Häststölder norr om Uppsala

Det var under måndag morgon som två hästar stals från två olika stall norr om Uppsala.
Michaela Dannenberg, 21, äger en av hästarna, som försvann från stallet Myrby-Vikstad.
– Min pappa äger den andra, ett dräktigt sto, som stals från Vendel, säger hon.
 
Och nu finns det motanmälningar från de som hämtade hästarna. Ingen surprise.

Men att hämta ett högdräktigt sto känns väl sisådär.
Jag tycker också synd om det högdräktiga stoet. Samtidigt vet man ju inte varför de hämtade hästarna. Det kanske fanns goda skäl för dem att få dem i egen vård omgående.
Polisen sa i alla fall att de hittat hästarna och att båda mår bra, och att de inte kommer omhändertas tills vidare.
Hoppas för alla inblandade att allt reder ut sig.
 
Och nu finns det motanmälningar från de som hämtade hästarna. Ingen surprise.

Men att hämta ett högdräktigt sto känns väl sisådär.
Är det öht tillåtet att flytta ett sto så nära fölning, brott mot djurskyddslagen? Om jag inte minns fel får man väl inte flytta den när det är mindre än en månad kvar, eller är det bara en rekommendation?
 
Är det öht tillåtet att flytta ett sto så nära fölning, brott mot djurskyddslagen? Om jag inte minns fel får man väl inte flytta den när det är mindre än en månad kvar, eller är det bara en rekommendation?

Dräktiga ston
Du får inte transportera ett dräktigt sto

  • mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
  • tidigare än 7 dygn efter fölningen.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.7c1e1fce169bee5214fad39b/1553851303158/2019-007.pdf
 
Jag tycker att man reder ut sina tvister innan man rör upp hela häst-Sverige med "häststöld" :mad:
Många är de häst-ägare som blivit oroliga för sina egna djur om det hade varit en stöldliga på G, helt i onödan. För så var ju inte fallet (har det kommit fram senare).

Dålig stil att gå ut i varenda social mediakanal som finns och inte säga hela sanningen :down::mad:
 
Jag tycker att man reder ut sina tvister innan man rör upp hela häst-Sverige med "häststöld" :mad:
Många är de häst-ägare som blivit oroliga för sina egna djur om det hade varit en stöldliga på G, helt i onödan. För så var ju inte fallet (har det kommit fram senare).

Dålig stil att gå ut i varenda social mediakanal som finns och inte säga hela sanningen :down::mad:
Håller verkligen med. Fick i måndags kväll flera sms från två olika personer om att en röd skåpbil (med släp till då eller?) som setts åka i samband med dessa häststölder. Jag som har osedvanligt dålig koll på facebook får såklart då sätta mig in i detta och hittar först info som tre olika har delat på fb. Läser sedan på hippson. Men jag menar det var så många frågetecken och saker som är lite för mycket ”inte bara en slump” så man undrar ju var mer exakt som ligger bakom. Men ja något personligt måste det vara på något sätt.

Men ja det är klart att folk blir nojjiga med tanke på alla sadelstölder som varit, men detta är något annat.

Sedan stod det även att de lyft staketet för att ta ut hästarna, de menar att de inte passerat ut genom en grind antar jag? Men då måste ju elen varit av och personen veta vart man stänger av den eller hur?

Oavsett vilket hoppas jag att hästarna har det bra och kommer tillrätta snarast.
 
Sedan tänker jag att man innan man delar något och sprider vidare faktiskt tar sig tiden att läsa den info i artiklar som skrivits och tar till sig all info först innan man delar med ett ”stöldliga norr om Uppsala” ta in era hästar, varning, varning osv.


Håller med. Helt sjukt hur folk hanterar sociala media och trycker på delaknappen 😎

En känd bloggarförälder har som vanligt gjort precis samma sak 👍
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
  • Artikel
Dagbok I förra veckan upptäckte vi att min ena ponny var lite halt, i enbart traven. Jag försökte komma på vad som kan ha hänt, vrickning eller...
Svar
1
· Visningar
649
Senast: sweep
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hittills i år har de verkligen inte blivit som jag tänkt mig med något. Först min 4 åring som visade sig att han kommer behöva massa tid...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: MayGrace
·
Hästvård Behöver tips och råd från andra med erfarenhet av vävande hästar i stallet! Har ett känsligt swb-sto helt utan olater som nyligen fått...
Svar
18
· Visningar
2 189
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp