• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare InsaneSpliffwizard
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 049
I

InsaneSpliffwizard

nu börjar jag bli riktigt trött på det här...
att min häst tycker om o kuta i hagen är bara positivt, men att hon är så förbaskat klumpig hela tiden driver mej till vansinne.... hagen är bra, relativt platt underlag, inte stenig o så, men lerig dårå som alla hagar är så här års.....
grejen är ju dock att lilla fröken trampar sej själv, o trampar sej själv... jag märkte redan tidigt att hon trampar sej själv fram med bakbenen, så därför har hon gått med senskydd o boots fram i hagen.... efter otaliga slag på även bakbenen (dock högt upp) fick hon gå med höga strykkappor bak.... märkte dock nu att hon hade ett rejält trampsår precis ovanför hoven (ja, jag o hästens exteriör är ingen bra kombination)... hur som helst enl min medryttare, som har haft hästen mest den senaste tiden pga att jag jobbar som ett djur, säger att de inte är första såret...

jippi, va gör man....
boots bak, innebär ju verkligen skydd runt om....

men då har vi nästa problem.....
skydd som håller.
boots är hopplösa, de går åt fler boots än vad d gör mat nästan :eek:
har haft både sådana här hårdare boots med mjukare insida, gummiboots med kardborr o gummiboots med den här konstiga knäppningen... inget hålller ju...

Sv: Hagskydd

hmm med risk för att få mycket skäll.. linda hästens ben, dra om ett varv med silvertejp där lindan sitter fast samt längre ner typ runt karleden (obs tejpa löst där, det är bara för att lindan inte ska repa upp sig)
ha 8 lindor som du använder till detta, när du tar av en omgång efter hagtid, tvätta upp i ljummet vatten och häng på tork tills nästa dag..

sköter du hästen i ett eget stall så kan du linda på på mornarna.. i ett hyrstall där nån anna släpper ut är det värre.. borde finnas några transportskydd i läder med massa ludd i som man kunde spänna på hästen..

jag har henne lindad nattetid bak o i vintras släppte jag ut henne med dom på, men då jobbade jag i stallet, de gör jag itne längre, utan det är andra som släpper ut....
men nu är det ruskigt lerigt i hagarna

silvertejp runtom då.. det borde hålla en del väta borta..
nej men skämtåsido..
lägg pad, plast och linda, sedan tejp där det kan tänkas släppa.. gör detta på kvällen och låte henne gå i hagen så tills det slutat va löerigt, då kan du sen skippa plasten..
hellre lite lufttätt kring benet än en skada som kan riskera hästens liv..

Jag har en sådan häst ;) Han busar sig sönder och samman!
Har haft lindor några veckor men nu i leran blir dem bara tunga och åker ner = inte bra =/ Han trampade sönder mina fina, nya paddar på nolltid.
Så jag köpte neopreneskydd på hööks med boots påbyggda :bow: 449kr och dom är helt suveräna! Och jag gillar inte hööks någonstans kan jag meddela ;) Har inte heller sett liknande skydd nånstans, dom är fantastiska! Dom sitter jättebra och just det att det är boots påbyggt - hur bra får det bli? Iofs blir dom blöta ibland och tar tid att torka, men då har han vanliga neopreneskydd runt om en dag o så nästa de "bra" skydden.
Funkar smidigt!
Så; vid lera = neopreneskydd
bra väder = equiline lindor (superknäppe på dom) och equiline paddar

Funkar super!

passa dig för moderatorerna, dom HATAR när man sätter ut varunamn, pris och inköpsställe!! :o

Ah, så dom är bra?? Är en kopia av Prof. Choice skydd.
Arrow har klarat sig hela sommaren utan skydd eller med bara senskydd fram, men nu som det är dags för broddar så måste han ha skydd och boots runt om...

Lindor är ingen bra ide på honom, för han kliar på benen och biter på dom. Har bitit sönder två par strykkappor! Därför köper jag bara billiga benskydd att ha i hagen, han har ändå sönder dom. I början hade han Proffesional's Choice boots, men dom slits sönder i kardborren... Så nu har han Globus boots med läderutsida eller märkeslösa i neopren.

Min andra häst har vanliga fleecelindor med rejäl kardborre i hagen.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 424
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vilka är era favoriter av boots och benskydd? Tänker på vanliga boots och inte barfotaboots :) Min donna är en sån häst med benen och...
Svar
5
· Visningar
1 126
Senast: LuckyMe
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 496
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 953
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • WE-tråden