Bukefalos 28 år!

Hästskötarexamen

Hoppsan

Trådstartare
Hej!
Jag har jobbat som tävlingsskötare och stallchef och måste nu ta hästskötarexamen för C-tränarutbildning. Är det ngn här som tagit hästskötarexamen och har tips vad man måste kolla upp och plugga på för att inte missa på ngt som sånt som kanske skiljer sig mellan "skola och praktik". Jag har exempelvis hört från sådana som tagit examen att i longeringen ska man stå på en fläck och inte röra sig från den. Jag som tömkör mkt följer alltid hästen lite... Sånt vill man ju liksom inte kugga på. Så, är det några "fällor" jag ska akta mig för?
 
Sv: Hästskötarexamen

Plugga foder!!
Teorin räknas lika mycket som det praktiska och t.ex. foderbiten är på en ganska hög nivå.
 
Sv: Hästskötarexamen

ha absolut inga sporrar på dig när du visar häst för hand! verkligen något man kuggar på.
när du longerar och ska byta varv så är det viktigt att du alltid håller i hästen, tex sätt änden på longeringslinan lite igenom bettringen så du alltid håller den i linnan, när den är knäppt till nya sidan drar du bara ut änden igen och stå så still du kan.
som föregående sa, plugga foder!
det är det jag kommer på/ihåg, nu har du ju jobbat en del så resten sitter redan i skallen och kroppen :)
 
Sv: Hästskötarexamen

Jag är i samma situation som dig. Tänke söka till C-tränar utbildningen och ta hästskötarexamen.
Vet många som sa att den var svårare än de hade trott. Har du anmält dig?

Mitt stora problem är hur jag ska kunna knoppa, har aldrig gjort det utan det gör min hästskötare. För jag har för mig att det var rätt kort tid man skulle göra det på också.
 
Sv: Hästskötarexamen

Om jag minns rätt så hade vi en timme på oss att göra i ordning hästen för ridning inklusive knoppning och lindning av ben. Det är bara att börja träna på att fläta. :)
 
Sv: Hästskötarexamen

Tack för svar! Det mesta av detta gör jag redan, både sporrar och linan i bettet- ute på tävling i alla fall. Foder har jag pluggat massor, vill ha koll på det som stallchef:)

Knoppning är bara att be ngn duktig att visa och sen öva! Misstänker att du inte behöver göra världens snyggaste flätor eller vad säger ni andra?

Får man ha med sina redskap till knoppningen? Jag har alltid fuktig svamp, hårklämma och kam när jag knoppar. Gärna Quickbraid också men det klarar jag mig utan:) Är hästarnas manar förberedda eller kan man få en ardennerman?

Mer, mer som kan vara klurigt?!:)
 
Sv: Hästskötarexamen

jag ska troligtvis ta nu till våren och borde verkligen börjar plugga ordentlig, speciellt foder. Vad jag har hört har man 45 min på sig att göra i ordning en häst, linda ben, knoppa mm.
Andra tips jag har fått är bla. att aldrig lägga ner spöt vid longering utan alltid ha de i handen eller under armen (nått som jag alltid försöker med men kruksar de ihop sig kan de ju hända att man lägger ifrån sig de för att de ska bli lättare, men något dom kan kugga en på)
När de gäller knoppningen är de flyinge knoppar de ska vara och då behöver väl inte flätorna vara super snygga men dom ska helst vara hårda och börja långt in.
 
Sv: Hästskötarexamen

Under hästskötarexamen så utgår man ifrån boken "Hästhållning i praktiken". Där står hur man exempelvis ska föra sig vid longering, hur du ska hålla pisken osv. Så mitt tips är att helt enkelt köpa boken och lära in att göra de olika momenten så som de beskriver att man ska göra i boken. "Såhär gör vi hemma" funkar inte ;)

Vad gäller foderbiten så är det "Foderlära" som gäller.

Det finns häften från Ridsportsförbundet där alla momenten beskrivs och vad man ska kunna för att bli godkänd, dessa skulle jag skriva ut om jag var du :)
 
Sv: Hästskötarexamen

När du gör häst vid hand så är det viktigt att när du ställer upp hästen för "domaren" så flytta dig åt sidan när h*n ska kolla frambenen så du inte bara står kvar där i vägen så de inte kan se frambenen ;) Du visste säkert redan detta men iaf!! :D
Skulle du få en en häst som inte kan stå still vid uppsittningen så be om hjälp att de ska hålla i hästen åt dig, fick själv en jobbig häst som inte ville stå still och jag blev inte kuggad på ridningen för att jag bad om hjälp :)

Ska fundera lite till på vad som kan vara klurigt, gjorde själv hästskötarexamen 2010 :)

Lycka till!!
 
Sv: Hästskötarexamen

Instämmer med föregående om foder, läs på "från mun till skottkärran"(foderstrupeo.s.v. i boken)om ensymer och allt vad det heter.
Tappskokompetens var min dotter tvungen att ha intyg på .
Säkerhetstänk i allt du gör,Lycka till!!
 
Sv: Hästskötarexamen

Någon som vet om det är samma innehåll i alla upplagerna av Hästhållning i praktiken eller måste man ha den senaste?
 
Sv: Hästskötarexamen

Första hjälpen intyg måste man också ha när man tar hästskötar examen. Och plugga mycket travutrustning, för i utrustningsprovet kan det vara en himlans massa travutrustning!

Ska också ta hästskötardiplomeringen i och med att jag inte gjorde det efter gymnasiet (häst)...
 
Sv: Hästskötarexamen

-Plugga mycket foder och foderstat.
-Knoppa hårda och snygga koppar alá flyingemodell (ska kunna dra en hand fort och hårt över mankammen utan att dom blir fula och släpper.
-Knoppa och linda ben (både fleece och elastisk med padd) på max 20 min.
-Använd rätt kommandon i longeringen, säkra linan och trassal aldrig ihop den och låt den aldrig komma i närheten av marken, spänn alltid ytter inspänningstygel först, ta in hästen till mitten vid varvbyte, trampa runt i en liten cirken istället för att gå runt.
- Håll rediga avstånd i ridningen, gör volt istället för att sakta in och bromsa massa.
- Ta bort sporrarna vid häst vid hand. Tvåhandsfattning i skritt, enhandsfattning i trav, gå åt sidan när hästen ska ses framifrån.
- Det skadar inte att kolla över lite udda hästutrusting som man inte visste fanns för det brukar vara något helkonstigt med :)
- Lär dig fläta grimmskaft. Tror det är Mellberg som gillar att ha med det.
- Ta inte ur foten ur stigbygeln när du ändrar läderna.

Lite basic återkommer om det är något mer jag kommer på:laugh:
 
Sv: Hästskötarexamen

Ni som har tagit hästskötarexamen, har ni gått hästskötarutbildningen eller läst/tränat själv?
 
Sv: Hästskötarexamen

Jag tog det igenom skolan på gymnasiet :) Gick Naturbruk med inriktning häst.
Så vi fick mycket tid och träna i skolan på allt som kunde komma på hästskötarexamen vilket var oerhört bra tycker jag :)
 
Sv: Hästskötarexamen

Flyingeknoppar är INTE ett krav. Jag hade + på mina och jag gör vanliga vikta knoppar med två gummisnoddar.
 
Sv: Hästskötarexamen

Nu var det länge sedan jag tog min examen, men som redan sagts: Hästhållning i praktiken är det som gäller!

Vad jag kommer ihåg hade vi 20 minuter på oss för att knoppa och linda två ben (med oelastiska knytlindor och padd). Knopparna ska vara jämna och hållbara, de gick och kände på varenda en. Jag gör flyingeknoppar, men jag tror inte alls att det var ett krav.

Vi fick rida två hästar, ungefär en kvart per häst. Tror att det var både självständigt och lite ridvägar. Jag glömde bort mitt nummer och missade att jag var var i täten en gång, men det gick bra ändå. :D

Foderdelen var både skriftlig och praktisk (känna igen olika fodermedel och välja bland några olika grovfoder). Vi hade också ett mer allmänt skriftligt prov med lite sjukvård och ett praktiskt test där man skulle namnge en bunt olika prylar och åldersbestämma efter tänder.

Vid longeringen fick vi visa skritt och trav, byta varv och öka och minska volten. Träna på hantering av lina och pisk om du inte är så van vid all longera, inget trassel!

Vid häst vid hand ska du presentera hästen efter den mall som finns i boken, viktigt att kunna namnge alla tecken korrekt. Jag var glad för att min häst hade okänd härstamning. :D
 
Sv: Hästskötarexamen

Hej!

Vi fick 40 min på oss att linda och knoppa. Jag fick göra det på min favorithäst som stog som ett ljus. Med tjejen efter hade han tröttnat och vägrade stå still.

Jag tyckte fodret var rätt lätt, longeringen ska man tänka på att aldrig släppa hästen, utan trä änden på linan genom bettet när man byter håll. Man ska också kunna motivera vad man gör och framförallt varför. Och stå mer eller mindre still i en liten cirkel- volten ska vara rund och knatar man omkring blir den ju inte runt.

Undervärdera inte visa vid hand! Där kan dom vara riktigt hårda. Lär dig noggrannt vad hästen heter, ålder, tecken och föräldrarna.. Jag lyckades vända på åren (jag är sifferblind och värre när jag blir nervös) så hästen jag just ridit blev 2 år.. Jag blev halvgodkänd, fick göra om det med bara mina lärare några dagar senare.. Det var minus 30 grader och jag hade endast läderridstövlar så jag var inte så skärpt (frös så jag trodde jag skulle dö).

Så kläder efter väder kan också vara ett tips:-)

Om jag inte minns fel var det endast ett fåtal som blev godkända på första försöket.

/Lavinia
 
Sv: Hästskötarexamen

Har ni tips på vart man kan ta hästskötarexamen? Jag har försökt googla men inget har kommit upp om platser 2012. Jag vill ju veta hur, var och när så att jag kan börja förbereda mig ;) Helst i södra Sverige :)
 
Väcker upp en gammal tråd!

Är det endast foderdelen i boken Hästhållning i praktiken som man måste kunna eller är det någon mer litteratur som man ska kunna för att klara foderdelen?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 222
Senast: Wonna
·
Träning Jag fick i en annan tråd en massa frågor på det. Och tyckte att svaren passade bättre här. Kräver du samma sak i utbildningen av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 189
Senast: Pettsson
·
C
Hästmänniskan Ryttare och ryggproblematik. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte var den idrottsliga typen som liten, för just någn fysisk krävande...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
37 764
Senast: Sweetchili0511
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp