Håll oss Uppdaterade - Igen!

Jag hinner knappt med hästarna just nu. Men Funi har börjat fatta det där med upphöjda bommar vid löslongering i alla fall.
Men generellt jobbar vi mest på bjudning i alla gångarter och trygghet. Vilket i och för sig går hand i hand.
Idag måste jag rida fjordingen en sväng. Men förhoppningsvis orkar jag ta in och löslongera Funi lite. Kanske hoppa upp barbacka i corallen tom..
 
Jamen, kolla. :love:



Ser ju inte så tokigt ut det heller! Då kan jag ju inte skylla på att han är femgångare heller. Får ta tag i hoppningen helt enkelt. :D

Jag har så svårt att hänga med när han hoppar för han hoppar typ så högt även fast det är sockerbitshinder :p Och hoppar gärna av tidigt när jag tror att det ska bli ett galoppsprång till :rofl:

Haha ja långt ifrån alla islandshästar kan ju hoppa men dom flesta tycker det är kul och det är bra styrketräning med bommar och små hinder :)
 
Jag hinner knappt med hästarna just nu. Men Funi har börjat fatta det där med upphöjda bommar vid löslongering i alla fall.
Men generellt jobbar vi mest på bjudning i alla gångarter och trygghet. Vilket i och för sig går hand i hand.
Idag måste jag rida fjordingen en sväng. Men förhoppningsvis orkar jag ta in och löslongera Funi lite. Kanske hoppa upp barbacka i corallen tom..

Bjudningen är något jag jobbar hela tiden på med 6 åringen också. Han är en riktigt latmask :p
 
Bjudningen är något jag jobbar hela tiden på med 6 åringen också. Han är en riktigt latmask :p
Funi kan vara jättepigg. Eller gå med handbroms i..
Sen stannar han när nåt är lite läskigt, men han kan också stanna och tjura för andra saker. Så det är lite balansgång..
Men jag har hört att avkommor till Flipi kan vara lite tjuriga, men om det är en tillfällighet eller verkligen nedärvt låter jag vara osagt.. 😁.
 
Funi kan vara jättepigg. Eller gå med handbroms i..
Sen stannar han när nåt är lite läskigt, men han kan också stanna och tjura för andra saker. Så det är lite balansgång..
Men jag har hört att avkommor till Flipi kan vara lite tjuriga, men om det är en tillfällighet eller verkligen nedärvt låter jag vara osagt.. 😁.

Härligt med starka personligheter :D

Min är stencool och aldrig rädd för något. Mest lat :p Äldsta dottern på 6 år rider honom själv men jag skulle aldrig släppa henne själv på min 11 åring. Han är sååå fjantig och en riktigt mattegris så det är ingen annan han helt trygg med än mig. Så han är ingen bra barnhäst :angel:
 
Min 11 åring har snart vilat fyra veckor, på måndag ska han sättas igång igen! Börjar längta rejält efter att träna med honom igen :love:

Jag har tänkt tävla båda mina under våren, i alla fall två tävlingar med båda hästarna. Vill se lite vart nivån är med 6 åringen efter vintern och sen om jag och 11 åringen kan steppa upp en till mysteg i tölten på tävling. De andra gångarterna får oftast 5,5 eller 6,0 för, men tölten är så travtaktig på tävlingsbanan så det är något vi ska jobba på i vinter. Målet fram tills i höst har varit att vi båda ska få självförtroende i tölten och att han inte ska vara så orolig i formen, och dit kom vi :banana:
 
Vi har kursat idag och jag är lika delar nöjd och frustrerad. Det är så sjukt svårt att rida!!! Den där jäkla tölten... takten är superbra nu, men det är inget som är harmoniskt med den. Om han inte går emot handen så har han bakdelen någon annanstans än där den ska vara, eller drar in nosen till bringan. Men så ibland får vi till det, två-tre steg här och där. Han vinklar sitt bäcken, lättar fram, och jag känner en mjuk och ärlig eftergift. Det finns där! Men så är vi med ens tillbaka i konflikt... Samtidigt är jag så nöjd med våra framsteg. För ett halvår sedan rollade han bara och för tre månader sedan var han passtaktig. Och ridbarheten är riktigt hög i de andra gångarterna.
 
Vi har kursat idag och jag är lika delar nöjd och frustrerad. Det är så sjukt svårt att rida!!! Den där jäkla tölten... takten är superbra nu, men det är inget som är harmoniskt med den. Om han inte går emot handen så har han bakdelen någon annanstans än där den ska vara, eller drar in nosen till bringan. Men så ibland får vi till det, två-tre steg här och där. Han vinklar sitt bäcken, lättar fram, och jag känner en mjuk och ärlig eftergift. Det finns där! Men så är vi med ens tillbaka i konflikt... Samtidigt är jag så nöjd med våra framsteg. För ett halvår sedan rollade han bara och för tre månader sedan var han passtaktig. Och ridbarheten är riktigt hög i de andra gångarterna.

Så känner jag med tölten med min fyrgångare också, så himla svårt! Men den har helt klart blivit lättare och vi har båda bättre självförtroende i tölten mot förra året pga att jag sänkt mina perfektionskrav lite :angel:
Men sitter jag på femgångaren så är tölten fantastisk! Han har lätt för alla gångarter. Vilket jag inte trodde när jag skulle börja rida honom eftersom han inte travade alls i hagen och tölten mest passig och galoppen markbunden :p Men han visade sig vara riktigt fin!
 
Så känner jag med tölten med min fyrgångare också, så himla svårt! Men den har helt klart blivit lättare och vi har båda bättre självförtroende i tölten mot förra året pga att jag sänkt mina perfektionskrav lite :angel:
Men sitter jag på femgångaren så är tölten fantastisk! Han har lätt för alla gångarter. Vilket jag inte trodde när jag skulle börja rida honom eftersom han inte travade alls i hagen och tölten mest passig och galoppen markbunden :p Men han visade sig vara riktigt fin!

Vad häftigt att det är så stor skillnad mellan hästen i hagen och hästen under ryttare. :) Är det fortfarande så eller har gångarterna förbättrats även i hagen?

Vi jobbar också för att få bättre självförtroende i tölten och när han bjuder framåt, typ utomhus eller om vi gör mycket galoppövergångar, så ger han en superhärlig känsla i tölten. Det är när vi hamnar i det där precisionsarbetet där jag vill påverka bakbenen som jag tappar bjudning och det blir konflikter. Jag försöker göra det enkelt och roligt för honom 90% av tiden för att det ska släppa mentalt och för att han ska känna att det är enkelt och roligt men ibland måste han ju faktiskt jobba lite också för att vi ska kunna komma framåt och då blir vi lite osams. :p

Men nu när jag tittar på filmerna från igår med lite distans så ser det bitvis riktigt trevligt ut så nu när den värsta frustrationen har lagt sig kan jag se det positiva... :D
 
Vad häftigt att det är så stor skillnad mellan hästen i hagen och hästen under ryttare. :) Är det fortfarande så eller har gångarterna förbättrats även i hagen?

Vi jobbar också för att få bättre självförtroende i tölten och när han bjuder framåt, typ utomhus eller om vi gör mycket galoppövergångar, så ger han en superhärlig känsla i tölten. Det är när vi hamnar i det där precisionsarbetet där jag vill påverka bakbenen som jag tappar bjudning och det blir konflikter. Jag försöker göra det enkelt och roligt för honom 90% av tiden för att det ska släppa mentalt och för att han ska känna att det är enkelt och roligt men ibland måste han ju faktiskt jobba lite också för att vi ska kunna komma framåt och då blir vi lite osams. :p

Men nu när jag tittar på filmerna från igår med lite distans så ser det bitvis riktigt trevligt ut så nu när den värsta frustrationen har lagt sig kan jag se det positiva... :D

Nej nu visar han sina fina trav och mer luftig galopp även i hagen så det hänger nog ihop med att han blivit starkare :)

Låter som vi har lite samma "problem" i tölten :p Så fort min blir osäker eller det är jobbigt så slänger han upp huvudet, sänker ryggen och blir travtaktig eller ibland bryter till trav om jag inte hinner korrigera. Han är himla känslig den där pållen... :cautious: Min tappar också egen bjudning och kan få för sig att jag bromsar ner helt från tölt när jag egentligen bara vill ha lite eftergift och korrigera tempot. Han lägger av lätt i tölten men han har blivit bättre och har mera egen motor även där precis som i de andra gångarterna.
 
Nej nu visar han sina fina trav och mer luftig galopp även i hagen så det hänger nog ihop med att han blivit starkare :)

Låter som vi har lite samma "problem" i tölten :p Så fort min blir osäker eller det är jobbigt så slänger han upp huvudet, sänker ryggen och blir travtaktig eller ibland bryter till trav om jag inte hinner korrigera. Han är himla känslig den där pållen... :cautious: Min tappar också egen bjudning och kan få för sig att jag bromsar ner helt från tölt när jag egentligen bara vill ha lite eftergift och korrigera tempot. Han lägger av lätt i tölten men han har blivit bättre och har mera egen motor även där precis som i de andra gångarterna.

Ja, det låter verkligen som samma problem! Hur jobbar du med det?
 
Ja, det låter verkligen som samma problem! Hur jobbar du med det?

Fokus oavsett vad vi gör är att han inte ska stressa upp sig utan ta det lugnt och jag försöker att inte vara föööör petig utan är det inte helt perfekt hela tiden så är det skitsamma. Han får inte gå igång i tölt genom att slänga upp huvudet för då är det kört från början, utan lugna igångsättningar. Letar alltid efter känslan och övar mycket tempoväxlingar där han verkligen får dra på för att han ska fatta att motorn ska vara igång även i det här gångarten :p Galopp-tölt övergångar gör vi en del också. Är även noga att driva i nedtagning från tölt och ofta flytta lite så han är kvar på bakbenen och inte bara faller ner i trav utan det är tölt ända ner till skritt.
 
Fokus oavsett vad vi gör är att han inte ska stressa upp sig utan ta det lugnt och jag försöker att inte vara föööör petig utan är det inte helt perfekt hela tiden så är det skitsamma. Han får inte gå igång i tölt genom att slänga upp huvudet för då är det kört från början, utan lugna igångsättningar. Letar alltid efter känslan och övar mycket tempoväxlingar där han verkligen får dra på för att han ska fatta att motorn ska vara igång även i det här gångarten :p Galopp-tölt övergångar gör vi en del också. Är även noga att driva i nedtagning från tölt och ofta flytta lite så han är kvar på bakbenen och inte bara faller ner i trav utan det är tölt ända ner till skritt.

Tack! Jag kan, helt utan att överdriva, säga att jag arbetar på exakt samma saker. :D med tillägget att vi busrider lite i tölt ute, typ full fart på långa tyglar där han får balansera upp sig själv (när han hade taktproblem var detta det enda som gjorde att han kunde få fin takt i tölten!) och kör igenom någon smálibana någon gång ibland. Tölten blir himla fin när han gör någonting han tycker är roligt. Jag går också gärna upp i tölt med lite tagen bakdel för då upplever jag att övergången blir mjukare.
 
Tack! Jag kan, helt utan att överdriva, säga att jag arbetar på exakt samma saker. :D med tillägget att vi busrider lite i tölt ute, typ full fart på långa tyglar där han får balansera upp sig själv (när han hade taktproblem var detta det enda som gjorde att han kunde få fin takt i tölten!) och kör igenom någon smálibana någon gång ibland. Tölten blir himla fin när han gör någonting han tycker är roligt. Jag går också gärna upp i tölt med lite tagen bakdel för då upplever jag att övergången blir mjukare.

Busrida på lös tygel i tölt funkar inte på min, han behöver stödet för att ens behålla gångarten en liten stund :rofl: Men han får dra på rejält innimellan :banana:
Ja det låter verkligen som att vi har samma att jobba på. Jag är faktiskt glad att min lilla är lättöltad så jag har en jag kan glassa runt på :D Han var väldigt passtaktig för ett år sen och väldigt svag i traven under ryttare, men som sagt han har blommat ut rejält! Passtaktig ibland bara och travar både fort och länge nu :)
 
Vad roligt att den här tråden vaknat till liv igen!

Jag har kommit igång lite grand med mina, varit en seg höst tyvärr.
Styggur och jag har varit på dressyrträning hos grannen och det går bättre och bättre för oss. Han är så otroligt feg bara, Vågar inte kliva över bommar på marken, får hjärtinfarkt av saker som blåser (tex en bit lös plast på en rundbal) hoppar högt om han råkar sparka upp grus som smattrar i planket på ridbanan. Driver mig till vansinne :banghead:

Men med tränarens hjälp lyckades vi få honom att både trava och galoppera över en bom förra gången.
 
Åh så kul att se liv!

Jag har "precis" börjat rida igen och jäklar vad mycket muskler jag inte har. Har ridit i ca 6 månader och det är typ först nu jag börjar känna att jag är nästan tillbaka. Jag rider bara barbacka eftersom Flugsael inte har någon enkel rygg och jag inte har råd att köpa en så fin sadel som hennes rygg kräver. Rida barbacka är en utmaning :o Nu kör vi alla gångarter ute, även om jag inte väljer pass medvetet pga korsgalopp är svinsvårt att sitta kvar i och att vi inte är där än, och det fungerar bra. Nu har dessutom mamma fått hem sin nya sadel som också tyyp passar Flugsael så nu kan vi öva mer trav.
48046314_2219856421371269_24084634702708736_n.jpg


Jag måste öva på att inte svanka så hemskt, måste alltså träna upp min core och måste också träna mina axlar/skuldror så jag blir jämn. Flugsael är högerroterad så jag hamnar lätt på hennes högra sida, framför allt i traven i sadel blir det väldigt lätt så. Barbacka kan jag ju inte fuska så jag tror det är bra för oss i längden.


Till sommaren vill jag ut och tävla lite, jag är såååååå taggad! :)
 
Senast ändrad:
Idag har jag ridit ut på min rädda häst! Styggur börjar äntligen gå fram för egen maskin. Känns som jag kanske kan börja hoppas på att kunna utnyttja min fina häst som ridhäst inom en inte alltför avlägsen framtid.

Jag har även satt igång Rösva, den lilla feta röda busponnyn som varit konvalesent sista månaderna pga halkskada. Idag har vi provat trav och det var rent och fint. Hon känns mjuk och avslappnad så det är jag också väldigt glad för.

I januari har jag anmält mig till en helgkurs och tänkte köra två pass med Styggur och ett med Röskva. Målet med Styggur är att jag ska bestämma när vi går i tölt eller trav, just nu blir det lite hipp som happ. Målet med Röskva är att se om det finns någon tölt att plocka fram.
 
Min fyrgångare har kommit igång efter vilan nu och vi kämpar på. Eftersom tölten är det som alltid varit svårt och jobbigt så har vi ju jobbat mycket på den och inte grävt ner oss så mycket i de andra gångarterna. Dom är väldigt bra som dom är och vi får 6or på tävling i både skritt, trav och galopp men jag vill ha mera :p Så vi jobbar på mer samling och mer styrka i trav och galopp just nu och det är svårt tycker han haha. Han blir förvirrad när jag vill ha öppna i trav och börjar tölta istället :D Så det är en grej vi ska få till i vinter. En annan grej är att de enkla bytena i galoppen ska bli ännu bättre och snabbare. Vi är snart där men från höger galopp till vänster är lite svårt och jag vet att jag är med och stör lite där så vi tar det bara lugnt så kommer det gå tillslut :) Börjar bli sugen på träningshelg! Men den tränaren jag vill rida för bröt benet i höstas så jag vet inte när hon är igång med lektioner igen.

Femgångaren blir bättre och bättre! Fokus är att hålla energin kvar oavsett tempo så vi jobbar på tempoväxlingar och övergångar :)
 
Vi har ”vila”. Jag rider ju lektion på min en gång i veckan under terminerna + extra träningshelger då och då så nu när det är juluppehåll på ridundervisningen så håller vi oss ifrån dressyrridning och lever loppan ute i skogen med långa kravlösa ridturer blandat med lite trickträning och löshoppning i ridhuset :) både hästen och jag njuter till fullo. Sista ordentliga träningspasset innan juluppehållet var vårt bästa pass ihop någonsin, så vi fick verkligen en perfekt säsongsavslutning ihop.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 559
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
272
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
967
· Visningar
63 796
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp