Hålla storbal fräsch

Brassneck

Trådstartare
Tänkte ha fri tillgång på halm i hagen och sätta ut en storbal. Men hur kan man hålla den fräsch (alltså regnskyddad och inte totalt utspridd i hagen) tills den är uppäten? Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en balkupa, eller har ni någon annan idé?
Ett alternativ hade ju kunnat vara att lägga ut lite eftersom, men jag orkar inte skyffla halm varje dag, så då behöver jag någon behållare som rymmer en veckas halmranson (två ponnyer). En pallkragelåda är för liten tyvärr.
Hur gör ni?
 
Tänkte ha fri tillgång på halm i hagen och sätta ut en storbal. Men hur kan man hålla den fräsch (alltså regnskyddad och inte totalt utspridd i hagen) tills den är uppäten? Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en balkupa, eller har ni någon annan idé?
Ett alternativ hade ju kunnat vara att lägga ut lite eftersom, men jag orkar inte skyffla halm varje dag, så då behöver jag någon behållare som rymmer en veckas halmranson (två ponnyer). En pallkragelåda är för liten tyvärr.
Hur gör ni?

Jag undrar också!
Vi tänkte köpa en balkupa, men könns som att de drar ut rätt mycket halm ur en sån också? Funderar på nåt nät eller galler över?
 
Vet inte om du söker en lite mindre arbetskrävande lösning 😅 men såhär har vi gjort (till hösilage dock). Använder nät för rundbal med lite större maskor som vi sedan fäster i det gröna snöret i mitten.
290424164_977067332989741_4494313364882046527_n-jpg.93984
 
Vet inte om du söker en lite mindre arbetskrävande lösning 😅 men såhär har vi gjort (till hösilage dock). Använder nät för rundbal med lite större maskor som vi sedan fäster i det gröna snöret i mitten.
Hur mycket skyddar den tycker du? Bor själv i ett blåsigt område så här är det sällan regnet kommer rakt ovanifrån så jag klurar på hur mycket skillnad taket egentligen gör.
 
Jag brukar använda stora småmaskiga hönät som jag hänger i ligghallen. De med grön kant på Hööks rymmer cirka 5-10kg beroende på hur hårt pressad halmen är.
 
Vet inte om du söker en lite mindre arbetskrävande lösning 😅 men såhär har vi gjort (till hösilage dock). Använder nät för rundbal med lite större maskor som vi sedan fäster i det gröna snöret i mitten.
290424164_977067332989741_4494313364882046527_n-jpg.93984
Den var superfin! 🤩 Önskar att pappa levde, han hade lätt slängt ihop en sån. Men om jag ska göra det är det viss risk för ras tror jag hehe.
 
Hur mycket skyddar den tycker du? Bor själv i ett blåsigt område så här är det sällan regnet kommer rakt ovanifrån så jag klurar på hur mycket skillnad taket egentligen gör.
Klart att det kan blåsa/regna/snöa in lite men inget som ställt till problem/behöver fixas med för oss. Den hade kanske inte behövt vara fullt så hög men efter att ha haft en mindre version i tio år där det inte fanns en mm extra förutom till balen (dvs man pajade något med traktorn i princip varje gång en ny bal skulle in) så ville vi ha en väl tilltagen.

EDIT: Vi hade faktiskt mer problem med det mindre höhuset, eftersom balen kom mycket närmare kanten (ibland tom hängde ut) än nu, eftersom botten är så pass bred i förhållande till balen (ca 450 kg rundbal). På den mindre täckte vi en sida med presenning för att minska risken för att regna in (från det håll det blåste mest). Ett alternativ hade varit att klä sidorna precis under taket en bit ner för att skydda mer mot regnet.
 
Senast ändrad:
Den var superfin! 🤩 Önskar att pappa levde, han hade lätt slängt ihop en sån. Men om jag ska göra det är det viss risk för ras tror jag hehe.
Tack! Vår första (som vi gjorde på helt egen hand) var en mindre och enklare, den höll ändå 10 år (och används sporadiskt fortfarande). Går kanske att använda pallar som en botten och sedan göra en enklare konstruktion?
 
Tack! Vår första (som vi gjorde på helt egen hand) var en mindre och enklare, den höll ändå 10 år (och används sporadiskt fortfarande). Går kanske att använda pallar som en botten och sedan göra en enklare konstruktion?
Jag har en häck med pallbotten, sidor och tak. Den är inte så snygg men gör sitt jobb.
Tror dock inte en hel rundbal får plats om man inte har en större pall än de vanliga :)
 
Tack! Vår första (som vi gjorde på helt egen hand) var en mindre och enklare, den höll ändå 10 år (och används sporadiskt fortfarande). Går kanske att använda pallar som en botten och sedan göra en enklare konstruktion?

Om du får pall gratis är det ju billigt att bygga med pall, men jag tycker det egentligen bara är fult och otympligt med pallbyggen. Dessutom verkar dom vara i sämre kvalitet nuförtiden, ruttnar efter bara några år (jag har pall under mina rundbalar som står utanför hagen). Några meter ordentliga reglar kostar inte så mycket på Byggmax, och då kan du bygga i precis de mått du vill.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 019
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 110
Senast: Mabuse
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 520
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp