Haklapp hur mkt skyddar den egentligen ?

gylle

Trådstartare
Nu är det rökt för kärringen i hagen som alltid skall tillrättavisa kompisen med ett bett i rumpan, idag slog hon nytt rekord när det tog exakt 1,5 dag för henne att dra sönder kompisens splitternya täcke och jag skulle kunna vrida nacken av henne :o . Det är väl typ 20,e täcket som rök nu och nu är jag allvarligt vääääldigt trött på henne så nu behöver jag input på vad sätter man på henne för att förhindra dessa bett, hon gör alltså ett utfall och sätter tänderna i häcken på den andra varpå den kvickt som ögat sticker med följden att kärringen fortfarande har täcket kvar mellan tänderna och hålet är ett faktum, starka tänder har hon också för det spelar ingen roll hur kraftigt tyget är.

Vill ju helst ha något som stör henne så lite som möjligt samtidigt måste det ju vara något som på något vis hindrar henne från att lyckas sätta tänderna i den andra, vet ju att haklappar är effektiva när de slaktar sina egna täcken men hur mkt går den fram om hakan på dem om man tänker att hindra bett på annan häst ? Annars någon som vet något annat som är effektivt ?

Sv: Haklapp hur mkt skyddar den egentligen ?

Min spontana tanke är: Ska hästarna verkligen gå ihop?

Låter ju inte vidare trevligt för den andra hästen att bli hunsad jämt om den andra gör utfall och biter i rumpan hela tiden?

Blir det inte bara en stressfaktor?
Hästar som trivs i lag tycker jag inte brukar hålla på så..

Senast ändrad:

Munkorg som man köper till hästar som inte får äta för mkt gräs lär ju fungera.

Om alternativet är munkorg skulle jag verkligen sära på hästarna! :crazy:

Ta och tjära in täcket ordentligt, eller smörj in det med antibit. Om du inte redan provat det?

Nu har du säkert redan tänkt och funderat mycket på detta men... Jag upplever att utfallen mot rumpan (och trasigt täcke) minskade när den utfallande hästen och den andra fick en slowfeedningnät i hagen. Det skulle säkert minska vid fri tillgång med men det är inte aktuellt pga hull. Den utfallande hästen slutade vakta maten och problemen minskade.

Jag kan inte tänka mig att en haklapp skulle fungera i din situation..

anti bit på hagkompisens rumpan + munkorg på din häst + 2 slowfeeding nät låångt ifrån varandra.

om du inte kan hitta ett annat hag sällskap dvs.

min stora häst brukade hunsa och bita mot min gamle ponny och samma sak mot hennes gamla ponny sällskap hoss förra ägaren, hon tycker verkligen inte om ponnyer i hagen :/. men det var antingen gå ihop i stor hage så stora hästen inte skenade och vandrade konstant, eller ha dem i skiljda hagar och låta stora hästen springer sig fördärvad...

blev inte bra förrens vi skaffade en till stor häst som sällskap till stor hästen. lugn och trygg gammal tant vars blotta närvaro gjorde underverk på min häst :D

Svarar alla det handlar inte om någon matsituation och nej det är inte aktuellt att sära på hästarna de är jättebra kompisar för övrigt och det handlar helt om äldre sto som uppfostrar yngre sto. Har bara ranghöga ston och sammansättningen ett äldre och ett ungssto är helt klart den som fungerar bäst och ger minst skador därav är det inget jag kommer att ändra på på köpet får jag trevliga ungston som blir ordentligt uppfostrade. Har aldrig haft en skråma på någon av dem när de går nakna men täcken det går det på löpande band speciellt hos detta par där det äldre stoet uppenbarligen tar mer tag i täcket.

Det handlar som sagt inte om några matsituationer de går i gräshagar och när de får hö så äter de ur samma hög även om det finns flera det handlar mer om att de äldre skall bestämma när och om de får snacka med vilka av grannhästarna eller vem som skall stå först vid grinden vid intag och liknande, så inget problem som löses med någon mat.

Utan precis som jag skriver behöver jag något som gör att inte kärringen får tag i täcket och inget annat.

Jag tror absolut att en haklapp (en sådan skålad haklapp i hårdplast) ska fungera under förutsättning att du har den övre remmen på plats. Alltså den man sätter genom grimmans nosrem som förhindrar att hästen kan putta bak haklappen.
Eftersom hon enligt dig enbart gör utfall mot den andra hästen så ska det fungera. Hade hon däremot varit på kompisen under längre tid, typ sånt bus som unghästar gör mot varandra, så är det inte säkert att haklappen hindrar för då kan hästen styra den bakåt när den trycker mot kompisens kropp.
Haklappen /plastskålen sticker ju ut en bit framför nosen och med snabba intensiva utfall så ska den stöta emot den andra hästen istället för att tänderna gör det.
Såna där antibitkrämer funkar sällan vid såna här snabba, oftast impulsstyrda, utfall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka