Bukefalos 28 år!

Hyresgästen väver!

Moja

Trådstartare
Behöver tips och råd från andra med erfarenhet av vävande hästar i stallet! Har ett känsligt swb-sto helt utan olater som nyligen fått en ny stallkompis, ponny på 23 år, som visar vara vävare. Vet inte hur det ser ut när jag inte är i stallet, men när de ska gå ut på morgonen börjar han väva och även när jag ska rida mitt sto. Dessvärre är det inget alternativ för ponnyn att vara ensam ute i hagen eftersom det finns risk att han spränger staketet.
När jag ska släppa ut dem på morgonen har ponnyn en tendens att även boxvandra. Detta har jag dessvärre noterat att mitt sto också har visat tendens till, vilket jag inte har sett innan ponnyn flyttade in.
Mitt sto är just nu den enda hästen i stallet förutom ponnyn. I slutet av månaden kommer även en swb-åring att stallas in. Så jag undrar om det finns någon med erfarenhet av en stressad individ i stallet och hur den påverkar andra. Jag vet att forskning säger att vävning etc. inte smittar, men jag ser ju att mitt sto bli irriterad på ponnyn och att hon också är lite stressad.
Så för mig handlar det om att antingen säga upp ponnyn och att ettåringen då blir ensam när jag ska rida mitt sto. Eller låta ponnyn stå kvar med risk för negativ påverkan på de andra två. Vill tillägga att det är svårt att hitta bra hyresgäster häromkring, så att ta in en ny hyresgäst är inte självklart alternativ. Pest eller kolera? :( Bekymrad
 
Jag tänker att man kanske kan hitta sätt att lindra tex boxvandringen eller vävningen så att hyresgästen kan vara kvar men orsakar mindre stress. Varför väver/boxvandrar den? Finns det något man kan åtgärda? Tala med hästägaren, känner denna till problemet? Är det något som har kommit nu eller finns det historik?
 
Jag har ett sto som ibland kan veva och/eller boxvandra om hon är stressad. Beteendet minskar i takt med att hon känner sig trygg, så om ponnyn nyligen har flyttat till er och kanske är van vid större stall och andra rutiner, så kan det möjligtvis bli bättre när den "bott in sig" ett tag och det även kommer en till häst i stallet.

Andra saker jag skulle testa för att minska vävningen är fri tillgång till grovfoder, ta bort evt kraftfoder, släpp ut båda samtidigt eller ponnyn först. Får de morgonhöet i hagen eller inne? Det kanske skapar ytterligare stress om den vill ut till sin mat?

Mitt sto föredrar att stå ute i en pytteliten "sjukhage" medans jag tränar hennes kompis, hon brukar då få sin mat (betfiber/lucerngröt med morötter) när kompisen går iväg. Det bästa är om hon kan se grannens hästar då är hon helt lugn. Hon har separationsångest men har med många års träning blivit rejält mycket bättre. De flesta hästar har lite av detta beteende, särskilt i samband med flytt och ny flock.
 
Haft en boxvandrare. Vandrade maniskt om hon var inne mer än 6-7 h eller tidigare om maten tog slut.

Ingen av hennes kompisar varken tog efter eller tycktes störas av det.
 
Haft en boxvandrare. Vandrade maniskt om hon var inne mer än 6-7 h eller tidigare om maten tog slut.

Ingen av hennes kompisar varken tog efter eller tycktes störas av det.

Nej de är ju inte stressade i ternens egentliga betydelse, som det ser ut för oss heller, när de utövar sina stereotypa beteenden... dvs de stressar inte andra hästar och än mindre tar andra hästar upp beteendet .
 
Det absolut viktigaste, som många nog inte förstår eller vet om är att hästen som har beteendet måste få utföra det eftersom det lugnar (hur stressat det än ser ut för oss). Vi hatar beteendet och förstår ju att den gör det för att den just då inte mår bra men vår lösning, där vi binder upp eller sätter på remmar, kan vara förödande för den inre stressen, som då inte får utlopp.

Om man vill sänka frekvensen eller ta bort beteendet måste man gå till orsaken och det är inte helt säkert att man ändå blir av med det hela.
 
Har haft en vävare. Det var vissa situationer som gjorde att han vävde, när han blev lite orolig. Om han trodde han skulle bli ensam, i vilken box i stallet han stod. Han ville inte stå "längst bort". Tog man bort det som gjorde honom orolig så vävde han inte. Han blev trygg och beteendet försvann helt.

En väns häst kunde väva om han hade blivit ledsen eller om det hade hänt något under dagen som gjort honom ledsen. En gång blev han sparkad i hagen, då vävde han med huvudet in mot väggen på kvällen. Men det var väldigt sällan.

Tycker du verkar ha koll på vad det är som gör att han väver. Försök att ändra rutiner så att han blir trygg så ska du se att det försvinner. Det är ju säkert så att han är otrygg i sitt nya stall nu också.
 
Har haft en vävare. Det var vissa situationer som gjorde att han vävde, när han blev lite orolig. Om han trodde han skulle bli ensam, i vilken box i stallet han stod. Han ville inte stå "längst bort". Tog man bort det som gjorde honom orolig så vävde han inte. Han blev trygg och beteendet försvann helt.

En väns häst kunde väva om han hade blivit ledsen eller om det hade hänt något under dagen som gjort honom ledsen. En gång blev han sparkad i hagen, då vävde han med huvudet in mot väggen på kvällen. Men det var väldigt sällan.

Tycker du verkar ha koll på vad det är som gör att han väver. Försök att ändra rutiner så att han blir trygg så ska du se att det försvinner. Det är ju säkert så att han är otrygg i sitt nya stall nu också.
Ledsen? hur vet du det?
 
Såklart en häst kan bli ledsen! De som säger annat kan inte läsa en häst eller bryr sig inte ens om att försöka. Sedan i just det fallet skulle jag tro att hästen dessutom kan ha haft ont och/eller blivit stressad av händelsen.
Ja såklart de kan vara ledsna och deprimerade. Och sörja. De har ju samma känsloliv som vi människor.
Säkert en kombination just den gången, men den vävde om den var ledsen sa ägaren :heart
 
Ja såklart de kan vara ledsna och deprimerade. Och sörja. De har ju samma känsloliv som vi människor.
Säkert en kombination just den gången, men den vävde om den var ledsen sa ägaren :heart
Ja gud som de kan sörja. Jag var rädd att förlora en av våra när hans kompis fick somna in :( Han slutade äta nästan helt och rasade i vikt. Jag försökte med precis allt men inget hjälpte. Det krävdes att han fick en ny vän som han genast tyckte väldigt mycket om för att han skulle bli sig själv igen. De hästar han hade som sällskap innan dög inte.
 
Ja gud som de kan sörja. Jag var rädd att förlora en av våra när hans kompis fick somna in :( Han slutade äta nästan helt och rasade i vikt. Jag försökte med precis allt men inget hjälpte. Det krävdes att han fick en ny vän som han genast tyckte väldigt mycket om för att han skulle bli sig själv igen. De hästar han hade som sällskap innan dög inte.
Så hemskt att se sin häst så ledsen :(
Har också upplevt samma. Lever man nära sina hästar inser man vilket rikt känsloliv de har :heart
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 323
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 379
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
941
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp