Boende och bouppdelning - när den ena saknar allt

Och det gäller isf både med eller utan separation.

Ja precis. Man kan ju begära ensam vårdnad på basis att den andra föräldern inte kan ta sitt ansvar. Men kan ju ändå vara schysst och se till att barnet får träffa sin pappa. Men att man har ensam vårdnad så att pappan inte kommer åt barnets pengar, eller riskerar att bli barnets enda vårdnadshavare om det värsta skulle ske.
 
Oj, blev dubbelsvar.

Nej, det är inte intressant. Det är bara de pengar som finns nu som ska delas upp. Men kolla med en jurist så blir det ordning och reda på en gång.
Det kommer jag nog behöva göra - det här blir nog inte enkelt även om jag skulle önskat det.


I så fall är det ju en ny vårdnadshavare som behövs. Om inte pappan kan ta det ansvaret. Jag vet inte hur det funkar men kan man skriva att man vill att en viss person ska bli barnets vårdnadshavare om man själv går bort?

Pappan kan, med ekonomiskt stöd, ta ansvar för sitt barn. Självklart borde han inte vara beroende av ekonomiskt stöd. Som jag ser det så är det viktigt för barnet att ha en bra relation med och kunna bo hos sin pappa också. Men jag förstår att det låter illa och jag har tänkt i banorna på en alternativ vårdnadshavare, så tack för dina tankar.
 
Pappan kan, med ekonomiskt stöd, ta ansvar för sitt barn. Självklart borde han inte vara beroende av ekonomiskt stöd. Som jag ser det så är det viktigt för barnet att ha en bra relation med och kunna bo hos sin pappa också. Men jag förstår att det låter illa och jag har tänkt i banorna på en alternativ vårdnadshavare, så tack för dina tankar.

Men saken är ju att du lika gärna kan avlida så länge du bor kvar med barnets pappa. Det jag (åtminstone) menar är att just den aspekten är lika illa nu som då.
 
Men saken är ju att du lika gärna kan avlida så länge du bor kvar med barnets pappa. Det jag (åtminstone) menar är att just den aspekten är lika illa nu som då.

Ja det stämmer. Vi har efterlevandeförsäkringen som en första fallskärm. Hade det varit ett normalt hyfsat jämlikt förhållande så hade det kanske räckt. Tidigare har jag trott (och gått på allt prat om) att jobb/inkomst/etc är på gång.
 
När det gäller efterlevandeförsäkringen är det bara att ändra förmånstagare till barnet för din del. Hur pappan gör är hans ensak.
 
Hmm har börjat räkna på vad jag troligen behöver betala för att kunna bo kvar. Det är eventuellt en lite för hög summa för att banken ska vilja låna ut det till mig.

Nu räknade jag så här:
Värde - inköpspris = Vinst
Vinst * reavinstskatt / 2 = Betala
 
När det gäller efterlevandeförsäkringen är det bara att ändra förmånstagare till barnet för din del. Hur pappan gör är hans ensak.

Kan jag ändra det i den befintliga försäkringen, eller behöver jag sätta upp en ny? (Tänker att vi båda har skrivit på det.)
 
Hmm har börjat räkna på vad jag troligen behöver betala för att kunna bo kvar. Det är eventuellt en lite för hög summa för att banken ska vilja låna ut det till mig.

Nu räknade jag så här:
Värde - inköpspris = Vinst
Vinst * reavinstskatt / 2 = Betala
Vinst/2 - reavinstskatt/2 = det du ska Betala ditt ex eller?
 
Vinst/2 - reavinstskatt/2 = det du ska Betala ditt ex eller?
Ja det stämmer. Det jag ska betala honom.
Jag kommer att kunna betala 20% kontant av lånet till banken (för att sedan kunna betala exet) om allt klaffar, frågan är om banken går med på ett utökat lån.
 
Ja det stämmer. Det jag ska betala honom.
Jag kommer att kunna betala 20% kontant av lånet till banken (för att sedan kunna betala exet) om allt klaffar, frågan är om banken går med på ett utökat lån.
Eftersom bostadspriserna verkar vara på väg nedåt, kan det vara fördelaktigt att inte jättebråttom med bodelningen.
 
Jag tänker att situationen kring ett ev dödsfall är komplex om inte pappan kommer kunna erbjuda barnen en fast bostad. Då kan han inte heller vara lämplig som vårdnadshavare och socialen kommer bli inkopplad?

Om barnen ärver dig oavsett om de ärver ett hus eller pengar kommer de få en förmyndare. Föräldrarna får inte ha hand om pengarna utan att en person ska godkänna eventuella uttag tills barnen blir 18 år.
 
Ja det stämmer. Det jag ska betala honom.
Jag kommer att kunna betala 20% kontant av lånet till banken (för att sedan kunna betala exet) om allt klaffar, frågan är om banken går med på ett utökat lån.

Har han ingen inkomst alls och du redan idag står för allt så ökar ju chanserna. Men du måste oavsett prata med bank och jurist.
Dör du bör en god man ta tillvara barnets ekonomiska intressen.
Har ni gemensam vårdnad? Har du anhöriga som kan hjälpa till med det praktiska?
Ta i första hand tag i din situation och lös den. I andra hand kan du hjälpa pappan, men har han ingen inkomst lär allt utom att köpa utan att låna vara svårt. Men det kan eller ska du inte ta ansvar för. Barnet kan träffa sin pappa ändå, men behöver en fast punkt. Pappan får växa upp helt enkelt.
 
Tack! Det är det vi nog behöver.
Men jag bollar gärna här också så jag kan ta del av andras tankar och gärna vara förberedd så vi kan fokusera på rätt saker. (Har ju uppenbarligen redan tänkt fel vad gäller lånet, så klart att min man inte ska betala mig om jag behåller bostaden.)

Tror kommunen kan bistå med stöd, även kyrkan brukar vara väldigt duktiga på att förmedla rätt typ av hjälp. Kyrkan tycker jag personligen är ett underskattat forum i händelse av kris. Kyrkan finns där genom hela livet och är, oavsett om man är troende eller ej, där för att hjälpa och stödja.
 
Hej!

Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad för lite kontrollhjälp och andras tankar!

Det jag skulle vilja veta är om jag tänker/räknar rätt inför en bouppdelning, där jag önskar bo kvar i nuvarande bostad. Jag är i nuläget gift och har 1 barn, men vill skiljas.

Min man har ingen inkomst alls, ingen a-kassa eller buffert (som jag känner till). Jag vill att bouppdelningen ska vara rättvis för oss båda, men inser också att jag kommer få ta över betalningsansvaret för alla befintliga lån oavsett hur vi gör bouppdelningen.

Vi har en bostadsrätt (med två lån) och ett sommarhus som båda äger (fått som gåva, inga lån). Sommarhuset vill jag inte behålla.
Min man köpte en ny bil för något år sedan och vi har diverse gemensamma möbler osv som behöver delas upp. (Men det utesluter jag just nu.)
Jag har dessutom en pyttebuffert på ca en månadslön. Jag utgår från att min man har rätt till hälften av det.

Tar inte med mäklararvode och andra omkostnader runt försäljning. Det är möjligt att vi löser en del av försäljningen själva.
Värdering av bostad och sommarhus får göras av fackman/ske vid försäljning, så ungefärliga siffror längre ner.

Frågor:
  1. Vi har en efterlevandeförsäkring, där vi båda är förmånstagare. Ska man avsluta den, eller hur gör man förslagsvis om den så endast barnet blir förmånstagare till sina föräldrar? Går det att skriva så att barnet kan bo kvar om jag dör (och pappan flyttar in i bostaden)? Det finns hög risk att pappan lever upp barnets eventuella pengar, kan man skydda sig mot det?
    Finns det något skyddsnät via de sociala myndigheterna så barnet kan få bo kvar om pappan saknar 1:a handskontrakt eller bostadsrätt? (Att flytta runt mellan eventuella andra/tredjehandslägenheter är inget liv jag önskar någon, allra minst mitt barn.)
  2. Är det något mer än bouppdelning, processen runt skilsmässopapper och ändra vem som står på banklånen som vi behöver göra?
  3. Finns det någon anledning att inte skriva bouppdelningen själva?
  4. Är min exempeluträkning för bouppdelningen rätt nedan?


Bostadsrätt värde: 5 000 000
Lån A: 1 500 000
Lån B: 1 500 000

Sommarhus värde: 500 000


Uträkning vinst bostadsrätt:
Bostadsrätt – (Lån A + Lån B) = Vinst
5 000 000 – 3 000 000 = 2 000 000

Vinst * Reavinst (22%) = Skatt
2 000 000 * 0,22 = 440 000

Vinst – Skatt / 2 = Vinst per person efter skatt
2 000 000 – 440 000 = 1 560 000
1 560 000 / 2 = 780 000


Uträkning vinst sommarhus:
Sommarhus Vinst * Reavinst (22%) = Skatt
500 000 * 0,22 = 110 000

Vinst – Skatt / 2 = Vinst per person efter skatt
500 000 - 110 000 = 390 000
390 000 / 2 = 195 000

------------------------------------------------

Ovanstående innebär att vi per person har:
Vinst: 780 000 + 195 000 = 975 000
Lån (A eller B): - 1 500 000

Har jag tolkat det rätt, så att om jag vill ta över bostaden och därmed båda lånen (A + B), så ska jag betala min man 780 000 kr av vinsten, medan han ska betala mig 1 500 000 kr för mitt övertagande av halva lånen.
Eller om man räknar ut skillnaden (1 500 000 – 780 000), så blir det 720 000 kr som han ska betala mig?

Slutsumma: Räknar man med vinsten på sommarstugan, så blir det i praktiken (720 000 - 195 000) = 525 000 kr som min man ska betala mig.

------------------------------------------------

Min man har som sagt ingen inkomst eller pengar, ingen familj, sommarhuset är för långt bort att bo i och kräver bil. Vad kan man göra för att hjälpa honom i boendefrågan? Eller, vad är schysst att göra så att han inte hamnar på gatan/bor i bilen/bor kvar i lägenheten och barnet kan ha en hyfsat normal kontakt med honom? (Nej, jag tänker inte stå för hans kostnader, men kan kanske hjälpa på något annat sätt?) Av erfarenhet räknar jag inte med att han varken kommer kunna ”ta sig i kragen” eller ”rycka upp sig” eller göra ”det normala människor gör” inom någon nära framtid.

Jag kan avstå från alla eventuella pengar från min man under förutsättning att boendet för barnet är löst innan. Jag har nog inget annat val heller utifrån nuläget. Jag är rädd att min man kommer att fara illa under en tid framåt, troligen känna sig mycket kränkt, samt ta ut det på mig på alla sätt han kan.

Några bra tips på saker jag kan försöka förbereda mig på eller tänka på, dels vad gäller barnets kontakt/boende med båda föräldrarna framöver och dels det som han eventuellt kan komma att hitta på att göra "bara för att"?

Tack alla som orkat läsa ända hit!
Allt ni äger, om det inte är enskild egendom, ska tas med i bodelning. Var och en får räkna ut sitt nettovärde och så lägger man ihop det. Sen ska man ha hälften var av det värdet. Det är värdet på skilsmässodagen som räknas.

Ska man lösa ut en annan ägare så får man räkna ut vad dens andel är värd. Marknadsvärde minus mäklararvode och skatt om man skulle sålt vid utlösen. Man kan (om banken säger ja) ta över den andras lån som delfinansiering.
 
Vinsten på bostadsrätten blir ca försäljningspris-inköpspris X
X delat 2 på minus skatt =y
Befintliga lån =L
(L delat på 2) =y är vad var och en får ut om allt säljs.
Tar du över lånen så bör det räcka med att betala ut Y
Då blir bostadsrätten din
Säljer ni sommarstugan så täcker din del av vinsten en del av de lån du får ta för att ro det hela iland.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni? Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el...
2
Svar
38
· Visningar
2 641
Senast: starcraft
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 215
Senast: FannyN
·
Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 325
Senast: touche
·
Relationer Ett hus inköpt gemensamt för 2 miljoner, nu värderat till 3 en vinst alltså på 1 miljon som båda parter är överens om. En av parterna...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp