Håll oss Uppdaterade - Igen!

Tänkte väl att det snart måste va dags för en ny tråd!

Uppdatering från mig... Red dressyrlektion häromdagen, det var nån månad sedan för mig och innan sommaren för Kveikja... Har ju varit lite försiktig med henne för jag är så rädd att det knackiga i frambenet skall komma tillbaka. Men nu fick jag ta oss i kragen! Det var jättenyttigt! Ser redan fram emot nästa lektion. O idag körde vi galoppintervaller, oxå första gången sen i somras. O igår red jag faktiskt Meyja. Meyja har vila egentligen, men hon vill inte vila! Hon är som ett plåster på mig ute i hagen. O eftersom Snöggur igår reds av en beridare som tränar honom 1gång/v så stod jag med en häst kort då Kveikja reds av medryttaren. Men gladast av alla var Meyja! Pigg o framåt! Hon la sig i pass igår... Relativt lång sträcka, stabilt och hyfsat rent tvåtaktigt! Vi skulle galoppera men hon spände sig över allt som var farligt (precis passerat kalhygge+stora maskiner). Sen gick hon smidigt över i fyrtakt/tölt och upp i galopp igen!

Jag kan knappt bärga mig till våren o få sätta igång o träna o utveckla allt hon besitter! Men nu ska hon ha vila... Även om hon inte vill... O inte jag heller ;) fast jag vet att hon måste få det...
wpid-wp-1448222545822.jpg
 
Vi har börjat säta igång efter Laukurs förkylning och det går jättebra! Tar det lugnt så vi inte förhastar oss. Han är grymt pigg däremot :angel:
Var till ridhuset i söndags och ska nog dit på söndag också :)

Jag har börjat sätta upp en plan för att börja inridningen av Ljómi mer på riktigt. Ska bli riktigt kul! Men nu behöver vi en sadel till...vet redan vad jag vill ha så ska bara övertyga han jag delar plånbok med ;)

12301465_10205386865538062_5257900804230189925_n.jpg
 
En liten uppdatering från oss också :)med den lilla röda hästen går framåt :bow: vi får undervisning varannan vecka och jag får nästa aha-upplevelser varje vecka :bump: har verkligen hittat en tränare/undervisare som passar mig som handen i handsken :bow:

Lilleman har en månad kvar på sin paus, sen kör vi igång igen :heartD:banana:

-g_r2GEy4e
 
Idag är det full storm här, hästarna står fortfarande inne. Inget dom vill egentligen men här faller både träd i hagarna och grejor som kommer flygandes så idag får som helt enkelt stå inne tills de lugnat sig, för mattarnas skull ;)

Hur har ni andra det idag?
Igår fick Frenja nya skor och vi red ut själva en härlig tur på morgonen, när solen sken och det var helt stilla. Helt underbart. Frenja var sååååå duktig :love:





 
Vi har köpt en gård, så igår flyttade två av höstarna hem :love:
Idag ska vi hämta hem dom andra två :love:
Lyckan över eget ställe är obeskrivlig, så himla mysigt o jag kommer slippa köra en jäkla massa framöver :)
Hästarna står just nu, är ju gravid o inte hunnit rida men igår fick 'gamlingen' nya skor så vi kan börja utforska här lite grann :D
 
Blåser rejält här idag! Dock inte att jämföra med de ställena där det stormat på riktigt.

Ska snart gå ut och rida tänkte jag :) Vi tar det ju rätt lugnt än efter förkylningen så vi tog ett träningspass i onsdags och igår gick jag en promenad med båda hästarna. Idag ska jag rida en lite längre uteritt och i morgon åker vi till ridhuset och tränar :) Ska nog göra nåt med Ljómi också idag, inte bestämt vad än bara :p
 
Det känns väldigt positivt med träningen av Snorri just nu.
Nu är han riden i stort sett ett år, ca två ggr/vecka.
Här under senhösten känner jag att det börjar hända saker: han börjar svara lite mer på samlande hjälper i skritten (inte så mycket samling, men tillräckligt) vilket innebär att vi har börjat jobba mer och mer med galoppfattningar ur skritt.
Nu är galoppen riktigt rund och fin (jämförelsevis...) en stund i stället för den väldigt flacka och kantiga galopp han hade förut. Fattningarna liiiiite mer i uppförsbacke, får med sig bakbenen betydligt bättre.

Galoppen är hans klart svagaste gångart; den var väldigt flack och lite fyrtaktig och han behövde springa på ganska fort för att hålla galoppen.
Skritten och traven är fina och ganska bogfria och luftiga; tölten är bra på så sätt att han har ren och stadig takt och viss tempovariation, men kunde få betydligt mer bogfrihet... men det kommer säkert lite mer med tid och mer styrketräning, och allt eftersom det går att samla honom mer bakifrån.
 
Vi har köpt en gård, så igår flyttade två av höstarna hem :love:
Idag ska vi hämta hem dom andra två :love:
Lyckan över eget ställe är obeskrivlig, så himla mysigt o jag kommer slippa köra en jäkla massa framöver :)
Hästarna står just nu, är ju gravid o inte hunnit rida men igår fick 'gamlingen' nya skor så vi kan börja utforska här lite grann :D
Grattis! Vad kul och härligt med egen gård!
 
11124243_10153783839214612_1492546357274577764_o.jpg

Min Olga! (Bild Marion Jegefalk Björn)
Olga har vilat i ett par veckor, innan vilan hade vi ridit i alla gångarter (utom pass). Broms och styrning satt där det skulle och gasen satt nästan (på smackning och även för putt med spöet sitter det, inte hundra för skänkel). Nu har hon fått pjucks för första gången och ridits ut med sällis en gång. Hon är SÅ duktig! Olgas är riden ca 12 ggr.
 
Uppdatering för egen del, rider kurs i morgon och därefter kommer liten grå att få vila. Liten grå verkar ha blivit lite större, tycks hålla ett mått runt ca 147-148 cm.
 
Dagens Frenja:


Som var ruggigt pigg ute i kylan idag. Hoppade och skuttade till för minsta lilla ljud och det kändes som hon letade orsaker till att få skutta till ;)
Men där i mellan fick vi till en sssååå fin mjuk och taktfast tölt :love: Den har varit lite sisådär ett tag eftersom den inte tränats på mycket länge, men idag bjöd hon mej på flera trevliga töltupplevelser. :)
 
I lördags tog jag med Ljómi som handhäst. Båda hästarna tyvärr det är roligt och sköter sig jättebra! Provade galopp för första gången :) Ljómi galopperar ofta när Laukur töltar men nu fick även Laukur galoppera lite. Glad över att han han så bra galopp och fattat fint och kan galoppera riktigt i ett lågt tempo :love:

Igår tog jag och Laukur oss en tur själva först och sen sadlade jag Ljómi och satt upp själv :D Maken ledde oss ett varv runt huset. Både maken och äldsta dottern har suttit på honom innan men det var första gången för mig :)

Duktiga och fina hästar den här helgen :heart
 
Denna bild säger allt om dagen vi hade igår. :banghead:
Vi hade en hetsig disskussion om broddarna skulle på eller ej. Fy va hon bara INTE kunde stå stilla.
Vi var båda lika sura på varandra.

"- Jag är lika irriterad på dej som du är på mej" :rage:


Idag var dockan betydligt trevligare och mysigare :love:






Ursäkta bilbbombningen:o
 
Dag var Frenja ruggigt pigg och stark och tog förhållningarna riktigt dåligt. Kändes som jag fick hänga hela min kroppstyngd i tyglarna å hennes mungipor sträcktes upp till öronen..... Typ. :meh:

Men på vägen hem när hon var lite trött gick hon ruggigt bra och travade så mjukt och avslappnat, då tog hon minsta förhållning. :love:

Så både ris och rosor idag, men tycker inte om att behöva ta så "hårt" i henne, vilket tyvärr va nödvändigt idag då det gick alldeles för fort och hon Lyssnade inte alls när jag bad henne trots upprepade sjyssta förhållningar.
Samtidigt vill jag inte betsla upp henne heller, men det är riktigt jobbigt när man får 450 kg häst i armarna som bara ligger på.... :banghead:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 459
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
56 838
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 325
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp