Hästsveriges foderstatsberäkning - behov

lewellyn

Trådstartare
Till att börja med - Jag fodrar givetvis efter hur hästarna ser ut men vill räkna så att jag har nåt att utgå från. Mina hästar är inte riktigt "tabellhästar" speciellt i fråga om proteinbehov, jag behöver ligga på en högre kvot än 6 till två av dem medan den tredje går fint efter tabellerna som lättfödd.

Jag får inte ihop det.. jag brukar räkna enligt häftet "Utfodringsrekommendationer för häst" från SLU men kontroll-räknade med Hästsveriges foderstatsprogram. Behovsvärdena blir ju helt åt skogen olika...

Jag hittar ingenstans där man kan kontakta dem på sidan så jag frågar er - har ni upptäckt samma sak och vet ni hur man kommer i kontakt med de ansvariga på sidan? Kan det vara "barnsjukdomar" i programmet fortfarande eller är det jag som har räknat helt fel?

Till exempel:
Lättfött sto, över 20 år gammal. ca 400 kg, inget arbete.

Jag får det till ett behov på 45 MJ och 270 g smrp. (enligt tabell)
Hästsverige säger 54 Mj och 322 g smrp.

Att det skiljer 9 MJ är ju rätt mycket...

Programmet räknar även ett högre behov för digivande sto med 4-6 månaders föl än vad det räknar 1-3 månaders föl... det kan väl inte stämma? Nog minskar väl behovet i takt med att fölet blir äldre?
 
Sv: Hästsveriges foderstatsberäkning - behov

Hej. Jag har omvänt problem dvs programmet anger alldeles för lite MJ. En diff på ca 20 MJ - rätt mkt tycker jag (men då är det utifrån min hästs behov - dvs har inte kollat upp vad SLU rekomenderar för mj). Har också ett fullblod, med allt vad det innebär. Jag är ändå väldigt glad att detta foderstatsprogram öppnades upp igen, använder det mer som en miniräknare så jag slipper sitta och räkna för hand...

Hittade en mail adress till dom: info@hastsverige.se
 
Senast ändrad:
Sv: Hästsveriges foderstatsberäkning - behov

Min häst har aldrig fungerat på tabellvärden så jag får testa vad som fungerar bäst och sedan notera hur mycket smb rp och MJ
som fungerar bäst och köra på dom värdena även senare år. Jag gillar programet som hippocampus har, bra miniräknare. ;)
 
Sv: Hästsveriges foderstatsberäkning - behov

jag har en excelfil som räknar åt mig... däremot räknar jag fram behoven med miniräknare och tänkte göra det enkelt för mig och räkna med hästsveriges istället för miniräknare. (som liknar det som fanns gratis på hippocampus innan). Däremot kontrollräknade jag på en häst då det såg underligt ut (att behoven för det digivande stoet ökade ju äldre fölet blir) och kollade de andra också. Helt fel :crazy:

Jag har funderat på att kanske faktiskt skaffa ett betal-program men med tanke på hur snett det var på den här sidan vet jag inte om jag vågar. Inte så stor idé om man måste sitta och kontrollräkna med miniräknare ändå...

Tack för mailadressen, jag ska skicka iväg ett mail och höra vad de säger.
 
Sv: Hästsveriges foderstatsberäkning - behov

jag har en excelfil som räknar åt mig... däremot räknar jag fram behoven med miniräknare och tänkte göra det enkelt för mig och räkna med hästsveriges istället för miniräknare. (som liknar det som fanns gratis på hippocampus innan). Däremot kontrollräknade jag på en häst då det såg underligt ut (att behoven för det digivande stoet ökade ju äldre fölet blir) och kollade de andra också. Helt fel :crazy:

Jag har funderat på att kanske faktiskt skaffa ett betal-program men med tanke på hur snett det var på den här sidan vet jag inte om jag vågar. Inte så stor idé om man måste sitta och kontrollräkna med miniräknare ändå...

Tack för mailadressen, jag ska skicka iväg ett mail och höra vad de säger.

Om man är nyfiken på PC-horse kan man ju lägga 99 kr för tre månader (enklaste versionen) för att se om det fungerar bra, det är bara 8 näringsämnen med i den versionen, men jag tror inte det skiljer sig hur programmet räknar behov osv i de olika versionenerna.
 
Sv: Hästsveriges foderstatsberäkning - behov

Det är alltid en fara att använda foderstatsprogram eller kalkylblad som någon annan har upprättat eftersom man inte riktigt vet hur de fungerar. Jag har sett så mycket felaktigheter vid användning av dessa att jag inte rekommenderar dem. Det kan både vara fel i foderstatsprogramet eller kalkylbladet och att användaren gör fel. Oftast är det användaren som gör fel.

Du kan ju tydligen räkna för hand själv och har dessutom ett eget kalkylblad så varför använda något som du inte vet hur det fungerar?

Om det kan vara till någon hjälp så ger mitt kalkylprogram 44,7 MJ och SmRp = 268 g för en lättfödd häst på 400 kg. Sen brukar äldre hästar behöva lite extra protein och/eller lysin men individuella justeringar kan man göra efteråt.

Ett digivande sto behöver naturligtvis mer energi de första månaderna.
 
Sv: Hästsveriges foderstatsberäkning - behov

Kalkylbladet har jag gjort själv men det räknar som sagt bara ut vad olika foder ger, behoven räknar jag "för hand" eftersom de varierar med temperatur, arbete, föl vid sidan osv. Däremot kan det nog vara värt att sätta sig en kväll och göra ett kalkylblad för det med.

Pga min värk hade det underlättat med ett program som kan räkna åt mig så att jag slipper sitta med penna, papper, miniräknare och böcker... men med tanke på osäkerheten så känns det inte värt det. PC horse mini kunde dessutom bara hantera en häst såg jag. Jag har tre plus ett tvåmånaders-föl...

Skönt att höra att ditt kalkylprogram ger samma behov som mina uträkningar (på mer protein blir hon för rund, hon håller sig konstigt nog väldigt fin på tabellvärden).
 
Sv: Hästsveriges foderstatsberäkning - behov

Tillägg: För lätt arbete ger mitt kalkylprogram 53,7 MJ och SmRp = 322 g. Det är nog här felet ligger.
 
Sv: Hästsveriges foderstatsberäkning - behov

ja det kan det nog vara, bara det att jag inte har lagt till något arbete alls i deras program... det känns som om det finns en hel del fel i deras uträkningar fortfarande (jag vill minnas att det fanns en tråd om det när de precis hade lanserat det)
 
Sv: Hästsveriges foderstatsberäkning - behov

Testade att slå in min hästs uppgifter och som arbete fyllde jag i 30 min skritt 20 min trav/galopp. Hästens behov blev då MER än Lätt arbete enligt SLU :cool: Min häst gör mer än det på underhållsvärdet, herregud, det är ju ingen som helst träning för en häst!
 
Sv: Hästsveriges foderstatsberäkning - behov

ja jag vågar inte lita på deras program alls nu, jag gjorde en excel-fil till som räknar ut behoven åt mig.
 
Sv: Hästsveriges foderstatsberäkning - behov

Nä, jag litar bara på papper, hihi! Ja, tabellerna alltså, och resten i mitt egna excelark.
 

Liknande trådar

Foder & Strö För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa...
Svar
10
· Visningar
1 460
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö Jag behöver bollplank. Beroende på vilka rekommendationer man går efter baseras ju uträkningen av hästens proteinbehov på olika saker. I...
Svar
5
· Visningar
1 234
Senast: SaraXX
·
Foder & Strö Vad räknar man med att ett hbl sto ca 550-600 kg som fölat i mitten på maj, har för näringsbehov under hösten/vintern? Har tänkt att...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Tuvisen
·
S
Foder & Strö Jag har gjort en analys på årets grovfoder och resultatet ser ut så här: TS 73% smrp 49 g/kg Energi 10,0 Ca 3,9 P 2,2 Mg 1,3 K...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp