Hur jag får mina hästar pålitliga.

Inte_Ung

Trådstartare
Jag fick i en annan tråd en massa frågor på det.
Och tyckte att svaren passade bättre här.

Du får jättegärna dela med dig av hur du får dina hästar hundra procent pålitliga!
Hur går du till väga för att komma dit?
Kan vara bra att veta i framtida hästhantering.

Kräver du samma sak i utbildningen av unghästar?
Ja, jag kräver alltid full uppmärksamhet på mig.
Och ett oklanderligt beteénde i all hantering från dag 1.
Unghästarna är lättare att få dithän, då de är mera benägna att följa en ledare än vad äldre hästar är.
De fjäskar mera helt enkelt.


Får en treåring aldrig bralla till under longering/tömkörning/ridning?
Nej.
Från det att jag sätter på grimman i hagen/boxen så står hästen under mitt kommando och inga dumheter accepteras.
Brallar gör man lös i hagen utan grimma på.
Det är mycket viktigt att hästen har fri s.k. lektid i hagen med hästkamrater så att de får utlopp för sitt brallande utan att jag behöver vara med.


Jag har alltid sett lite bus (under normala omständigheter såklart, som är hanterbara), som en liten brallserie i galoppen ute eller ett glädjeskutt efter ett hinder som ett tecken på en glad och levnadsglad häst, och jag skulle inte vilja ta ifrån min häst den glädjen.
Men det är inga problem.
Då så är det en kommunikation mellan dig och hästen.
Hästen säger att den är glad på ett sätt som du förstår.
Men den måste sluta om du ber den.
Det är inte alltid okej att skratta högt i alla sammanhang även om det är roligt.
Knappen för explosivitet på och av måste fungera.
Men 3-åringen behöver först lära sig att sluta på kommando.


Naturligtvis får ju hästen ha den respekten att den inte medvetet skadar en människa, men gör den det brukar det väl vara ngt som är fel?
Men det räcker inte.
Den skall medvetet akta människan.
Inte buffla, trampa, kliva, knuffa o.s.v. utan hålla en liten säkerhetsdistans så att det inte blir dumt.
Och alltid hålla reda på var människan är så att den inte kliver på den eller springer över den.


HUR pålitlig är det hälsosamt för en häst att vara eg?
Totalt pålitlig.
Hästen blir mycket trygg och mår bra av att alltid veta vad som gäller och hur den skall uppföra sig för att ledaren (jag i mitt fall) skall tycka att den är duktig.
Hästar vill vara till lags.
Och det är skönt för den att slippa bli skriken åt och att slippa bli förvirrad när den inte vet exakt vad som förväntas av den.


Tänker på att hästar kan använda bocksprång/stickförsök för att visa att de har ont, och alla sträckningar tex, eller större skador tror jag det är svårt för även den mest erfarna hästmänniskan att upptäcka i tid. Dvs innan hästen behövt lida allt för mkt av det.
Men det måste man.
Man måste "höra" och se det långt innan hästen behöver protestera.
För då så har man redan förbrukat förtroendet.
Och så är man inte ledare längre.
Hästen måste ALLTID vara säker på att bli behandlad rättvist och att vi "hör" deras meddelanden.
De "pratar" rätt mycket faktiskt.


Och i de allra värsta panikögonblicken, när hästens kanske starkaste instikt slår in, stannar den då alltid och väntar på flockledarens signal?
Man skall aldrig komma dit.
Utan redan strax innan har man känt att hästen är osäker, och redan då förklarat att det bästa vi kan göra är att stå stilla.
Paniken kommer av att den inte får det svaret i tid.
Utan hinner stressa upp sig.


alltid?
Ja alltid, ansvaret är ryttarens.
När hästen panikar så har redan denna monolog från hästen kommit, och ryttarten har inte "hört" den.

- Du det är något läskigt här.
- Du vad skall jag göra nu.
- Du varför svarar du inte.
- Du nu så blir jag orolig.
- Men svara då, vad skall jag göra?
- Hallå jag står inte ut längre, svara vad skall jag göra?
- Nä nu sticker jag, du verkar ju inte veta vad vi skall göra.

Och då så är det för sent, hästen har redan tagit ledarskapet i sina egna hovar så att säga.
Och ryttaren har inte längre någon talan.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

vettigt.

men hur får du hästen dit?
en av mina hästar är inte ett dugg intresserad av mej på marken, därimot på ryggen litar hon på mej till 100 procent...

unghästen följer mej som om jag vore ledare, men där har jag varit ledare sen han föddes, den andra köpte vi förra året
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jag tränar från marken.
Leder omkring hästen och tittar på "läskiga" saker bl.a.
Lär den att flytta på sig när jag kommer.
Och att aldrig buffla eller klia sig på mig.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Du får gärna ge min några konkreat tips med ett problem jag har med en av mina hästar under några månader varje år, det är vintertid det handlar om då, hästen går ungefär lika mycket året runt sommartid är det inga problem hur snäll och ridbar som helst, men nu när det börjar bli kallare så kryper det i hela kroppen på hästen och det kan explodera när som helst, visst brister det i mitt ledarskap här när den inte lyssnar på mig (vilket den gör alldeles utmärkt 8 månader om året men inte 4 :crazy: ) vad det gäller ridningen, hanteringen är det inte några problem med någon gång under året.

Hästen får inte speciellt mycket kraftfoder, och det den får är en sort där havren är helt borttagen för med havre så blir det sjuresor värre. Den går ute varje dag i en hage som inte är störst i världen men det går gott och väl att springa och busa med polaren där om han vill, de går bara två i hagen för ingen av dem kan gå med ston.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Våran Grim kan ibland putta på mig med mulen. Inte buffla, men lite snällt så... Jag tolkar det som att han vill gosa.
Var går gränsen mellan att buffla och putta? Finns det nån gräns??
Vad ska man acceptera?
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Var går gränsen mellan att buffla och putta? Finns det nån gräns??
Gränsen är din gräns.
Hästen får aldrig flytta på dig.
Eller åsamka dig obehag.

Vad ska man acceptera?
Mule - ja.
Klia hela huvudet - nej.

Hästar buffar litet med mularna på ledaren.
De vill då ha kontakt och söker bekräftelse.
De säger:
- Hej visst är jag i din flock? Visst? Visst?
Jag brukar smeka dem på pannan eller ge dem en kram i det läget.
Vilket betyder.
- Ja, du hör till mig och jag är din ledare och skall skydda dig.
Särskilt kramen betyder det.
Det är som när stoet vaktar fölet genom att lägga halsen över dess rygg.
Hästarna brukar slappna av något otroligt i det läget.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Kul att läsa här :) Fick precis svar på ett beteende jag länge funderat över ang. min häst. När vi gör oss redo för jobb och nån hinner komma och börja prata med mig innan jag suttit upp så står hon max två minuter (jag har faktiskt tagit tiden på henne... :)) innan mulen börjar "butta" mig på axeln. Jag har alltid tolkat det som ett "kom igen nu, sysselsätt mig". Hon kan mkt väl börja likadant om jag är "långsam" med sadlingen eller det tar för lång tid att köra fram transporten :)

Hon varken kliar huvudet eller knuffas, utan "buttar" bara lite lätt med mulen. Men det har irriterat mig till och från, även om jag aldrig bestraffat henne för det.. snarare tvärt om eg (korkat när man anser det vara ett jobbigt beteende..) gett henne en klapp och sagt "jaja, du SKA slippa vänta nu..." Vilket inte torde vara helt fel egentligen?

:D

Gillar verkligen vad du skriver här. Alltid roligt att lära sig något nytt.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Du får gärna ge min några konkreat tips med ett problem jag har med en av mina hästar under några månader varje år, det är vintertid det handlar om då, .

Jobba från marken.
Be hästen flytta sig åt alla möjliga håll, men ett i taget.
Och bara några steg för att därefter stå stilla och invänta kommando om nästa flyttning.
Använd gärna bommar på marken för labyrinter och dyl.
Läg ned och plocka upp saker från marken, bordet, stolen medan hästen skall vänta tills att du blir färdig med vad du gör.

Kliv av och på hästen ofta under en ridtur.
Så att det blir tydligt för hästen att samma regler gäller vid ridning som hantering.
Om hästen trasslar, kliv av och gör övningen.
Sitt upp och gör samma sak uppsuttet.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Man kan också smeka hästen i pannan samt kräva ytterligare tålamod med att vänta från den.
Och därmed säga.
-Ja jag finns här och har inte glömt bort dig, men du måste vänta på din tur.

Jag brukar inte vilja bli störd alls i sådana lägen.
För jag vill ha min kommunikation med hästen.
Och den innebär att jag använder kroppshållning, blickar och ljud.
Då tycker jag att det är ohövligt av andra att störa.
Som att bryta in i vilket samtal som helst ju.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jag håller med dig i allt du skriver.

Det jag tycker är svårt är att känna de små nyanserna när jag gör något hästen inte förstår eller tycker är obehagligt, framför allt i ridningen. Jag försöker lära mig att lyssna på vad hästen säger innan den börjar skrika men det är sannerligen inte lätt! Jag kan också uppleva att det är svårt att höra skillnaden mellan frågan "matte, måste jag verkligen?" och att hästen säger "jag förstår inte" eller "det du nu gör är obehagligt för mig". Det är ju viktigt att kräva sin sak i vissa lägen och att vara ödmjuk och lyssna i andra, speciellt med unghästar.

Men vem har sagt att det ska vara lätt att hantera och rida hästar... ;)
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jag tränar från marken.
Leder omkring hästen och tittar på "läskiga" saker bl.a.
Lär den att flytta på sig när jag kommer.
Och att aldrig buffla eller klia sig på mig.
Det är där dom stora framstegen sker, på marken bredvid den som håller i snöret.;) Jag gör precis likadant och det har aldrig varit nåt kiv mellan mig och hästarna utan när jag slänger ner höet tex. så äter hästarna tills jag kommer ner från skullen, då släpper dom fram mig och går före mig till matplatsen utan att försöka knycka mera hö. Min nuvarande Madam har tagit tag i kragen på mig och lett in mig i stallet när jag kom med famnen full med gräs.:rofl: Hon ÄR bortskämd, jag vet, men mycket försiktig och lyhörd och skulle jag ens harklat mig så hade hon släppt på en gång och aldrig gjort om det men får man husse att tokgarva så är det tillåtet.:D Hon kliar sig inte på mig om jag inte tillåter det och då kliar hon mig på ryggen med sin panna bara och jäklar vad skönt det är.:p Bästa kommunikationen jag har fått med hästar är när jag busat och lekt med dom för då lär dom sig att lita på mig och inte ta till flykten eller bakhovarna och som vanligt är det kommunikationen som är det viktigaste och kroppsspråket.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Får en treåring aldrig bralla till under longering/tömkörning/ridning?
Nej.
Från det att jag sätter på grimman i hagen/boxen så står hästen under mitt kommando och inga dumheter accepteras.
Brallar gör man lös i hagen utan grimma på.
Det är mycket viktigt att hästen har fri s.k. lektid i hagen med hästkamrater så att de får utlopp för sitt brallande utan att jag behöver vara med.

Hur gör du för att säkerställa detta?

Ett konkret exempel:
Om du leder hästen till hagen och den gör en brall. Vad gör du då?

PS Intressant tråd..
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Intressant fråga...

Hakar på...

Om hästen vid tex inridning/sadeltämjning bockar vid longering. Hur gör du då (TS alltså) för att avbryta bockning/dumheterna och se till att det inte händer igen?
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Hur gör du för att säkerställa detta?
En sak som jag gör är att vara mycket nogrann med att bara ha grimman på när vi arbetar.
Grimma av = fritid.
D.v.s. aldrig grimma i hagen och aldrig fritid typ bete i grimma.

Om du leder hästen till hagen och den gör en brall. Vad gör du då?..
Drar till snabbt i grimman och ställer den med huvudet mot mig.
Vi stannar alltså varje gång då.
Med vissa hästar kan det ta lång tid att komma ut och in i hagen första gångerna.

PS Intressant tråd..
Tack.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Om hästen vid tex inridning/sadeltämjning bockar vid longering. Hur gör du då (TS alltså) för att avbryta bockning/dumheterna och se till att det inte händer igen?
Samma som ovan.
Stannar hästen med ett ryck i linan som vänder upp den mot mig.
Det händer att man inte kommer sådär många varv ibörjan.
Utan mest startar och stannar i stället.
Men det får man ta.
Det går över efter några gånger.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Fint att läsa om hur du pratar med dina hästar. Jag har inte lika ofta kontakt med hästar som du har, men jag har upplevt samma samtal, dvs hästen frågar ofta ganska många gånger innan den gör något.

En bra hästmänniska kanske är en sådan som snabbt uppfattar vad hästen säger och kan svara den? Det kanske inte har så mycket att göra med "inlärd" teori?
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Drar till snabbt i grimman och ställer den med huvudet mot mig.
Vi stannar alltså varje gång då.
Med vissa hästar kan det ta lång tid att komma ut och in i hagen första gångerna.


Så gör jag även med dem som vill rusa och dra iväg med folk o beta eller liknande. Rejält grepp, vara beredd, verkligen ha fokus mentalt på hästen och direkt stoppa upp den.
Jag försöker få hästens uppmärksamhet direkt, "lyssna på mej".

I värsta fall genom att dra till med handen på halsen eller bogen.

Stannar upp. Ingen vinst av att försöka släpa omkring folk eller hets och bocka för att komma ut fortare tex.

Stanna upp, stå still, sen gå städat, eller stannas upp igen. Behövs inte många gånger med varje häst innan det sitter att man går ordentligt, men när man släpps lös kan man bralla om man vill.

De lär sig så bra att jag utan vidare kan ta ut och in dem två och två och har stenkoll på var och en även om det stormar och brakar och båda är stissiga. Det LYSSNAr coh det är det jag lär dem från start. De ska LYSSNA och ha fokus på vad jag vill.
En vi hade var rolig för hon höll huvudet blixtstill vid min sida men kunde ibland inte låta bli att valsa med rumpan bakom min rygg när hon var upprörd:angel:
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

En bra hästmänniska kanske är en sådan som snabbt uppfattar vad hästen säger och kan svara den? Det kanske inte har så mycket att göra med "inlärd" teori?

Så kan det vara.
Jag har levt tillsammans med mina hästar i många år.
Sett hur de äldre uppfostrar de yngre och hur stona tar hand om sina föl.
Och t.o.m. haft en liten familjegrupp med en hingst och hans 2 fruar och små barn.
Hingsten tar ett stort ansvar för sin avkomma, mycket större än jag hade trott.
Så jag var glad över att jag alltid haft en dominant vallack som pappa i mina stohagar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Trassel12
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 315
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp