Bukefalos 28 år!

Hålla värmen nu!

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag undrar hur hundars värme reglering funkar, jag har en Gd tik som jag aldrig sett frysa, och det borde hon;)

Så länge isen inte ligger som ett ogenomträngligt pansar på vår lilla sjö, så badar hon! Kliver omking bland isflaken å leker!:eek:

Vi har ca 10 minus här och hon är med när jag rider, då springer hon sej väl varm, men ändå?

En liten hund med samma pälskvalitet skakar av köld, men inte stora?

E det någon som vet hur det funkar? Min hund borde frysa, men gör det inte;)
 
Sv: Hålla värmen nu!

Jag har funderat på om det inte har nåt med hundars ämnesomsättning att göra..
Min hund (som visserligen är modell polarspets och helst skulle bo utomhus:o ) har verkat mer hungrig nu när det hållit sig runt -10, precis som om hon behöver mer energi för att hålla sig varm. Lite som en vedkamin - ju kallare det är desto mer bränsle går åt för att hålla samma temperatur:D

Lite oventenskapligt svammel från en som inte vet men som funderat i liknande banor;)
 
Sv: Hålla värmen nu!

Jag blir också nyfiken. En nära vän till mig som har en hane av samma ras som jag, som har ännu mer päls än min, måste ha täcke på sig så fort dom ska gå ut för han fryser så han skakar.
Min badar gärna i snön, springer runt som en blådåre vid minus 15. Jag har haft honom i tre år och har aldrig sett honom frysa! Hur kan det skilja sej så mycket från två hundar som är av samma ras ? Knasigt!
 
Sv: Hålla värmen nu!

Min hund (som visserligen är modell polarspets och helst skulle bo utomhus:o ) har verkat mer hungrig nu när det hållit sig runt -10, precis som om hon behöver mer energi för att hålla sig varm. Lite som en vedkamin - ju kallare det är desto mer bränsle går åt för att hålla samma temperatur:D
QUOTE]

Helt rätt - ute mycket när det är kallt kräver mer energi.:)
 
Sv: Hålla värmen nu!

Jag har en långhårig chihuahua som vägrar gå utanför dörren i detta vädret om hon inte har en tröja på sig. Det handlar nog om individ och inte om hur mycket päls de har.
 
Sv: Hålla värmen nu!

Min dobermann fryser lätt och nu när det är så kallt vill han helst inte vara ute så länge, trots täcke. Häromdagen hade jag honom i bilen när jag red, och även fast jag hade motorvärmaren i och han hade täcke att ligga på samt på sig frös han så han HACKADE tänder när jag ridit klart. Nu är hel overall inhandlad och ska provas.
 
Sv: Hålla värmen nu!

Det beror nog lite på hur aktiva de är när de är ute också.
Min storpudel som har rätt mycket päls (minst 5 cm), tillräckligt för att hon inte skulle behöva frysa kan jag tycka, är inte så aktiv på promenaderna utan traskar lite sakta efter mig större delen av promenaden och hon fryser. Ska prova ha täcke på henne i eftermiddag även om jag tycker det känns knasigt när hon har så mycket päls.

Mammas korthåriga blandis i samma storlek fryser inte ett dugg, men hon rejsar omkring som en tok också:bump:, goldenkillen jag har fryser inte heller och har är också mer aktiv.
 
Sv: Hålla värmen nu!

Vår lilla 4 månaders fyrvägsblandning ( papillon, dvärgspets, pudel, jackrussel) fryser ganska rejält ute men ääääälskar snön och att vara ute. Är ganska aktiv och så länge hon rör sig går det bra men jag ser att hon skakar om hon lägger sig med en pinne etc. Vill heller inte sitta på marken och det hade även varit bra om man slapp ha tassarna på marken... :angel: Detta hindrar henne dock inte från att protestera mot att gå in om vi inte varit ute länge nog i hennes ögon. ;) Hon är dock helt släthårig sina raser till trots.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För ett år sedan skaffade min dotter en Kinesisk nakenhund med päls, en puff, Kinapuffen är fruktansvärt frusen och måste ha täcke...
2
Svar
29
· Visningar
3 420
Senast: Lager
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 910
Senast: Yrja
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 605
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp