Hästtransportens historia

Njae, enligt vad jag hittar, när jag går in i företagens (om dom existerar än) lite tyngre företagspresentationer, så verkar det som om bara någon/några svenska tillverkare gjorde transporter alls under 1970-talet. Värmlandsvagnen själva säger att de började med hästsläp 1981, och Boj började väl då någon gång också tror jag. Umesläpet, är den den enda 1970-tals tillverkaren jag hittat hittills, de säger sig ha börjat med egenkonstruerade släp 1973.

Ganska många, och dessutom lokalt klingande (typ Ortsnamn+släpet) varumärken introducerades under 1980-talet, men det finns ett stort korsvis ägande av dessa trailer tillverkare, och jag begriper inte om det fanns flera dussin tillverkare med egenkonstruerade släp som mest, eller om det i själva verket var lokal "färgsättning" och varumärke på en gemensam (grund-)konstruktion.

Jag hade en Trane årsmodell 1973 förr. Så de tillverkade iaf då
 
Började fundera på detta när jag var ute och åkte bil idag, och såg en urgammal (?) transport (byggd i trä) på en gårdsplan från bilfönstret.

Nuförtiden är hästtransporter vanliga i Sverige, många har egna, och hästar transporteras regelbundet till träning och tävling av var och varannan hästägare.

Men när blev egentligen "egen" (eller tillgång till en transport genom att hyra eller låna) hästtransport vanligt?
Hur har hästtransporter sett ut genom åren?
Hur ofta, eller sällan körde man egentligen hästar "förr", innan transporter var vanliga?
Om en häst skulle flytta en längre sträcka (längre än rimligt att köra (med vagn) eller rida) innan transporterna blev vanliga, hur gjorde man då? Körde på lastbil? Med tåg?


Det fanns två kanske tre tranesläp likande transporter i slutet av -70 början av -80 o boj två? stycken i min barndomskommun.
 
Men det kan också vara ett slags falsk korrelation, eftersom tidsspannet sammanfaller med när antalet hästar började växa ordentligt i Sverige, och hästen blev "var mans egendom".

Fast det är väl inte konstigt om fenomenen sammanfaller i tid?
"vanligt folk" började få råd att ha häst, och då uppstod ett ökat behov av att också äga ett släp?
 
Jag kommer i håg hur vi red hästar till och från tävling kring 1986-1987. Det var fortfarande inte så att "alla" hade släp, utan det lånade eller hyrde man vid särskilda behov, typ tävling långt hemifrån. Mitt första egna släp köpte jag begagnat, ett Fobo 1300 årsmodell 1984.
 
Jag har en gammal Boj Satbilo enhästars från 1980- Tvåaxlad till och med :) Måste varit svindyrt på den tiden
E8362D82-4BD3-42DD-B013-32BF4C89BFBC_zpstey34uiz.jpg



 
Jag vet inte varför den här tråden får mig osökt att tänka på den här utvecklingen:
well_played_horse_well_played.jpg

Mina pållar åker i ett exakt sådant släp som på bilden.

Hur som, jag har haft ett Ume från 1979 med samverkande boggi. Och ett med fronturlastning från typ 86 (med samverkande boggi).

När vi var på Irland förra veckan stod det några reliker i trädgårdarna, såg ut som 60-tal.

(I övrigt var det minst 90% Ifor Williams vi såg på vägen. Och ett Rice i Clifden :D ).
 
Mina pållar åker i ett exakt sådant släp som på bilden.

Hur som, jag har haft ett Ume från 1979 med samverkande boggi. Och ett med fronturlastning från typ 86 (med samverkande boggi).

När vi var på Irland förra veckan stod det några reliker i trädgårdarna, såg ut som 60-tal.

(I övrigt var det minst 90% Ifor Williams vi såg på vägen. Och ett Rice i Clifden :D ).
Hur såg "relikerna" ut? Var det plåt/trä/? i överbyggnaden? Fönster, skötardörr eller så, fanns det?

Intressant att så många släp var Ifor Williams, var det varierad ålder på dem?
 
Hur såg "relikerna" ut? Var det plåt/trä/? i överbyggnaden? Fönster, skötardörr eller så, fanns det?

Intressant att så många släp var Ifor Williams, var det varierad ålder på dem?

Trä/metall, runda tak. Möjligen litet fönster i fram.

Ja definitivt varierad ålder. Även boskapssläp :rofl: (Vi var på deras variant av connemarariks i Clifden).
 
Hur såg "relikerna" ut? Var det plåt/trä/? i överbyggnaden? Fönster, skötardörr eller så, fanns det?

Intressant att så många släp var Ifor Williams, var det varierad ålder på dem?
är väl samma som att man ser gamla trane och boj släp lite här och var när man kör runt i obygden här hemma. det var de vanligaste släpen innan.
IW har ju också funnits väldigt länge, och innan det så var det ju williams släp som såg typ likadana ut.
 
På 80-talet fanns det släp på två gårdar i byn där jag bodde - det ena gick att hyra. Annars hyrde man på macken i stan. Hyra släp gjorde man inte varje vecka utan bara om det var något speciellt. Jag köpte min första egna häst 1994 och kände ganska snart ett behov av ett släp. Först långtidshyrde jag ett Boj från 1972. Det var svart och runt i fronten, med en liten skötardörr rakt fram mitt över draget. Sen köpte jag ett renoverat Trane från 1975. Det var ett riktigt bra släp. Konstruktionen var precis likadan som de släp som var moderna tidigt 90-tal, träväggar och glasfibertak - men det var lite lägre i takhöjd.
 
På 80-talet fanns det släp på två gårdar i byn där jag bodde - det ena gick att hyra. Annars hyrde man på macken i stan. Hyra släp gjorde man inte varje vecka utan bara om det var något speciellt. Jag köpte min första egna häst 1994 och kände ganska snart ett behov av ett släp. Först långtidshyrde jag ett Boj från 1972. Det var svart och runt i fronten, med en liten skötardörr rakt fram mitt över draget. Sen köpte jag ett renoverat Trane från 1975. Det var ett riktigt bra släp. Konstruktionen var precis likadan som de släp som var moderna tidigt 90-tal, träväggar och glasfibertak - men det var lite lägre i takhöjd.

Min 1973 var heller ingen större skillnad på jmf med modernare. Det som skilde var måtten (mindre). Ingen störtbåge. Samt kedja bak istället för bom (men jag tillverkade en bom).
 
Min 1973 var heller ingen större skillnad på jmf med modernare. Det som skilde var måtten (mindre). Ingen störtbåge. Samt kedja bak istället för bom (men jag tillverkade en bom).
Just det, på min fanns det inte ens kedja bak, jag tror det fanns typ transportgrimskaft som man kunde knäppa för. Men jag körde utan mellanvägg, och hade ingenting bakom hästen, förutom luckan.
 
Just det, på min fanns det inte ens kedja bak, jag tror det fanns typ transportgrimskaft som man kunde knäppa för. Men jag körde utan mellanvägg, och hade ingenting bakom hästen, förutom luckan.
Det är så intressant att höra om allas erfarenheter om hur gamla släp såg ut, och hur vanliga de var!

Tänkte trycka på "gilla", men insåg att det blir lite tvetydigt...

Inlägget var intressant, men att det inte fanns bom, eller ens en kedja, låter ju rätt osäkert...
 
Det är så intressant att höra om allas erfarenheter om hur gamla släp såg ut, och hur vanliga de var!

Tänkte trycka på "gilla", men insåg att det blir lite tvetydigt...

Inlägget var intressant, men att det inte fanns bom, eller ens en kedja, låter ju rätt osäkert...
Bom bak är nymodigheter, var vanligare med kedja eller ett grimskaft bakom rumpan på hästen innan 90 talet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 537
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp