hakklapp till häst...

Breccia_

Trådstartare
vart kan jag hitta det? måste få tag på en sådan, han äter upp allt som kommer i hans väg inkl. sig själv :crazy:
har har precis flyttat tillbaka till hingsthage eftersom han har börjat gå o rycka upp stolparna ur sin vanliga...
anledningen är att han är uttråkad, det förstår jag oxå. han leker med allt han kommer över; hinkar, benskydd, täcket o.s.v. men när jag lägger in saker i hagen "dör" dom på en timma ungefär, oavsett om det är pinnar m.m.
tycker det verkar väldigt opraktiskt att han ska äta upp sitt dyra, fina täcke p.g.a. detta.
så vart hittar jag en hakklapp?

Sv: hakklapp till häst...

Du kan ju lägga in en sån lekboll med stort handtag på i hagen som han kan leka runt med, brukar funka bra till föl och unghästar, men det kan nog funka bra till vuxen häst också.

Finns typ som "munkorgar" på Hööks och Börjes. På Börjes är den till för att hindra hästen smaska i sig gräs, men den kan väl funka till det också. Vet inte, du kanske inte vill ha en "munkorg" på din häst.:crazy:

Stackare! Förstår att du måste vara desperat! Kommer du ihåg att jag föreslog haklapp tidigare, men då ville du ge han en chans... vad trist! Men haklapp funkar nog - är ju absolut inte lika drastiskt som munkorg osv....

har ingen aning vart man hittar - ville bara sympatisera. ...

jo men nu är det ju ännu värre :o
förrut har han dragit i skydd o lindor, nu försökte han riva sin egen hage o därmed förvisats till hingstarna :p

ang. bollar och sådant har det en tendens att åka ur hagen lika fort som det kommer in, han tycker det är jättekul - att kasta dom långt långt bort :p

Stackars dig!
Men hästen är ju underbar. det är lite sött samtidigt :love: fast jag förstår att det inte är roligt för dig :crazy:

Står han själv då eller ? Gjorde han det när problemen började också ? Annars kanske det är det att han behöver lite mer att syseslätta sig med. Testat att lägga ut halm m.m. i hagen så han har lite och "pilla" med. Vet ju inte hur din häst står i nu dvs. vilken form av hage, men i tråkiga "platta" små grushagar blir ju hästarna ofta uttråkade när dom inte har något o göra..

Haha, jag tycker också att det är sött. Min är också "en sån" fast inte lika illa som Wille... :p

Han kan inte få nån liten ponny-kompis då?

jag tycker oxå det är rätt sött, säg det till stallägaren :angel:
hans guldstjärnor har gått över till röda kryss i marginalen ;)

cactuspower: när man ger Wille halm kissar han på den. haha.
han får ju lunch i hagen men verkar inte tycka att det räcker.
han går i fina, platta hagar där det på somrarna är jättemycket gräs men han verkar inte förstå att om han bökar i snön hittar han lite kvistar o gammalt gräs, stolparna är godare...

centaur: men då äter han ju upp ponnyn! :D

men nu kan han gå med Urban! :banana:

Haha. Vilken knasbolle häst du har ;) i of brukar dom ju inte tycka om när det stänker när dom kissar men i af haha :p

Åh har Ubbbbbe kommit tillbaka ??? :) :bump: :banana: :love:

Mamma gjorde en.Ta våtrumsmatta (vi fick gratis) och skär ut rätt form (som en halvcirkel på undersidan av mulen x 2 och limma ihop dom (för att få det lite starkare). Ta en håltång och gör hål med ca 5 cm mellanrum på sidan "mot grimman". Fäst den sen i grimman med buntband genom hålen du gjort. Mycket billigare än att köpa! Fanns en i en ridsportaffär här för 200kr.

Kan du inte lägga in en rejäl trästock av något slag i hagen?
Det är ju lite mer rejält och mer att "bita i" om man säger så. Om inte annat kan man gnaga bark från den.

Eller slänger han ut en sån också kanske :crazy: :p

han har fått ett litet träd idag, han har jätteroligt med det :p
han står och lyfter, kastar, biter, drar, äter m.m. på det hela dagarna.
så om jag kastar in hundra träd i hans vanliga hage kanske han låter stoplarna vara... :p

man fäster den i grimman och den förhindrar hästen från att äta på sig själv och lite andra saker, dock ska det gå att äta som vanligt.

Breccia_: Jag köpte en sådan på Globen Horse Show för 2-3 år sedan på B*rjes. Du kanske kan mejla dem och fråga efter den, hittade ej på deras hemsida.. Den kostade då 25kr, superbilligt!

_Runaway_: En haklapp sättes fast i grimman och är formad efter hästens haka och är modell större, den går även upp lite i framkant så hästen ej kan bita i ex sitt täcke.

Har du hittat någon haklapp till din häst än? Är på jakt efter en egen nu då jag blir så j*vla förbannad varje dag jag kommer o hästen har tagit sönder sitt täcke lite till för varje dag.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 431
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 273
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 990
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad... 2
Svar
35
· Visningar
5 560
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka