Haflingersadel fra Tyskland

N

ninahaak

Har noen her kjøpt haflingersadel fra www.haflinger-shop.de? Jeg har en venninne som vurderer det. De selger en forholdsvis billig allroundsadel ("Freizeit"), 18 i setet, 34 i bommen, svart uten tilbehør, for 327 euro. Det tilkommer sikkert litt toll og frakt og slikt, men det ser jo ganske billig ut i alle fall. Har noen vært borti denne sadelen og kan si noe om kvalitet, leveringstid etc? Hva slags type haflinger passer den best til? Min vneninne har en ganske kraftig type, og min gamle Stübben i 32 har ikke en sjanse, så jeg tviler litt på om 34 er tilstrekkelig også... Er takknemlig hvis noen har info.
 
Har ingen personig erfarenhet av dessa sadlar. Det jag dock skulle vara orolig över är att denna sadel är i 18" vilket innebär att den är relativt stor. Nu vet jag ju att de Tyska Hafisarna är mer avlade att vara lite smäckrare och större än de här i Sverige och jag vill nog påstå att längden blir för stor. Bomvidden beror ju lite på hur hästen är byggd och hur sadeln är byggd.
Så det beror helt och hållet på hur hennes häst ser ut i kroppen. Är det en ganska liten och kompakt kraftig häst så skulle jag nog fundera två gånger.

Men jag är också nyfiken på dessa sadlar, så den dagen jag har pengar i överflöd då skall jag ta hem en bara för att se. :D
Tills dess blir det bomlöst istället :idea:.

MVH/
 
Haflingersadel fra Tyskland


de lät som ett namn på en islandshäst :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 312
Senast: warg
·
N
Utrustning Hei. Jeg er på utkikk etter å kjøpe en laser til bruk på hest. Har forhørt meg litt rundt med mine behandlingskollegaer, og Er ikke...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Nangilima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp