Häva köp av sadel

the_connemara

Trådstartare
Hur lång tid är det egentligen skäligt att vänta på en beställd sadel efter angiven leveranstid? Vem bestämmer det?

Sadeln tillverkas på beställning enligt de mått man sjävl väljer vid beställning inom standardtillverkningen (finns vissa fasta man kan välja mellan alltså om ni förstår vad jag menar?).
 
Hur lång tid är det egentligen skäligt att vänta på en beställd sadel efter angiven leveranstid? Vem bestämmer det?

Sadeln tillverkas på beställning enligt de mått man sjävl väljer vid beställning inom standardtillverkningen (finns vissa fasta man kan välja mellan alltså om ni förstår vad jag menar?).


Jag hade bara väntat den angivna levereanstiden och tar det längre tid vill jag bli kompenserad annars hade jag bytt försäljare.

Finns det bara den tillgängliga försäljaren hade jag som sagt velat ha kompensation i rimlighet med den ytterligare väntan.
 
Hur lång tid är det egentligen skäligt att vänta på en beställd sadel efter angiven leveranstid? Vem bestämmer det?

Sadeln tillverkas på beställning enligt de mått man sjävl väljer vid beställning inom standardtillverkningen (finns vissa fasta man kan välja mellan alltså om ni förstår vad jag menar?).
Har du verkligen fått en exakt tid för leverans? Tycker de flesta sadel och stöveltillverkare brukar gardera sig rätt friskt och säga 6-12 veckor typ!
 
Jag hade bara väntat den angivna levereanstiden och tar det längre tid vill jag bli kompenserad annars hade jag bytt försäljare.

Finns det bara den tillgängliga försäljaren hade jag som sagt velat ha kompensation i rimlighet med den ytterligare väntan.

Och om ni inte är överens då, vem bestämmer då?

Halva summa skulle betalas vid beställning, jag betalade drygt halva för att ha ett jämnt belopp vilket var ok med säljaren. Nu vill jag häva köpet pga tiden och säljaren vill behålla 20 % enl deras ångerregler.
 
Och om ni inte är överens då, vem bestämmer då?

Halva summa skulle betalas vid beställning, jag betalade drygt halva för att ha ett jämnt belopp vilket var ok med säljaren. Nu vill jag häva köpet pga tiden och säljaren vill behålla 20 % enl deras ångerregler.

Jag hade vägrat och hänvisat till att det vore rimligt om jag hävde köpet innan dessa 6-8 veckor, nu har ju tiden gått över till dubbelt och då borde dom skämmas, ge tillbaka pengarna + kompensera.

Alt att du tar sadeln men att dom drar av en viss % på det totala priset = den extra tiden du fått vänta.
 
Och om ni inte är överens då, vem bestämmer då?

Halva summa skulle betalas vid beställning, jag betalade drygt halva för att ha ett jämnt belopp vilket var ok med säljaren. Nu vill jag häva köpet pga tiden och säljaren vill behålla 20 % enl deras ångerregler.

Tolkade du förmodad leveranstid som en utfästelse?
Finns det avtal på den (eventuella) utfästelsen?

Om det inte finns ett avtal med specificerad leveranstid så är jag inte så säker på att det är enkelt att häva köp, särskilt med tanke på att du gjort en specialbeställning.

Konsumentvägledaren i kommunen verkar vara ett väldigt bra råd!
 
Tolkade du förmodad leveranstid som en utfästelse?
Finns det avtal på den (eventuella) utfästelsen?

Om det inte finns ett avtal med specificerad leveranstid så är jag inte så säker på att det är enkelt att häva köp, särskilt med tanke på att du gjort en specialbeställning.

Konsumentvägledaren i kommunen verkar vara ett väldigt bra råd!

Jag frågade om det fanns en hemma eller hur lång leveranstiden var annars. Och fick 6-8 veckor. Hur menar du att jag skulle gjort mitt köp annars? Den beställdes på nätet.

Var går gränsen för en specialbeställning och vad är rimligt att vänta på en sådan?
 
Förutsatt att du är konsument skulle jag säga att du får häva om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig. Konsumentköplagen kan man inte avtala bort. DAL kan avtalas bort i vissa delar, men inte i sin helhet.
 
Förutsatt att du är konsument skulle jag säga att du får häva om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig. Konsumentköplagen kan man inte avtala bort. DAL kan avtalas bort i vissa delar, men inte i sin helhet.

Hade jag fått den beställda sadeln inom levtid hade jag inte hunnit få min andra sadel helt utdömd o behövt köpa en ny sadel (vilket jag eg inte alls hade råd med). Men vem säger att det räknas som väsentlig betydelse för mig?
 
@Alexandra_W kanske kan komma med input?

Har redan gett input fast utanför Buke. Det är rent juridiskt en bedömningsfråga angående dels om sadeln kan anses specialtillverkad och om svaret på den frågan är ja, om säljaren insåg att det var av väsentlig betydelse för köparen att leveranstiden hölls.

Men det kan vara andra som varit i samma sits och tagit striden och fått det bedömt.

Spontant ställer jag mig rätt tveksam till att det når upp till specialtillverkad men har inte hunnit gräva ner mig i det, lite för mycket annat. Men det kostar att strida, förutom se vad ARN säger.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 224
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 312
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
669
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp