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jag har alltid låtit mina hästar vara med lite överallt där jag håller på och jobbar och min nuvarande madam var rädd för både det ena och det andra i början men nu tollererar hon att jag blåser på henne med tryckluftmunstycket, dammsuger henne, förgasarsmäll från felställd tändning på jordfräs reagerar hon inte ens för, vinkelslip eller motorsåg bekommer henne inte alls och skotaren eller minilastaren ska hon rejsa med. :rofl: Älgar älskar hon och timmerbilar är bara passerande skog på längden enligt henne så jag kan säga att det skett en viss "liten" förändring sen hon kom hit.:D
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Att just hålla på med saker och låta hästen vara med, det är oerhört effektivt.
Jag brukar passa på att ställa hästarna i hagen närmast händelserna så att de skall kunna se ordentligt.
Vårbruk, tröska, plöjning, husbyggen o.s.v.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

det gör han redan, stått på gård med traktor osv som kör precis bredvid hans hage i 3 år, men det hjälper då inte ett dugg!!!! :crazy:
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Någon måste vara där och trösta och visa också.
Han skall liksom vara bland trasslet med dig som guide.
Annars så finns det risk att han bara blir förskräckt.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Känner igen det där.
min val. är uppväxt med en totalt orädd häst o har gått brevid E4.an o senast nu i somras vid en starkt trafikerad väg mer mkt tradare o MC, men han vet att han är trygg där.'
Det är en annan 5.a att möta dem på annan plats där det inte brukar vara trafik.
Fick erfara det för ett par veckor sen, när jag precis hade satt på tränset efter urlastningen.Då kom det en lastbil bakifrån o hästen for runt o sen bakåt, o den var ända inte jättenära.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

jo.. jag vet ju aldrig när dom kör igång... :( blir skönt med eget så man har kontroll på vad som händer!
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Hej! Vilken bra tråd. Jag har ganska nyligen (ca 3 mån sedan) köpt en import (tyskland), ett sto, 12 år. Hon är snäll och "väluppfostrad" = sparkar inte, bits inte, lättlastad, lättklippt. Men hon är omöjlig att leda ibland. Det kan handla om att jag ska ta ut henne till hagen, gå genom stallet eller leda henne till ridbanan.
Har försökt att jobba med henne mycket från marken, går framför henne, stannar, backar osv. Vissa gånger går det jättebra, hon lyssnar och har respekt för mig.
Men vissa dagar går det bara inte. Hon kör sitt eget race och bara drar, har varit tvungen att ge henne ett par rejäla "dängor" flera gånger för att förhindra att hon springer över mig. Efter att hon har fått sig en smäll lugnar hon ner sig och lyssnar på mig. Men redan nästa dag kan det vara så att hon beter sig likadant igen.
Jag vet att det inte är rätt väg att gå att slå till henne, men i de situationer som har uppkommit har jag knappt haft något val.
Hon är ganska harig att rida också, blir rädd för saker och flyger i luften.
Har tränat att gå över preseningar och det går jättebra, när jag går så går hon efter.
Tar ofta promenader med henne och gör halt varje gång hon drar iväg. Berömmer henne när hon gör rätt.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av det här. Har innan haft snälla hästar som respekterat mig när jag sagt ifrån. Har heller ingen erfarenhet av att arbeta med en såhär pass gammal häst.
Alla användbara tips är hjärtligt välkomna.

(har läst igenom tråden och ska tillägga att hästarna måste ha grimma på sig i hagen där min häst står enligt stallets regler. men tar alltid av henne grimman i boxen)
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Tyvärr är det ju så att om en äldre häst inte har fått respekten för människor som liten, så måste det till en del "däng" för fixa till det.
Att ha grimma i hagen ger ju en del problem.
Och risker.
Jag skulle aldrig acceptera att behöva ha det på mina hästar.
Jag skulle flytta hästen för en sådan sak, det går så emot allt som jag står för.

Men du kan ju ha en särskild "hanteringsgrimma" t.ex. en repgrimma eller en kapson.
Så att du kan rycka redigt i snöret så att det kännsom hon "glömmer bort" dig och att hon står under kommando.

Att leda henne över och genom läskiga saker stärker din possitopm som ledare.
Du blir ju "Stålmannen" som skyddar mot faran i det läget.
Så det är bra.
Rädd häst som får tröst - tillgiven häst.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

KL

blev visst lite långt, men visste ej vart jag skulle lägga frågan, hästhantering och här kändes bäst.

Har läst större delen av tråden och måste säga att jag håller med om allt och har alltid hanterat mina hästar på detta sätt, de har alltid varit väluppfostrade och snälla samtidigt som de varit duktiga tävlingshästar (främst hoppning och fälttävlan).
Har nästan alltid haft unghästar som jag utbildat själv, men för 11 år sedan skadade jag mig allvarligt (förlamad vä sida) och har sedan dess ridit handikappdressyr med 3 SM starter bl.a. Min förra häst var en riktig stjärna en gammal dam som gått St:Georges dressyr, hon fick tyvärr pålagringar vid 21 års ålder och är icke längre med oss.
Eftersom jag vet att jag aldrig kommer att hitta en häst som henne igen, bestämde jag mig för att köpa en yngre häst och jobba med från början själv.

Det blev en väldigt mycket yngre häst, en fyraåring och detta till allas förfäran. Hur ska en handikappryttare kunna ha en unghäst?
Till saken hör att han har ett psyke som är stabilare än de flesta hästar jag mött, både i hantering och i ridning (när jag provred honom var han riden ca 30 ggr och vi råkade rida in i väggen pga missförstånd, detta bekom honom inte alls).
Nu är han sex år och inte så mkt riden (som en välriden 4a-åring) som jag skulle önska (pga stulen sadel och annat som inte har med hästen att göra), men han är fortfarande extremt snäll och försiktig med människor.

Döm om min förvåning när stallägaren säger till mig när jag nämnde att jag köpte honom pga det stabila psyket, att "du kan ju inte tro att han kommer vara sån jämt, han kommer säkert att bli en riktig jäkel som äldre, unghästar ändrar sig ju"

Detta leder till min fråga. Är det bara jag som aldrig varit med om att stabila unghästar blivit som totalt förbytta. visst att de kan börja testa ryttare eller de som hanterar den, men HELT förbytt (dvs osäker och elak)?

Mitt motto är visserligen, som någon nämnde i början på tråden, att "hästar blir som du förväntar dig att de ska bli" eller enklare, de blir vad du gör dem till.
Sen gäller det ju också att inte pressa de unga hästarna för mycket så att de börjar protestera, eller är jag helt fel ute och kan förvänta mig en galen häst om ett tag?:confused:

Visserligen spelar det ingen roll hästen stannar hos mig, jag älskar honom, i värsta fall får jag börja rida på andra ställen om det skulle gå åt fanders.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Hej!

Jag tror inte du behöver oroa dej.

Min förra var stencool när jag köpte henne som 4-åring och hon var lika stencool dagen vi tog bort henne ca 7 år senare. Hon busade när hon visste att vi var med, men var verkligen världens snällaste annars.

Min nya har inte heller blivit "värre" som äldre, har förvisso vara haft henne i 3.5 år (tror jag) men hon är lika rar nu som då.

Är dom stabila stannar dom så om man inte gör nåt tvärdumt med dom!

/Lavinia
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Trassel12
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 315
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp