Islandshäst Håll oss Uppdaterade - Igen!

De två veterinärer som arbetade med honom är överens om att det är baknät som är boven i dramat. Att framhältorna kommit av avlastning bak. Men är svårt å säga något då han va så himla halt på typ alla ben men främst bak. Fram syntes inte alls så tydligt först, men när knät var bortbedövat vart han mycket haltare vänster fram, reagerade när de böjde honom lågt vilket han inte reagerade på vid första böjningen. När vänster va bort bedövad gick han bättre men inte helt bra. Böjde höger fram oxå, jätte halt där med, å även den reagerade han inte på vid första böjproven men sen när de andra onda va borta kom denna fram oxå.

Jag tycker dom var väldigt duktiga, de studerade honom länge å de var två som stod å bollade å försökte verkligen gre ut vad som va vad å hur han rörde sig å vilket ben som troligen va grundproblemet osv....Å de tror han sen åkt på inflammationer i båda fram pga ont i bakben.

Men ja, de ville bara hjälpa honom så gott de kunde denna gången då de va så mkt :(
Lilla skrutthäst!

Efter 2 dagar inne så håller han på att sparka sönder stallet (trots sällskap inne) så han fick gå ut i lilla grushagen igår eftermiddag, då blev han både lugnare å nöjdare. ;)
Ja, visst hade han väl varit halt ett tag? Då är det ju mer regel än undantag att det uppstår hälta på fler ben, pga överbelastning. Så frambenshältorna är ju antagligen helt "ofarliga". Hoppas att det även gäller för bak, att ni hittar felet och det är lättåtgärdat! Höga bakbenshältor är ju inte alltid de enklaste att utreda, tyvärr.

CTn visade att min sjukling har en senskada. Imorgon ska vi in och ultraljuda.
Den här lilla hästen har varit med om så mycket skit, jag tycker det får räcka nu. Han började ett par månader gammal med att fastna i kogrindar och riva upp insidan av frambenet. Sen har han bott på hingstkollo hos en som lät bli att meddela att han var sjukligt smal, vi kom förbi oanmälda och insåg vad som hänt. Sen har han vrickat lite ben, skurit upp mulen och lite sådär smått och gott. Nu har han stått med på gränsen till kolik i nästan en vecka, vi har vattnat hö, tryckt i vatten och paraffinolja, gett mash och passat på honom. Helsingborg tyckte inte ens det var värt att bry sig om att vi berättat om hans tillstånd när vi åkte in och lämnade för CT. :meh:

Håller tummarna att han går att få frisk nu. Egentligen ska han säljas, jag har inte tid (eller råd) med så här många hästar. Han är så jäkla go så jag hoppas att han får bli frisk och att vi hittar ett bra hem. Han är ett lyckopiller, alltid öronen framåt trots att han är så ung och oerfaren.

Detta är Djakni. Min lilla extra häst jag rider medans min förhoppningsvis läker. :)

En 10-årig valack.
Ägs av henne som äger stallet jag står i, men hon hinner inte med alla sina hästar så denna har jag hand om för tillfälligt. Underbart att ha en pålle att rida å hålla motivationen uppe med.

Han är lite speciell å väldigt nervös/spänd med människor, särskilt från marken. Men vi kommer bra överens å trivs ihop :love:

I morse tog vi oss en tur i skogen med hundarna, mysigt :)

Här om dagen va vi iväg å tränade i ridhuset. Underbart!
Här påklädd å klar för att stiga på transporten.

Sindri tar livet i grushage bra ändå :love:

CTn visade att min sjukling har en senskada. Imorgon ska vi in och ultraljuda.
Den här lilla hästen har varit med om så mycket skit, jag tycker det får räcka nu. Han började ett par månader gammal med att fastna i kogrindar och riva upp insidan av frambenet. Sen har han bott på hingstkollo hos en som lät bli att meddela att han var sjukligt smal, vi kom förbi oanmälda och insåg vad som hänt. Sen har han vrickat lite ben, skurit upp mulen och lite sådär smått och gott. Nu har han stått med på gränsen till kolik i nästan en vecka, vi har vattnat hö, tryckt i vatten och paraffinolja, gett mash och passat på honom. Helsingborg tyckte inte ens det var värt att bry sig om att vi berättat om hans tillstånd när vi åkte in och lämnade för CT. :meh:

Håller tummarna att han går att få frisk nu. Egentligen ska han säljas, jag har inte tid (eller råd) med så här många hästar. Han är så jäkla go så jag hoppas att han får bli frisk och att vi hittar ett bra hem. Han är ett lyckopiller, alltid öronen framåt trots att han är så ung och oerfaren.
Åh, hoppas på ett lyckat tillfrisknande :heart

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• En vecka kvar

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos