häva köp?

S

snicki

Jag sålde en lättriden, nybesiktigad häst för 2 mån sen. Ägaren ringde precis och sa att hästen inte går att rida pga istadighet och vill häva köpet.

Hon påstår att hon inte blivit informerad av att hästen var istadig och därför kan reklamera, men den har ju aldrig varit istadig innan. Hon påstår också att hovslagaren andra gången den blev skodd hos nya ägaren gissar att hästen haft fång tidigare. Den som jag köpte hästen av har skott regelbundet med mycket erfaren hovslagare, han har aldrig andats något om fång. Inte heller på besiktingen sas någonting om fång, hovarna ser fina ut. Jag tror inte riktigt på henne angående fången, känns mest som ett svepskäl.

Jag är så uppgiven just nu - känner mest för att ta hem den stackars hästen o avliva den...

vad gör jag?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häva köp?

Fång är ju OERHÖRT lätt att konstatera. Röntga hovarna.

Men att reklamera p g a istadighet? Då ska de ha tillförlitliga vittnen som visar att hästen verkligen varit istadig tidigare.
 
Sv: häva köp?

ok. kan man se när den fick fång också? det känns som att det är det som är det viktiga om den nu har fång. den måste ju ha kunnat fått det hos henne nu ..
 
Sv: häva köp?

Jag sålde en lättriden, nybesiktigad häst för 2 mån sen. Ägaren ringde precis och sa att hästen inte går att rida pga istadighet och vill häva köpet.

Hon påstår att hon inte blivit informerad av att hästen var istadig och därför kan reklamera, men den har ju aldrig varit istadig innan. Hon påstår också att hovslagaren andra gången den blev skodd hos nya ägaren gissar att hästen haft fång tidigare. Den som jag köpte hästen av har skott regelbundet med mycket erfaren hovslagare, han har aldrig andats något om fång. Inte heller på besiktingen sas någonting om fång, hovarna ser fina ut. Jag tror inte riktigt på henne angående fången, känns mest som ett svepskäl.

Jag är så uppgiven just nu - känner mest för att ta hem den stackars hästen o avliva den...

vad gör jag?

Har de inte provridit hästen före köp?? Hur många gånger provred de?? Är det inskrivet i köpeavtalet??

Verkar mest som att de ångrat köpet, de kanske har kommit på att det inte är gratis att ha häst, eller kanske hittat en billigare?? :confused:
 
Sv: häva köp?

Hon har nog troligen ångrat sitt köp, vilket är lite små dåligt. Tycker att om man ska köpa en häst ska man tänka igenom det väldigt noga, eller be att få låna hästen i några veckor för att känna sig fram. Och dessutom luktar det lögn ang. det med fång. iaf som du beskriver de. Dom säger nog bara så för att kunna pressa dig lite till :/!
 
Sv: häva köp?

Hon har nog troligen ångrat sitt köp, vilket är lite små dåligt. Tycker att om man ska köpa en häst ska man tänka igenom det väldigt noga, eller be att få låna hästen i några veckor för att känna sig fram. Och dessutom luktar det lögn ang. det med fång. iaf som du beskriver de. Dom säger nog bara så för att kunna pressa dig lite till :/!

Instämmer med föregående talare.
 
Sv: häva köp?

Låter som att den nya ägaren inte har förstått att många hästar blir osäkra och testar när de kommit till en ny miljö. Spelar ingen roll hur väl den än har fungerat i sin gamla invanda miljö. Det är helt enkelt sånt man får räkna med som hästköpare och som, man med tid och tålamod, får ta sig igenom.
 
Sv: häva köp?

Varför vill du ta hem henne och avliva henne, är hon gammal?

Ganska mångra trådar just nu som handlar om människor som vill häva köp, som nog egentligen bara ångrat sig, tror ni det kan ha att göra med att det är rätt så dyrt att ha häst nu? Med tanke på foderpsriserna?Visserligen tycker man ju att sådant borde vara inräknat innan man köper häst men..
 
Sv: häva köp?

Jag sålde en lättriden, nybesiktigad häst för 2 mån sen. Ägaren ringde precis och sa att hästen inte går att rida pga istadighet och vill häva köpet.

Hon påstår att hon inte blivit informerad av att hästen var istadig och därför kan reklamera, men den har ju aldrig varit istadig innan. Hon påstår också att hovslagaren andra gången den blev skodd hos nya ägaren gissar att hästen haft fång tidigare. Den som jag köpte hästen av har skott regelbundet med mycket erfaren hovslagare, han har aldrig andats något om fång. Inte heller på besiktingen sas någonting om fång, hovarna ser fina ut. Jag tror inte riktigt på henne angående fången, känns mest som ett svepskäl.

Jag är så uppgiven just nu - känner mest för att ta hem den stackars hästen o avliva den...

vad gör jag?

Varför vill du avliva hästen? Låter inte som om din häst har det bra hos sin nya ägare, den kanske trilskas för att den helt enkelt inte trivs. Jag skulle ta tillbaka hästen och ta god tid på mig att hitta en ny köpare. Lycka Till!
 
Sv: häva köp?

Det var en uppgiven o ledsen snicki som skrev igår kväll, jag kan absolut inte ta emot hästen därför skrev jag som jag gjorde.

Men nu har allt löst sig, vi har kommit överens så jag är jätteglad. Det blev återbetalning av del av köpesumman och det känns bra tycker jag. Hon ger hästen en andra chans som jag tvärr inte kan göra i nuläget.

Angående avlivning.. om man får hem en obrukbar häst som dessutom har fång som den fått hos nya ägaren - vad har man för val egentligen. Ingen köper en sådan häst.
 
Sv: häva köp?

Angående avlivning.. om man får hem en obrukbar häst som dessutom har fång som den fått hos nya ägaren - vad har man för val egentligen. Ingen köper en sådan häst.

Det där tycker jag är helt fel, för det första har ni ju inte ens fastställt om hon haft fång, och en häst som haft fång, blir ju inte förstörd för livet!!
 
Sv: häva köp?

Nu gav ju TS exemplet OM hästen haft fång, och jag håller med. Om jag sålt hästen för att jag inte kunde bereda den en bra tillvaro, hade jag tagit bort den om den kommit hem och haft fång.

Fång är oerhört smärtsamt och kräver både tid, energi, ekonomi och duktiga veterinärer & hovslagare. Har man inte dessa förutsättningar tycker jag att man får överväg att ta bort hästen.
 
Sv: häva köp?

det låter som en köpare som upptäckte hur lite pengar de har kvar när hästen väl stod på stallbacken. Då är det ju fiffigt att skrämma ägaren med att det är fel på hästen och att den ska tillbaka. Eller så ska man ha den billigare.

tyvärr så verkade detta fungera även denna gång..:devil: Håll dig rak i ryggen istället, är det inget fel på hästen så är det inte. förstår inte varför folk blir så rädda direkt och går med på prissänkningar.
 
Sv: häva köp?

Ja, men jag är av den mening, att skulle jag sålt en häst, så skulle jag för det första inte vika mig som TS och gå med på någon prissänkning, då hästen var frisk nät TS sålde den. Skulle jag ändå få tillbaka hästen, skulle jag inte ta bort den p.ga fång, utan försöka få den på bättringsvägen, man har ett ansvar när man har djur. Jag tar inte bort min häst om den får fång, bara för att jag kanske inte har tid & energi & ekonomi- det får man fixa!
 
Sv: häva köp?

Man har ett ansvar när man har djur. Att djuret inte lider och får den omvårdnad som behövs så länge djuret är i livet.

Att hålla ett djur vid liv oavsett förutsättningarna - nej, det är ingen skyldighet i min värld. Många djur hade haft det bättre om fler hade vågat ta bort djuren istället för att skänka bort dem, sälja dem fast de är sjuka eller försöka ta hand om dem trots att de egentligen inte har möjlighet att hålla dem.

En häst med fång hade jag avlivat.
 
Sv: häva köp?

Man har ett ansvar när man har djur. Att djuret inte lider och får den omvårdnad som behövs så länge djuret är i livet.

Att hålla ett djur vid liv oavsett förutsättningarna - nej, det är ingen skyldighet i min värld. Många djur hade haft det bättre om fler hade vågat ta bort djuren istället för att skänka bort dem, sälja dem fast de är sjuka eller försöka ta hand om dem trots att de egentligen inte har möjlighet att hålla dem.

En häst med fång hade jag avlivat.

jag måste nog hålla med dig..
hur svårt det än är att tvingas ta beslutet, man är som djurägare skyldig att se till dess bästa. är det fråga om en dyr behandling, som orsakar djuret lidande under lång tid, med stor risk att den inte fungerar och djuret blir friskt och kan leva som tidigare efteråt. då skulle jag välja avlivning.
det skär i själ och hjärta hos en själv. men jag skulle inte klara att se min bästa vän lida...

oavsett skada/sjukdom; är det mindre än 40% chans till bättring, skulle jag överväga avlivning.
 
Sv: häva köp?

jag har en fånghäst, skulle den få fång igen så skulle jag överväga att ta bort den istället.

Vad är det för hästliv att inte kunna gå och äta gräs utan att bli jättesjuk? Det kostar både pengar för mig och lidande för hästen.
 
Sv: häva köp?

Jag sålde en lättriden, nybesiktigad häst för 2 mån sen. Ägaren ringde precis och sa att hästen inte går att rida pga istadighet och vill häva köpet.

Hon påstår att hon inte blivit informerad av att hästen var istadig och därför kan reklamera, men den har ju aldrig varit istadig innan. Hon påstår också att hovslagaren andra gången den blev skodd hos nya ägaren gissar att hästen haft fång tidigare. Den som jag köpte hästen av har skott regelbundet med mycket erfaren hovslagare, han har aldrig andats något om fång. Inte heller på besiktingen sas någonting om fång, hovarna ser fina ut. Jag tror inte riktigt på henne angående fången, känns mest som ett svepskäl.

Jag är så uppgiven just nu - känner mest för att ta hem den stackars hästen o avliva den...

vad gör jag?

det låter i mina öron som en köpare som; konstaterat att hästen kostar pengar att ha, hittat en billigare häst, anser att en häst som testar nya ryttare är "värdelösa" eller helt enkelt ångrat sitt köp. och nu försöker få dig att ta tillbaka den så att h*n ska få det enklare..
att häva ett köp endast pga att hästen testar ryttaren för att se om h*n är pålitlig (t.ex.), känns för mig inte riktigt riktigt.

när jag köpte Honey gick det några veckor (allt toppen, vi funkade super ihop), och sen började hon testa mig både vid ridning & från marken; bocka, stegra, sno runt, vägra gå, backa, gå fint för att plötsligt "explodera".. det var inga roliga veckor:crazy:
men det är ju inget fel på hästen, det är "bara" att jobba ledarskapet och sammarbetet.
skulle aldrig kunnat kräva att förra ägaren skulle köpa tillbaka henne pga det..ingen häst & ryttare är väl helt sammansvetsade från början, eller..??
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 142
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min häst diagnostiserades i april med kissing spines, en mild form som vet. sa att hon kunde leva med om hon reds och tränades korrekt...
Svar
2
· Visningar
964
Senast: Marita73
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 198
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 575
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp