Hålla mössen borta?

Hm...får kanske ta upp det på nästa stallmöte, men jag har en känsla av att det blir lite för krångligt. Fast vi har ju fasta foder rutiner (delar upp ansvaret) så man skulle ju kunna lägga utfodringen av katten samtidigt som t.ex. lunchen.

Men att skaffa en kattunge kan väl inte vara någon höjdare, eller?
 
Jag vill nog inte hålla med dig.

Vi har tre stallkattor - alla tre är UTMÄRKTA jägare. Riktigt, riktigt skickliga. De fodras med kattmat varje dag - men jisses vad de är bra på att hålla mössen borta !

Mina egna katter härstammar från dessa stallkatter och de är också suveräna jägare ! OCh de får mycket mat och är inte särskilt halv-vilda.

Vad jag tror på däremot är att det finns vissa "stammar" som är extra duktiga jägare ! Plus att min erfarenhet är att honor är duktigare än hanar !
 
Känner också så. Hemma har vi en kastrerad hankatt som får mat en gång om dagen. Han jagar som fasiken, men han brukar inte äta dem.

Han har en tendens till att komma släpandes med dem och lägga dem framför en och se jätte stolt ut. :D
 
Jag säger bara; heja!
Jag tycker också att vi ska skaffa katt, särskilt sen jag med egna händer hade ihjäl en i...förrgår. De rackarns mössen börjar bli alldeles för frimodiga, och mångtaliga
 
Ja och Aminette's mat hjälpta ju till med en...tur att ni såg det innan hon fick det att äta bara. :crazy:

Vi får nog ta och dra dem i örat lite så att det blir en liten stall katt. Det finns ju nog med vuxna katter som behöver ett hem i Ume.
 
Ett urgammalt knep är att lägga in granris.
Mössen tycker inte om lukten och går inte dit då. Funkade bra på min gamla ridskola! ;)
 
Vi har två underbart aktiva stallkatter och sedan de flyttade in har jag inte skådat en enda mus i levande tillstånd! (inga spår efter dem heller!)
 
Skaffa katter. Två från samma ställe är det bästa, så att de har en kompis att hålla ihop med. Två systrar eller mor och dotter. De bästa jägarna är de honor som har haft en kull ungar, och som sedan kastrerats eller går på P-piller. De tror att de har en JÄTTE-familj att försörja, och jagar hela tiden.

Men att skaffa en kattunge kan väl inte vara någon höjdare, eller?
Nej, det är ju inget bra, då tar det ju jättelång tid för er att bli av med problemet med mössen. Sök upp någon bonde med ladugård. De brukar alltid ha ett antal katter för mycket. Och dessa katter, de kan jaga de. Och de kommer att tycka aatt ett stall, det är rena lyxvillan. Så de stannar kvar också. Hona med unge är bra. Ungen håller kvar honan och honan jagar som sjutton. Kastrera mamma katt eller ge henne P-piller.
 
Katter skall inte matas mer än någon gång då och då. Får de mat regelbundet och i allt för stor mängd så jagar de inga råttor. De skall hållas på svältgränsen för att vara tillräckligt motiverade till jakt.
Det där är en gammal myt.

1989 så visade min veterinärstuderande kamrat ett forskningsresultat som visade på följande:
Mätta katter jagar bäst. Ty de har tålamodet att vänta länge på musen.
Mat på bestämda tider gör att katterna stannar och inte strövar iväg i sökande efter mat.
En katt behöver mellan 5 och 7 möss per dag för att få tillräckligt med mat. (Så mycket möss vill man inte ha i stallet. Min anm.)

Så det är faktiskt vetenskapligt bevisat att Sony har fel.
Jag önskar att jag hade haft kvar namnet på rapporten.
Men någon på Ulltuna borde kunna hitta den.
Den måste ju vara skriven före 1989 och var nog ganska ny då.

Halv-vilda katter är bästa jägarna.
Natuligt urval, endast de bästa jägarna har överlevt.

Mina 5 katter får burkmat 2 gånger om dagen, och jag har inte vare sig en mus elller råtta på hela gården. Och när jag flyttade hit så bara kryllade det. I krypgrunden under huset så bodde det råttor, massor av stora feta svarta råttor.
 
Våra stallkatter har fri tillgång till mat, men jagar lika glatt för det. I somras kom den enna hankatten och lade 10 möss (döda) vid mina fötter under 3 dagar.
Jag är bara glad att han inte äter dom vi slipper risken att han får i sig råttgift (han jagar ju säkert åt grannarna ibland också).
Och han behöver inte äta mössen han får fri tillgång till torrfoder.
Har fått lära mig att katter har så mycket jaktinstinkt att dom jagar oavsett om dom får mat eller inte.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
852
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 583
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp