Bukefalos 28 år!

Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Zipp2010

Trådstartare
Jag har fått lite kommentarer i stallet jag nyligen flyttat till med min 5-åring, angående min unghästs vila.
Jag åkte i backen rejält för 1 1/2 vecka sedan och nu har hästen vilat sedan dess. Jag har med hjälp longerat och haft honom lös i ridhuset för att han ska få röra på sig ordentligt men har låtit all övrig träning vara. Jag anser inte heller att det gör honom något, han är cool, visar inte tecken på överskottsenergi, har stor hage och är hur mysig som helst att hantera trots att han står. Dessutom hade jag ändå en plan att han skulle få lite vintervila eftersom han reds i somras på betet en del. Tänker jag fel?
Min plan nu är att förutsatt att jag är ok (ska in igen o kolla upp lite saker) kommer han sättas igång med töm och bomarbete ett tag och allt eftersom jag kan rida igen så följer jag min 5-års plan helt enkelt, har svårt att se att 2-3 veckors vintervila för en 5-åring är hela världen?
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Hej

Tycker absolut inte att det gör något, brukar vara skönare att låta de vila vintertid med ;)

Så låt honom vila du och strunta i vad de säger, din häst - ditt beslut =)
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Tvärtom tycker jag, 2-3 veckors vila någon gång per år kan nog vara lämpligt för de flesta hästar, och särskilt då unga hästar.
Så strunt du i vad andra säger, så länge hästen inte blir ohanterlig av överskottsenergi.
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Ja vad folk är löjliga.
Du gör väl som du vill med din häst, sålänge han är ok så är väl inte några veckors vila fel!
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Äh! Hästen verkar ju må bra!
Hade den verkat stressad och blivit svår i hanteringen i övrigt kunde jag förstå om någon bryr sig. Men som det är nu känns det väl bara som en nyttig vintervila för din unga häst.
Låt allt rinna av dig, som vatten på en gås. :)
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Min 5 åring stod i ett halvår han för att jag våga rida när jag var gravid :p Han hade stor hage, promenerades, longerades och tömkördes nån gång ibland när jag kände att jag orkade. Det har inte gått nån nöd på honom :)

Vanligtvis brukar mina hästar få 1 månads vintervila varje år då dom står helt och hållet, så jag tycker inte du ska fundera på det. Gör som du vill och som du tycker känns bra med din häst.

Jag anser att några veckors vila bara är bra för hästarna :)
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Jag tycker att du gör rätt! Det händer ofta saker i en människas liv och man kan därför inte alltid följa uppgjorda planer till punkt och pricka...
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Jag tror inte att de bryr sig om ifall din 5-åring får lite vila utan de blir nog snarare sura över att man longerar och låter en häst springa lös i manegen. Det förstör underlaget fullständigt. De kanske inte vågar säga det utan skyller på att det skulle vara bättre att den reds?
Det är upp till varje enskild stallägare att bestämma om man skall få lina och ha lösa hästar i manegen, så jag lägger ingen aspekt på just det. Tror bara att det är här skon klämmer egentligen för de andra inackorderingarna.
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Nej, det är faktiskt inget problem alls hos oss. Dels är underlaget bra och fixas varje dag av ägaren, dels är det många som markarbetar sina hästar.

Anledningen är att vi är olika som personer;denna rider inte ut och vågar inte låta sin häst stå en dag ens för att hon tycker den blir för svår, jag anser att hästar behöver ridas ut i friskt tempo och även släppas o jobba lösa för att få använda hela kroppen och trots varierande träning också behöver vila då och då.
Så åsikterna om att inte vila är nog mer av rädsla att han ska bli för euforisk efteråt:)
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Oki :) Men man kan ju inte tro att en häst skall bli en spelevink om den får vila lite bara för att den är ung? Oftast är det de äldre vältränade hästarna som blir överladdade om de inte får gå lika mycket som vanligt. Låt du din häst vila lite, här brukar man låta 4 och 5-åringar ta det lugnt några månader om året och oftast runt jul och en bit framåt. Här är det rena julen just nu så man kan med gott samvete säga att det är vintervila som gäller :)
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Jag har alltid låtit mina hästar ha sin vila på vintern. Det är ju på sommaren man vill rida, det är på sommaren det är enklast att rida och det är på sommaren alla roliga tävlingar är, för mig hade det varit fullkomligt befängt att ställa av hästarna då.

Min häst har visserligen aldrig riktigt fixat det här med att vila helt, så vi har skrittat lite varje dag även under "viloperioden", men det är ju helt upp till en själv hur man vill göra och vad hästen behöver! Det vet du som ägare allra bäst, ingen annan känner ju din häst så väl som du.

Ta du vilan nu med gott samvete. En så ung häst som din behöver dessutom vila. Hästfolk är duktiga på att lägga sig i saker de absolut inte har med att göra, jag försöker slå dövörat till när jag blir "utsatt" för folks goda råd, som inte är genomtänkta eftersom de inte kan bakgrunden eller vet hur min häst beter sig.
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Min fyraåring ska få en planerad vila på två veckor över jul. Dels behöver hon den dels vill jag spendera denna jul med min familj så mycket som möjligt.

Tycker inte det är konstigt med vila då och då. Min äldre häst, 01:a, har jag just börjat sätta igång efter tre månaders vila. Skulle bli en månad men hon visade tecken på att må fint i både kropp och själ av att vila så det fick bli en långvila vilket hon behövde. Hon går i stadigare form och är gladare i ridningen. Dessutom snyggare än på många år. Jag har mao låtit henne vila för lite under de år jag ägt henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Tänk vad fint det skulle vara om folk bara hade bekymmer om sin egen häst och inte alla andras...

Låt du din häst stå med gott samvete tills du är kry. Du skulle ju inte begära av din häst att utföra arbete om den var skadad så då ska du inte begära det av dig själv.

Alternativt, be din stallkamrat rida den. En vinst-vinst situation för dig, antingen blir hästen riden eller så blir det tyst i stallgången:devil:
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Tack för alla positiva svar :laugh:
Har börjat jobba honom från marken denna veckan och kan redan se att det gjort honom gott. Hästen har hittat framåtbjudning och ser faktiskt finare ut i kroppen efter bara 3 veckors vila.
Mysig o snäll, men lite mer edge finns där, fullt förståeligt;)
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Tänk vad fint det skulle vara om folk bara hade bekymmer om sin egen häst och inte alla andras...

Låt du din häst stå med gott samvete tills du är kry. Du skulle ju inte begära av din häst att utföra arbete om den var skadad så då ska du inte begära det av dig själv.

Alternativt, be din stallkamrat rida den. En vinst-vinst situation för dig, antingen blir hästen riden eller så blir det tyst i stallgången:devil:

Stort GILLA på sista raden! Den ska jag ta med mig :devil:
Detta verkar vara ett allt för vanligt problem i många stall :crazy: Varför kan inte folk låta bli att lägga sig i vad alla andra gör hela tiden? Mycket märkligt...
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

håller med!

Min är 12 år och han brukar få stå en månad på vintern, vi kanske tar en promenad då och då, när det är som kallast och j-ligast. Rider i princip inte mycket alls december, januari. Men desto mer de resterande månader.
Tycker också att det är jätteviktigt att de får ut och röra sig i naturen, inte bara i ridhus eller ridplan. Att gå i skog och mark stärker senor och ligament. Att klättra ger bra ryggmuskler osv...
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Kan bara tillägga att det har gått hur bra som helst:)
Min häst har snarare blivit trevligare o mått bra av lite vila o därefter avsutten träning ett tag.
Nu när jag lärt känna folk mer inser jag att personens åsikter kom från egna problem med sin häst, vilket jag kan förstå då den står inne en hel del o går ensam i hagen bland annat.
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Skulle inte förvåna mig om den dessutom får en massa kraftfoder och lite snålt med grovfoder, men det är bara en fördom!

Ptr
 
Sv: Hästvila pga ryttarkonvalecens?

Kan bara tillägga att det har gått hur bra som helst:)
Min häst har snarare blivit trevligare o mått bra av lite vila o därefter avsutten träning ett tag.
Nu när jag lärt känna folk mer inser jag att personens åsikter kom från egna problem med sin häst, vilket jag kan förstå då den står inne en hel del o går ensam i hagen bland annat.[/QUOTE

Skönt att det löste sig med hästen och vilan utan de katastofer som utmålades i stallgången! Drar det igång någon mer gång så har jag ett lager öronproppar som jag kan skicka över :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 185
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 200
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp