Bukefalos 28 år!

Hakar på tyglarna- farligt?

eldione

Trådstartare
för ett litet tag sedan var jag ute och red med mina kompisar som red islandshäst. De hade de klassiska islandstränsen på med hakar på tyglarna istället för vanliga spännen.
den ena hästen kliade sig lite på benet, varken länge eller särskilt hårt, och helt plötsligt så lossnar haken :eek: :confused:
Kan det verkligen vara särskilt smart att ha dessa tyglar när hakarna lossnar så lätt? Det kan ju bli farligt!
 
Jag har hört om hakar som bara lossnat och jag hade ett sånt till min häst förut men ena haken vred sig liksom.. :crazy:
 
Ja alltså hästen måste nog klia sig för att den ska lossna om den är korrekt ditsatt. Man sätter ju haken inåt för att den inte ska kunna dras bakåt av tex ett träd så något måste ju in under hakan på hästen...

Men själv rider jag inte med såna. jag gillar inte hakar för jag tycker det blir för mycket ryck i hästens mun om man vill hålla en lätt kontakt. Håller man stenhårt hela tiden så blir det inga ryck, men lättar man på handen för att ta igen händer först ingenting och sedan blir det väldigt hårt för hästen. Det förstår man ju själv när man ser hur den är utformad.

Men det största felet med hakar är att tyglarna lätt vrider sig (har sett det även på elitnivå så det kan inte BARA bero på att jag rider kasst) och så kan man inte ställa hästen med dem heller!

Sedan vill jag säga att det är långtifrån alla islandshästryttare som rider med hakar. Väldigt många har vanliga spännen!
 
Alltså,jag kan inte se hur det ska bli mkt mera "ryck i munnen" med hakar,som utan?? :confused:
Har man ett jämt,mjuk stöd i handen,så ska ju inte hakarna påverka väl? :confused: :confused:
Själv har vi karbinhakar på ett par vanliga tyglar som flyttas mellan tränsen.Smidigt!
 
Pojkens lillasyster var ute och red sin unghäst och hästen blev då skrämd av en hund och när hon tar tag i hästen så går spännet till pistolhagen sönder...som tur va så fick hon stop på pållen!!
 
Har du studerat någon som rider med "haktyglar" någon gång? När man vill ha en lätt kontakt på tygeln är det väldigt lätt hänt att det blir små ryck i stället med hakar. Hakens tyngd gör det. Det fungerar olika med olika tyglar (lätta/tyngre/läder/tyg osv). Har åxå för länge sedan tagit bort hakarna, men främst för att min dåvarande häst fick skav av dom.

Håller med om att det är smidigt, men det beror på till vilket pris. Sedan tror jag som sagt att det beror på flera faktorer (hakarnas tyngd, materialet på tygeln, ryttarens hand osv.)

/Malin
 
Men alltså,jag skrev innan,jag har karbinhakar,och kan inte se att de skulle "tynga ner" på nått sätt så att det blir ryck i munnen på hästen för att jag tar ett ledande tygeltag.Jag är iof. inget proffs,men jag är inte dålig ryttare heller.Hbl'et rider man med "sytrådar",han är mycket känslig för all hjälper och har aldrig någonsin visat nån skillnad mellan ej befintliga karbinhakar eller befintliga sådanan på tygeln.
I.C'n är visserligen mera "ånglok" emellanåt,men är ändock väldigt känslig i munnen,och samma gäller för henne.
Om man har ett jämnt stöd i handen,så tyngs ju inte hakarna ner,i allafall inte mina.Så jag förstår verkligen inte.. :confused:
 
Jag såg att du rider med hakar på tyglarna. Sedan var det inte på ledande tygeltag det gällde heller. Jag har observerat detta mest på den ridskola jag jobbar och det handlar inte om stora ryck, utan små, små - men dock ryck.

Som sagt är det ju olika med tyngd på hakarna och tyngd på tyglarna.

/Malin
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 370
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 607
Senast: manda
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 420
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp