Håll tummarna för oss - ev kvarka i stallet!

alice

Trådstartare
Har mycket ev fått kvarka till vårat stall. :( En häst har haft feber samt en liten "varböld" på/under ganaschen. Vet trodde att det var mycket liten risk för kvarka då hästen i fråga hade mycket lite feber och är i dag feberfri. Hon trodde snarare att han fått in något där, typ en sticka/pinne eller liknande. Symptomen är för "lindriga" för kvarka tyckte hon. Men försäkerhets skull har vi isolerat stallet och meddelat jordbruksverket. På ev torsdag kommer provsvaren. Håll tummar och hovar för att det inte är kvarka.

//Alice - orolig
 
Det konstateras ju nya fall av kvarka flera gånger i månaden så jag tycker det är hemskt bra att ni isolerar direkt.
 
Har till o med sagt åt sambon att han får inte besöka ridsportbutiker, skjutsa eller besöka kompisar som håller på med hästar. :o Har ju åkt med ridkläder i hans bil. Vet inte om det smittar så, men man kan ju inte vara nog försiktig.

//Alice
 
Håller tummarna att ni inte har kvarka i stallet!

Men en eloge till er som sköter det så ordentligt!
Tänk om alla var som ni, då skulle inte elände som kvarka spridas så mkt som det gör nu! :bow:
 
Ja, tänk om alla reagerade så snabbt som vår stallägare. Hon är underbar på alla sätt o vis.

OM det nu skulle vara kvarka har vi ingen aning om hur det skulle kommit till oss. Vi har ingen som är ute och tävlar, inga som springer i andra stall och de som ev skulle besöka ett annat stall är mycket väl informerade om kläd/skobyte samt noggrann dusch. Då vi tar kompisar till stallet måste vi informera dessa om att de inte får komma i deras stallkläder eller direkt från annat stall. Det enda vi kan komma på är att någon olovandes varit i stallet och fört med sig smitta vilket låter långsökt.

//Alice
 
Ja isåfall kanske någon har ruckat lite på den regeln, och tänkt att det är väl inte så farligt. Kläder och våran hud är den största spittspridaren av infektionssjukdomar, så även om ett klädbyte har skett kan det finnas på händer. :(

Vi hade kvarka i grannstallet för några år sedan, även vårat stall blev isolerat pga den kvarkan trots att våra hästar inte hade eller fick symtomer. Orsaken var att vi fanns på samma område, delade volt och spolspilta samt angränsande hagar.

Vi gjorde allt som stod i våran makt att förhindra spridning, tyvärr var nu inte det smittade stallet lika omsorgsfulla. Vi drabbades aldrig av några sjuka hästar, men drabbat stall ansåg att smittan kom från våra hästar. :rofl:
Tyvärr dock fanns andra stall som blev drabbade, och det pga att hästar från isolerat stall var ute och red med andra. :crazy:
 
Jag tror att jag vet... Rör det sig om Eskilstuna? Det kan vara "min" häst som är sjuk... :cry: :cry:

Känns hemskt innan man vet! :crazy:
 
Spelar ju eg inte så jättestor roll. Man ska alltid tänka på att byta kläder, duscha mm om man besöker olika stall. Smittan (inte bara kvarka) syns ju inte.

//Alice
 

Liknande trådar

Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 662
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det har i princip inte blivit några ridlektioner för mig alls den här hösten. Det dröjde en bit in på terminen innan ridskolan åter...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Magiana
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 764
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 118
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp