Bukefalos 28 år!

Hålla värmen, var finns logiken?

Sv: Hålla värmen, var finns logiken?

Här är en till med lågt blodtryck! Jag fryser alltid, och från oktober-april är mina fingar och tår så gott som konstant iskalla (ganska jobbigt då jag läser till ett yrke med mycket kroppskontakt, stackars patienter :angel:).

Har en unghund som får uppleva sin första vinter nu. Än så länge bara några morgonar med minusgrader, och då har tokan legat och rullat runt i frostgräset, hehe :p Så än så länge inga tecken på att hon skulle vara en frysmört, som matte! Hon har tät och bra päls, är mer orolig för tassarna.. Ni som bor uppe i norr med -30 emellanåt, hur gör ni? Superkorta micropromenader, skor på tassarna eller klarar era vovvar sig ganska bra?? (hoppas att TS tycker det är ok att jag ställer en följdfråga, ignorera mig annars! ;) )
 
Sv: Hålla värmen, var finns logiken?

Jag har en chihuahua som är extremt köldkänslig om benen. De senaste två vintrarna har jag försökt hålla igång henne trots snö och slask, men hon får kramp av 5 minuter utomhus. Så i år ska skor inhandlas. Jag skiter i att det är jättefult, min hund måste ju få gå promenader även på vintern!
 
Sv: Hålla värmen, var finns logiken?

kl.

Vet faktiskt inte om det finns någon logik, tror att det kan vara som Ramona är inne på, att det är väldigt individuellt.

Mina nuffar har aldrig frusit, min grönis har aldrig frusit heller och inte min första (lilla!) border collie.

Min nuvarande bc har underull på låren bara, är ungefär lika hög, men 2 kg lättare än min första bc men hon fryser ganska snabbt faktiskt. Inte nu, men snart kommer hon att börja frysa igen. Hon har ett ganska tjockt "vinter-täcke" som också håller det blöta ute som skyddar magen.

Eller fryser snabbt förresten beror väl på vad man jämför med. Hon fryser när det går ner mot noll och gärna blåser lite, om hon är någorlunda stilla.
Hon behöver dock inte täcke under promenader ens när det är riktigt kallt (inte upplevt det hittils iaf) utan det är mest när hon blir lite mer stilla.
 
Sv: Hålla värmen, var finns logiken?

Jag har hogt blodtryck och fryser alltid:crazy:

Min rottis klarar den kyla vi har har, och aven i Sverige tills November forra aret, valdigt bra ... men jag har en hast som fryser sa han skakar okontrollerbart i full vinter harrem och vid 15*C i borjan pa vintern. Sedan vanjer han sig tydligen for det gar battre, men gar temperaturen ner under 10*C aker stora vinter tacket pa.:angel: Han har en 'annorlunda' harrem ... som en kompis uttryckte det, det ar som att klappa en kanin.:grin: Han ar vansinnigt mjuk och "fluffig" men det verkar som om det inte haller varmen sarskilt bra.

Personligen tror jag det ar mycket personligt, och kanske genetiskt, hur kall man kanner sig. Min pappa var lika frusen som mig.:p
 
Sv: Hålla värmen, var finns logiken?

Efter att ha flyttat från Umeå ner till Västerås så kan jag påstå att kylan här nere är mycke värre än uppe i norr. -15 här är hemskt, kallt ända in i märgen, medans -30 hemma inte är särskillt kallt. Luften är mycke torrare däruppe jämfört med här. :crazy:
Min förra terrier frös väldigt mycke i vintras här nere och fick mycke kramp i tassar och skakade som ett asplöv, medans vi har varit ute i -20 och mer hemma utan att det blir samma påverkan på henne.

Kelpien håller full fart hela tiden så henne har jag inte märkt av att hon fryser faktiskt.Plus att hon har en väldigt bra päls med underull som terriern visserligen också hade men av en annan kvalitet.
Har BoT täcke på henne men inte pågrund av att det är kallt utan för att undvika skador som kan bli när hon kyls av för snabbt efter ansträngning.
 
Sv: Hålla värmen, var finns logiken?

Så i år ska skor inhandlas. Jag skiter i att det är jättefult, min hund måste ju få gå promenader även på vintern!

Det är lite så jag resonerar, ser skitfjantigt ut, men hunden måste ju få komma ut och röra på sig! Har diskuterat frågan med några hundägare här uppe, och flertalet resonerar som så att när det är kallt; då blir det bara ett varv runt huset. Vilket jag tycker är lite trist :( Om det bara vore för ett par dagar så ok, men råkar bo där det är störtkallt i 3 månader eller mer :p
 
Sv: Hålla värmen, var finns logiken?

Man tar och går inte på vägarna/hårdpackad snö elles is när det är så kallt utan kastar ut hunden där det är mjukare snö. Stryker jag på tassalva och sedan går raskt (så att hunden nästan börjar galoppera) så klarar min hund (1,8kg, korthårig) utan tasskramp fram till gräsplanerna/isen/skogen även när det är kallt. I Luleå där jag kommer ifrån är det oftast max 1 vecka i årskiftet/januari då det är -35/-42 så just de få dagarna blir promenaderna få och korta dock.
Ser dock inget fel i att köpa "skor" sålänge de är funktionella, min hund hatar dock både skor och täcken och trivs bättre naken oavsett temperatur.


Jag tror köldtålighet består av flera faktorer bland annat
*Massa kontra yta -stora/satta hundar tål kyla bättre än små/finlemmade
*Päls -underull och hur pass väl pälsen skyddar mot vind och ev väta
*Vana -hundar som pälsas på utvecklar generellt ej lika bra vinterpäls (märker tom skillnad i den mängd vinterpäls min korthåriga chihuahua sätter nu när vi endast är uppe i norr några veckor under vintern och bor i Köpenhamn kontra då vi var permanent bosatta där uppe, men han sätter fortfarande bättre vinterpäls än andra korthåriga chihuahuor här nere), sen kanske ovana hundar "gnäller" när de blir lite kalla medans vana hundar inte bryr sig förrän de fryser
*Rörelse
 
Senast ändrad:
Sv: Hålla värmen, var finns logiken?

Fast måste det finnas någon logik? Vi människor är ju väldigt olika, trots att många av oss ser ungefär likadana ut i kroppen.

Jag fryser hela tiden. Jag sover alltid i pyjamas, även på sommaren, då jag annars vaknar och skakar för jag fryser så mycket. Jag är inte frusen av mig på det viset att jag tycker att det är kallt ute, utan jag fryser mest hela tiden ändå liksom. Visst kan jag bli för varm också, men jag är sjukt värmetålig om man jämför mig med många av mina vänner och bekanta.

Jag ser "normal" ut i kroppen. Har lite underhudsfett så det är inget sådant som spökar. Dock har jag väldigt lågt blodtryck, vilket säkert spelar in. 90/60 sist jag kollade.


Aha... blodtrycket kanske det är? Är också lågtryckare, sist frågade sköterskan om jag åt medicin emot mitt låga blodtryck, och konfererade med läkare. Fick förklara tre gånger att jag var där för något annat.

Fryser "jämnt", och får snabbt ont i lederna och ryggen om jag inte håller mig påklädd. Har antagit att det är allmän skröplighet, tillsammans med allt annat. Men det kanske är blodtrycket. Är relativt vältränad, i normalhull, och sådär... Tål i och för sig inte värme heller direkt. Jag får bo i ett land som med medeltemperatur på 20 grader året runt helt enkelt. :cool:
 
Sv: Hålla värmen, var finns logiken?

Aha... blodtrycket kanske det är? Är också lågtryckare, sist frågade sköterskan om jag åt medicin emot mitt låga blodtryck, och konfererade med läkare. Fick förklara tre gånger att jag var där för något annat.

Fryser "jämnt", och får snabbt ont i lederna och ryggen om jag inte håller mig påklädd. Har antagit att det är allmän skröplighet, tillsammans med allt annat. Men det kanske är blodtrycket. Är relativt vältränad, i normalhull, och sådär... Tål i och för sig inte värme heller direkt. Jag får bo i ett land som med medeltemperatur på 20 grader året runt helt enkelt. :cool:

Jag fryser sa ocksa ... fast jag tal varme och har hogt blodtryck.:p
 
Sv: Hålla värmen, var finns logiken?

Äsch - köldkänslighetsgåtan förblir då olöst...

Bara att bli vän med termobyxorna och gilla läget. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 381
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 309
Senast: linnsan
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 536
Senast: Korven
·
Hästvård Stod igår och rakade av manen på ponnyn. Har ju haft den nerklippt till stubbman pga eksemet, men nu var det bara svintotussar kvar. Så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp