Hålla mössen borta?

S

Spider84

Finns det något man kan lägga ut för att hålla mössen borta? Vi har skåp i stallet som de gärna springer i och idag såg jag att de tuggat på mitt fleece täcke. Det täcket kan de gärna få äta upp så länge de låter bli resten, eftersom det ändå är sönder lite överallt, men det är inte så kul om de ger sig på de andra sakerna.

Så har ni några tips?
Visst kan man ha en låsa eller något sådant, men det tar ju upp sin plats i skåpet också...
 
Men skaffa katt då!!!!!! :bump:

Jag har haft minst én katt i stallet dom sista åren, och det är inga möss, det kan jag lova!
 
Råttfällor? Men då måste man komma ihåg att de finns där oxå...annars blir det smärtsamt!
:crazy:Annars är det lådor eller plastsäckar som gäller...
 
:D

Lite svårt när det är ett stall där det finns minst 10 personer och ingen som riktigt bor där.




Jo råttfällor finns det, men inte går mössen på det inte. :crazy:
 
Jag bor inte där jag heller, men jag fodrar ju kattarna när jag är där. Dom tar hand om sig själva rätt bra. Ena katten är bästis med min häst, dom leker till och med i hagen!! :D
 
vi har två eller tre katter i stallet och de tar inte råttor.. eller inte alla iaf. fast nu la de ut råttgift så nu jäklarns kommer de äcklena fram i stallgången. då slog en i stallet ihjäl råttan :D. stor och läskig var den..
 
Dåliga kattor! :cool:

Katter skall inte matas mer än någon gång då och då. Får de mat regelbundet och i allt för stor mängd så jagar de inga råttor. De skall hållas på svältgränsen för att vara tillräckligt motiverade till jakt. Halv-vilda katter är bästa jägarna.
 
Jag matar mössen med Tomcat.Sen sopar jag upp den när den är död :devil: och slänger.
Brukar bli några stycken på hösten men sen vintern verkar de inte bo hos mig.

Ti_Ti
 
Eftersom ingen annan reagerar måste jag nu jag be att få protestera, mot att uppmuntra till vanvård av djur på ett offentligt diskussionsforum.

Oavsett vad man väljer för husdjur, har vi i dag förändrat förutsättningarna för dess naturliga miljö. Därför ansvarar VI för att de får den mat och omvårdnad de behöver. Att svälta ett djur oavsett vad det är för sort för att det ska bibehålla sin naturliga instinkt är VEDERVÄRDIGT! :mad:

En katt jagar råttor oavsett om den får mat hemma. Idag klarar sig inte katter enbart på det näringsinnehåll den får om den äter råttor och möss. Den behöver tillskott från foder som man köper i djuraffärer.

Hästar i fångat tillstånd, klarar sig heller inte enbart på den mat de hittar i hagen utan behöver extra mat från sina ägare.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
s*Alegni's Europé, kattuppfödning sedan 1987
 
Jag tänkte väl det. :) Någon protesterar väl när man uttrycker sig så bryskt. Tydligen förstod du inte den skämtsamma tonen i inlägget. Jag skulle väl förtydliga den lite mer.

Självklart skall man inte svälta katter, men saken är den att 'vilda' katter som inte utfodras stup i ett jagar, medan katter som matas regelbundet med mycket mat jagar sämre eller inte alls.

Naturligtvis finns det undantag och självklart skall man inte svälta katter till döds. Jag är djurvän och håller med dig fullständigt. Meningen med inlägget var kanske inte att det skulle tas bokstavligt och till punkt och pricka. Jag var väl dåligt att förmedla glimten i ögat antar jag.

'Vild-katterna' som bosatt sig hos bonden bredvid utfodras i regel inte med någon mat. I alla fall inte alla och inte regelbundet. De klarar sig bra ändå och är utmärkta råttjägare. Samma sak med de katter som bodde i stallet på orten där jag bodde förut. De fick lite mat så de klarade sig, men inget överflöd. De höll därmed också råttorna borta.

Visst har vi förändrat livet för våra husdjur, men katterna är ändå en typ av djur som har mycket av sina naturliga beteenden kvar tycker jag. För annars förstår jag inte hur våra katter (trots regelbundna måltider) tidigare kunde ta vandringsturer på några veckor i stöten utan mat. Vi bodde då rätt ensligt och chansen att de skulle hitta någon med kattmat inom lämpligt avstånd var minimal. Hade de inte sina naturliga instinkter och förmågor kvar så hade de varit halvt döda innan de kom tillbaka. Fast jag kanske skall tillägga att de var utekatter till 99%. De kom in någon timme per dag och var annars ute. Undantaget när det var riktigt, riktigt kallt då de fick sova inomhus. Men så fort det blev morgon så skulle de ut igen. Av egen vilja. Trots att vi inte matade dem med något överflöd av mat så var de vid gott hull. Så visst tror jag att katter kan klara sig gott på nästan enbart 'vild' mat. Men då vill det ju till att de är uppvuxna på det sättet och har lärt sig att jaga. Det är ju liksom grundförutsättningen. Man kan ju inte ta en vanlig innekatt som aldrig jagat annat än dammråttor och slänga ut den i stallet eller ladugården utan mat eller med väldigt lite mat. Det vore grymt djurplågeri. Det är ju så vi behandlar sommarkatterna i detta land och självklart tycker jag det är fel..

Alternativ till katter är att man bara har katterna som sällskap och så lägger man ut fällor och råttgift. Kanske ett alternativ som är bättre?!

Hoppas du förstod mig lite bättre nu. :)
 
Jag och flera med mig tycker i alla fall att det är bedrövligt i alla de fall bara i ÅR som distriktsveterinär, djurskyddsinspektörer och poliser har fått gjort blixtinsatser i stall, hus och ladugårdar där katter hålls instängda för att hålla råttorna borta. Inga kattlådor där de kan göra sina behov, ingen dryck förutom det vatten som eventuellt kan vara kondens från dörrar och fönster eller om det droppar i ngn kran...

Nu senast jag såg något var det en artikel i tidningen från ett hus nästgårds det stallet jag har hästen i... Huset är ett sommar/helgboende. Det är ett äldre par som hade 16 katter instängda i en förstuga, utan mat, dryck, låda... Det låg en död katt som de börjat gnaga på... 6 av katterna var tvungna att avlivas genast de övriga fick komma till katthemmet utanför Örebro. Om de går att omplacera återstår att se. Det förskräckliga är att paret har fått tillbaka två av katterna. Det är bara att hoppas att de har katterna i STAN då, så de kan få tillsyn. En av deras katter finns fortfarande kvar, som strövarkatt, eftersom ingen fått tag på den. Det är snälla grannar som får mata den. Den här historien började med att det sprang katter hej vilt i byn lösa och kissade på altaner, plymåer, buskar, retade hundar och skrämde bort de andra husägarnas katter från deras egna hem. Då kom en anmälan till djurskyddet. Djurskyddet bad kattägaren att ha bättre tillsyn över sina katter. Deras syn på att ha bättre tillsyn på sina katter var alltså att stänga in dem i en farstu med mat en gång i veckan.

Ursäkta att JAG blir lite upphetsad när jag ser inlägg från folk som inte kan hjälpa till att anstränga sig och höja kattens status. Katten är ju för sjutton mindre värd än guldhamstrar, marsvin, kaniner och undulater i dagens samhälle... Katten lyder under samma lag som hundar att den inte får vistas lös utan tillsyn i tättbebyggt område... Varför är då inte synen på kattens status också jämställd med hunden då? :(

Mvh

Ingelah
S*Alegni's Europé
 
En katt har ALLTID jaktingstinkten kvar, oavsätt om den är mätt och välutfodrar eler inte!

Våra katter är lite åt det feta hållet, men jagga möss de kan de!

Tror det bara är gammalt kall prat om att katter ska vara lite hungriga för att kunna jaga ofta och bra.
 
Med tanke på vad du berättar om de instägda katterna i farstun så förstår jag dig och har ingen avvikande åsikt just i det, men det är väl ändå skillnad att jämföra dem med katter som bor i ett stall eller ladugård där de oftast kan komma och gå som de vill. Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett något stall eller ladugård där katterna är instängda. Möjligen kan jag tänka mig det om man renoverat ett stall eller byggt nytt och det inte finns 'normala' kryphål och annat för katterna. Men då är det ju enkelt att sätta in katt-lucka. Potta för katter lär ju inte behövas såvida man inte stänger in dem ordentligt. Katter gör ju i regel hellre sina behov ute än på potta.

Har man katter i stall så bör ju det finnas vatten. Men på många ställen kommer de åt samma vaten som de övriga djuren i ladugård eller stall. Inga större problem som jag ser det. Skulle man ha problem med det så är det väl inte värre än att man ställer ner en skål.

Sista frågan kanske kan besvaras med att hunden oftast är mer 'tam' och oftare går i koppel, medan katter är mer vilda och kommer och går som de vill. Oavsett om de bor i villaområde eller på landet. Jag vet inte, men det är en gissning. :confused:
 
Jag går inte på gammalt kallt prat utan bara på vad jag sett och upplevt själv.

Jaktlusten och färdigheterna i detta beror också lite på individ och ålder. Sen är det skillnad på om de jagar för nöjes skull eller om de verkligen jagar 'på riktigt'. De som bara jagar för nöjes skull är enligt mig inte lika effektiva som råttbekämpare.

Jaktinstinkten finns alltid kvar i viss mån, men sen är innekatter uppfödda på Sheba inte lika bra som övriga 'bonnkatter' som oftare går ute. Träning ger färdighet och dammråttor erbjuder dåligt med utmaningar. ;)

Jag säger inte att jag absolut har rätt, men det är vad jag upplever när jag jämför de sällskapskatter jag känner till med 'ladugårdskatter' och andra katter som oftast går ute.
 
Då är den bortskämda damen på min användarbild ett undantag. Hon äter en 400g burk + lite torrfoder/dygn och inte stoppar det hennes jaktlust. Hennes rekord från sista veckan i oktober står sig ganska bra skulle jag tro: 7 möss på 40 minuter medan jag nattade hästarna. Visst hittar jag lite muslort då och då men inte ett gnagmärke.

Tyvärr har jag inget kanonråd mot möss...men man kanske ska börja leasa ut katten ;)
 
Min katt är klart över svältgränsen och de med många kilon och jag sommartid 1-2 möss om dan i snitt. Och då går denna katt på fr tillgång på mat hemma + att hon vet att hon blir insläppt när hon vill in och äta.

Så det där är bara myt och båg och inget att ta på allvar. Det i katternas fall ofta jakten dom är ute efter och inte alltid bytet. Näbbmöss äter dom inte, men likväl hittar jag massa näbbmöss utanför här på mornarna.
 
Våra två katter bor ute i ett varmt pannrum!
Dock så älskar den ena att vara inne i huset, fast de får de bara var nu på vintern när de får sin mat, sedan så åker de ut igen.
Dock så är de väldigt tama och riktiga kelegrisar.
Dena ena är ungefär9 år och den andra 5 år.
Den katt som älskar att vara inne är en katt med enorm jaktinstinkt, medans den katten som älskar att vara ute inte har lika mkt instinkt.

Gården var full av möss när mina föräldrar flyttade dit (jag har flyttat där i från), fast vi hade två katter som fick ordentligt med mat, så försvann mössen i takt med att katterna blev fetare :o.

Vi hade en lärare som hade gått kurser i djurbetende. Och angående katter så hade de sina behov, mat, jakt och revir.
Dvs har du en inomhus katt så får den matbehovet, men den har jaktbeetendet kvar, därför är det viktigt att leka med sin katt ocm den inte får chans att jaga på riktigt! En inomhus katt har sit revir inne i huset, och en utomhus katt har sitt revir där ute. Men deras behov är de samma, revires kollas varje dag, en katt går samma runda varje dag för att kontrollera doftmärken och se om sitt revir.
 
Hej!
Vi har fyra katter + avtal med Anticimex. Inte en mus så långt ögat når. Kan ha fodersäckar på golvet utan att någon äter i dem.
Mvh kerstin
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
853
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 022
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 626
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp