Håll oss Uppdaterade - Igen!

De två veterinärer som arbetade med honom är överens om att det är baknät som är boven i dramat. Att framhältorna kommit av avlastning bak. Men är svårt å säga något då han va så himla halt på typ alla ben men främst bak. Fram syntes inte alls så tydligt först, men när knät var bortbedövat vart han mycket haltare vänster fram, reagerade när de böjde honom lågt vilket han inte reagerade på vid första böjningen. När vänster va bort bedövad gick han bättre men inte helt bra. Böjde höger fram oxå, jätte halt där med, å även den reagerade han inte på vid första böjproven men sen när de andra onda va borta kom denna fram oxå.

Jag tycker dom var väldigt duktiga, de studerade honom länge å de var två som stod å bollade å försökte verkligen gre ut vad som va vad å hur han rörde sig å vilket ben som troligen va grundproblemet osv....Å de tror han sen åkt på inflammationer i båda fram pga ont i bakben.

Men ja, de ville bara hjälpa honom så gott de kunde denna gången då de va så mkt :(
Lilla skrutthäst!


Efter 2 dagar inne så håller han på att sparka sönder stallet (trots sällskap inne) så han fick gå ut i lilla grushagen igår eftermiddag, då blev han både lugnare å nöjdare. ;)
Ja, visst hade han väl varit halt ett tag? Då är det ju mer regel än undantag att det uppstår hälta på fler ben, pga överbelastning. Så frambenshältorna är ju antagligen helt "ofarliga". Hoppas att det även gäller för bak, att ni hittar felet och det är lättåtgärdat! Höga bakbenshältor är ju inte alltid de enklaste att utreda, tyvärr.
 
CTn visade att min sjukling har en senskada. Imorgon ska vi in och ultraljuda.
Den här lilla hästen har varit med om så mycket skit, jag tycker det får räcka nu. Han började ett par månader gammal med att fastna i kogrindar och riva upp insidan av frambenet. Sen har han bott på hingstkollo hos en som lät bli att meddela att han var sjukligt smal, vi kom förbi oanmälda och insåg vad som hänt. Sen har han vrickat lite ben, skurit upp mulen och lite sådär smått och gott. Nu har han stått med på gränsen till kolik i nästan en vecka, vi har vattnat hö, tryckt i vatten och paraffinolja, gett mash och passat på honom. Helsingborg tyckte inte ens det var värt att bry sig om att vi berättat om hans tillstånd när vi åkte in och lämnade för CT. :meh:

Håller tummarna att han går att få frisk nu. Egentligen ska han säljas, jag har inte tid (eller råd) med så här många hästar. Han är så jäkla go så jag hoppas att han får bli frisk och att vi hittar ett bra hem. Han är ett lyckopiller, alltid öronen framåt trots att han är så ung och oerfaren.
 
Är ganska säker på att jag kommer sälja min Alfúr-dotter. Kan inte se att livet rymmer två hästar framöver :down:
 
Detta är Djakni. Min lilla extra häst jag rider medans min förhoppningsvis läker. :)

En 10-årig valack.
Ägs av henne som äger stallet jag står i, men hon hinner inte med alla sina hästar så denna har jag hand om för tillfälligt. Underbart att ha en pålle att rida å hålla motivationen uppe med.

Han är lite speciell å väldigt nervös/spänd med människor, särskilt från marken. Men vi kommer bra överens å trivs ihop :love:

I morse tog vi oss en tur i skogen med hundarna, mysigt :)
yJLAMIm.jpg


YVMiKjO.jpg



Här om dagen va vi iväg å tränade i ridhuset. Underbart!
Här påklädd å klar för att stiga på transporten.
kXAy2bh.jpg


LnqRRxz.jpg



Sindri tar livet i grushage bra ändå :love:
L3U26C1.jpg


LhBCiSW.jpg
 
CTn visade att min sjukling har en senskada. Imorgon ska vi in och ultraljuda.
Den här lilla hästen har varit med om så mycket skit, jag tycker det får räcka nu. Han började ett par månader gammal med att fastna i kogrindar och riva upp insidan av frambenet. Sen har han bott på hingstkollo hos en som lät bli att meddela att han var sjukligt smal, vi kom förbi oanmälda och insåg vad som hänt. Sen har han vrickat lite ben, skurit upp mulen och lite sådär smått och gott. Nu har han stått med på gränsen till kolik i nästan en vecka, vi har vattnat hö, tryckt i vatten och paraffinolja, gett mash och passat på honom. Helsingborg tyckte inte ens det var värt att bry sig om att vi berättat om hans tillstånd när vi åkte in och lämnade för CT. :meh:

Håller tummarna att han går att få frisk nu. Egentligen ska han säljas, jag har inte tid (eller råd) med så här många hästar. Han är så jäkla go så jag hoppas att han får bli frisk och att vi hittar ett bra hem. Han är ett lyckopiller, alltid öronen framåt trots att han är så ung och oerfaren.
Åh, hoppas på ett lyckat tillfrisknande :heart
 
Det ska vara en privattävling några mil härifrån i mitten av februari och jag har anmält mig med båda hästarna :) T8 och V5. Sen finns även öltölt och galopprace så det kanske blir något av dom också. Kanske tar jag och maken varsin häst i öltölten. Han har lovat att följa med mig :love:
 
Är ganska säker på att jag kommer sälja min Alfúr-dotter. Kan inte se att livet rymmer två hästar framöver :down:
Men åh, vad tråkigt! Visst är hon född -17? Då är det ju ett tag kvar innan hon är färdig ridhäst, så kan vara värt att avvakta om något förändras? Under förutsättning att det är tiden som är problemet, då.

Men jag förstår ångesten. Jag är själv mitt i att mentalt försöka pussla ihop att bo och jobba i Stockholm och ha hästen på lämpligt avstånd utan att bli ruinerad på kuppen... Inte helt enkelt. :D
 
Men åh, vad tråkigt! Visst är hon född -17? Då är det ju ett tag kvar innan hon är färdig ridhäst, så kan vara värt att avvakta om något förändras? Under förutsättning att det är tiden som är problemet, då.

Men jag förstår ångesten. Jag är själv mitt i att mentalt försöka pussla ihop att bo och jobba i Stockholm och ha hästen på lämpligt avstånd utan att bli ruinerad på kuppen... Inte helt enkelt. :D
F 17, helt rätt. Jag har försökt tänka ut alla möjliga scenarion där en häst till ryms - men får inte ihop det... jag vill inte ha medryttare heller, så svårt att hitta ngn som rider riktigt bra.
Men har ingen panik att sälja heller, det får bli i år eller nästa år.
 
F 17, helt rätt. Jag har försökt tänka ut alla möjliga scenarion där en häst till ryms - men får inte ihop det... jag vill inte ha medryttare heller, så svårt att hitta ngn som rider riktigt bra.
Men har ingen panik att sälja heller, det får bli i år eller nästa år.
Ja, alltså har du ingen panik är det ju bra att vänta. Tänker att det ju alltid finns en risk att det händer något med den andra hästen (hur ogärna man än vill tänka så) och då vore det ju antagligen lite surt att ha sålt den unga "i onödan", så att säga.
 
Här kom snön idag, hästarna har knappt synts när det yrt runt och de blivit alldeles vita allihop.
Fick till en tur igår iaf.

Kursen vi va på förra helgen kände jag mig väldigt nöjd med. Inte minst för att två av två hästar gick på släpet och åkte snällt både dit och hem :)
Så nu ska vi träna inner bak och mjuka upp oss med sidförflyttningar.
 
Hos veterinären idag.
Dåliga besked med ett pajat bakknä & kronisk artros.❤️


Nästa steg är operation/artroskopi i knät för att kunna avgöra hur illa ställt det är.

Inte förens då kan vi få en 100% prognos på om han kan bli ”bra” igen eller inte. 😔✊🏼 Men det ser inte ljust ut :(

Känner mej så ledsen i matte-hjärtat :heart

BbFiqBd.jpg


C8GrsHS.jpg
 
Hos veterinären idag.
Dåliga besked med ett pajat bakknä & kronisk artros.❤️


Nästa steg är operation/artroskopi i knät för att kunna avgöra hur illa ställt det är.

Inte förens då kan vi få en 100% prognos på om han kan bli ”bra” igen eller inte. 😔✊🏼 Men det ser inte ljust ut :(

Känner mej så ledsen i matte-hjärtat :heart

BbFiqBd.jpg


C8GrsHS.jpg
Men nää, beklagar otroligt mycket! :( Är det inte slut på din otur snart, känns som du haft mer än tillräckligt redan?
 
Red lektion på min fyrgångare förr veckan och det gick så bra :love: Inte ridit för islandstränare med honom på nästan 1,5 år utan tragglat på själv och ridit flera uppbyggandeträningar för Susanne Widner. Hon jag red för i onsdags hade inte sett min fyrgångare på ett tag men tyckte det hänt massor. Hans svåra är ju tölten men han töltade på som bara den där inne i ridhuset och jag fick världens egoboost :angel:

Vi fick börja träna på att rida sluta. Först i skritt och i övergången till tölt och sen även i tölten. Supersvårt tyckte min häst men han försöker alltid göra rätt så det gick riktigt bra faktiskt. Blev en himla skillnad i tölten också så nu ska vi bli proffs på att rida sluta :D

Om två veckor är det skojtävling. Ska bli roligt!
 
Är det en fördom (kallas det så när det är i positiv bemärkelse?) att islandshästar oftast är väldigt coola? Som vid uteritter t.ex?
Förstår såklart att man kan köpa de med mer nerv men de jag sett har alltid varit så okomplicerade. Trygga liksom :)
 
Är det en fördom (kallas det så när det är i positiv bemärkelse?) att islandshästar oftast är väldigt coola? Som vid uteritter t.ex?
Förstår såklart att man kan köpa de med mer nerv men de jag sett har alltid varit så okomplicerade. Trygga liksom :)

Jag tycker det är en väldigt vanlig (och problematisk) uppfattning. Man ser ofta att islandshästar rekommenderas till nybörjare av den anledningen och i mina ögon blir det heltokigt. Jag är fd storhästryttare med passion för fart och nerv (red mycket fullblod och även monté en period) så jag har provat alla på skalan liksom, och jag fick snabbt ge upp alla mina fördomar om islandshästar. :D Sedan är temperamentet i hanteringen helt outstanding, tycker jag.

Sedan finns det lugna och trygga individer såklart, och det är väl de som gemene man oftast träffar på på islandshästridskolor eller turritter. Men den generella fördomen om islandshästar som lugna ponnyer passande nybörjare tror jag mer stjälper än hjälper i många fall. :) typ så tänker jag!
 
Jag tycker det är en väldigt vanlig (och problematisk) uppfattning. Man ser ofta att islandshästar rekommenderas till nybörjare av den anledningen och i mina ögon blir det heltokigt. Jag är fd storhästryttare med passion för fart och nerv (red mycket fullblod och även monté en period) så jag har provat alla på skalan liksom, och jag fick snabbt ge upp alla mina fördomar om islandshästar. :D Sedan är temperamentet i hanteringen helt outstanding, tycker jag.

Sedan finns det lugna och trygga individer såklart, och det är väl de som gemene man oftast träffar på på islandshästridskolor eller turritter. Men den generella fördomen om islandshästar som lugna ponnyer passande nybörjare tror jag mer stjälper än hjälper i många fall. :) typ så tänker jag!

Ja nybörjare menade jag inte dock. Men tack för ditt svar :)

Gillar också fart och de jag ridit med deras islandshästar älskar fart och har varit riktigt på hugget!
Det jag menar är mer ett coolt psyke, men såklart varierar det från individ till individ.
 
Känns som att det går väldigt mycket framåt för mig och min vilket är superkul. :heart Vi har just tagit oss ur en jobbig period, och den perioden var bara mitt fel, jag hade lite overklighetskänslor o skit :mad:
Nu har jag fått hjärtklappningar under de senaste dagarna också, men inte under ridning utan när jag sitter stilla, eller "vilar". :rage:
Idag får ponnyn skrittas lite för hand så blir det dressyrträning imorgon :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 462
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
875
· Visningar
57 094
Senast: Trott
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 354
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp