Usch... jag har hetsigt humör...

I

IrishDraft

Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min hund och den jag passar. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om han förtjänade det eller inte...

Då det är lite jobbigt att knalla omkring med två hundar är jag lite extra grinig. Dom väger ju för tusan mer än vad jag gör men dom uppför sig som små änglar och drar inte i kopplet ända till det kommer hundar fram och ska nosa :grin: inte för att det är hopplöst att hålla dem då utan mer för att man ska hålla koll på två hundar som ska uppföra sig, inte dra i kopplet och två uppsättningar kommandon som ska fungera :crazy: det blir lite mycket för mitt lilla huvud... och jag hinner faktiskt inte med att få allt rätt... Dessutom är det bra mycket smidigare om man bara kan gå och låtsas som att det regnar, mycket lugnare, gladare hundar då...

Och veckan har inte varit bra...

Lös bordercollie med ägare på cykel, halt var det så ägaren hamnade i diket och var allt för upptagen av sig själv för att ens försöka kalla in sin vovve. Tack och lov för att den gick sin väg när jag fräste åt den... No harm done.

Skog och buskage, två stigar som möts. Lös Boxer. Förvirrad matte. Boxer kommer smygandes och matten genskjuter sin hund och är mellan den och mig, trots detta kastar hon sig inte över den utan den kommer morrande fram och ger sig på hunden jag passar (tik) :eek: ryt och sparkar från min sida, passhunden hoppar undan från boxern och ramlar :crazy:. Boxerns matte säger inget alls och har fortfarande inte fått tag i sin hund. Boxern väljer att flyga på min hund istället (kastrerad hane) ryt och sparkar från mig varvid boxern backar ett halvt steg och matten får fatt i honom. Fick jag en ursäkt? Nix. Fick jag svar på mitt påstående om att hon borde ha sin hund kopplad om den är så jävla ilsken? Nix.

Lös Berner Sennen. Husse kopplar liten ulltott och låter stora hunden traska omkring som den vill. Hunden kommer gående mot mig och hundarna och jag ber husse ta sin hund (jag sa inte ens koppla). Den gör inget. Jag påpekar att hundarna blev påflugna av en hund dagen före och att jag vill att han tar sin hund vare sig den är snäll eller inte. tyvärr finns det ingen möjlighet att runda hunden som sävligt går rakt emot mig. Husse säger inte ens åt hundskrället att gå vid sidan. När jag fräser åt hans hund att gå sin väg fräser han åt mig att inte jämföra honom med andra hundägare "lilla flicka" och där någonstans brast det. :angel: Jag var väl lite skakig efter gårdagen fortfarande och hur snäll hans jävla hund än var så svor jag och fräste och han började anklaga mig för att inte kunna kontrollera mina hundar (dom stod snällt i slakt koppel tills hans hund kom fram, då sträckte dom kopplena och när hans hund gick igen hoppade en av hundarna efter för att leka, inget morr inget skäll, inga tänder, hon kom säkert 40 cm... och stod framför mig istället för vid sidan :grin:) Jag blir fly förbannad och skäller på gubben som en bandhund och han skäller tillbaka. Därtill var jag spydig när han kallade in sin hund som aldrig kom... (kasta sten i glashus jag vet... men min brukar faktiskt komma)

Ärligt. Ska jag inte kunna kräva att man åtmindstone FÖRSÖKER hålla sin hund ifrån andras hundar? Hur i hela h-vete ska jag kunna VETA att hans hund inte tänker kasta sig över min/a? min hund morrar med öppen mun, reser ragg och viftar på svansen när han hälsar på andra, han har varit nära att bli påflugen av en hund han redan kände för det. Boxern morrade inte förrän den var en halv meter från hundarna. Hur i hela h-vete ska jag veta att hans förbaskade hund är snäll (och frisk en styck kal fläck hade den minsann på ryggen...) Jag är nog mer liberal än dom flesta här inne och brukar ofta tycka att misstag kan vi alla göra... Men de två sista grejerna var ta mig tusan inga misstag! Tjejen med den arga boxerna hade honom lös 15 meter framför sig på ett ställe där min hund går kopplad eller vid sidan av mig för att man ser så himla dåligt om det kommer någon. Gubben med Berner sennen kallade inte ens in sin hund när jag bad honom att ta den!

Jag har genom åren haft stort överseende med lösa hundar som av misstag kommer rusande runt hörn, springer ifrån sina mattar/hussar när de "går fot", smiter bakom matte/husse vid förbipassage eller vägrar lyssna på inkallning. Så länge hunden är social och uppför sig alternativt bara morrar och hukar för att den inte vågar annat så kan jag ta det. Misstag gör vi alla. Men tusan vad mitt humör skenar med mig när folk fullkomligt skiter i vanligt hyfs och god ton eller litar till total tur. Då kommer den lilla :devil: fram. Frågan är egentligen:

Jag är ju fortfarande pissarg och förhoppningsvis möter jag aldrig gubben igen. Men risken är att jag kommer hota honom med att försöka pricka hans hund med kopplet om han själv inte ser till att hålla den ur vägen om jag möter honom igen. Inte särskilt snällt mot hunden, jag vet, men vad ska jag göra? Gubben verkade inte ha förstått principen och vem kan klandra honom, men det var faktiskt han som började... :cool:

Snälla bukare lugna ner mig lite och ge mig råd för hur jag ska tackla den satans gubben om jag möter honom igen...
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Svårt...Det låter inte som att du är den mesta stabila hundägare som går i ett par skor...

Du kanske skulle ta och lyssna på vad dom andra hundägarna har att säga innan du börjar skrika, sparka och försöka pricka andra hundar. Du kan inte vara den enda som har koll på sina hundar... I många fall stressar du nog upp situationen med att spänna dig och direkt börja höja rösten mot både hund och ägare.

Vad händer om du står still och är alldeles tyst? Låter ägaren få tag i sin hund utan din inblandning? Jag förstår att du tycker att det är jobbigt, men det verkar som att du går och förväntar dig att det ska bli trubbel, eftersom det händer så ofta. Och då inträffar det så klart.

Jag har aldrig varit med om nåt liknande på mina hundpromenader och jag haft hundar i 16 år. En enda gång blev en av mina hundar attackerad och huggen över nosen av en jack russel. Men det var ingen större fara på taket. Det var väl mest jag som reagerade med: "Hon blöder, kolla vad din hund gjorde, hon blöder". Min weimaraner stod bara stilla och rörde inte en fena mer än slickade sig om nosen, så hon såg uppenbarligen inte det som hänt som ett större hot. Efteråt stod den andra hundägaren och jag kvar och pratade och den upprörda jack russeln lugnade ner sig. Så det blev bra med det oxå:).

Jag tror att du behöver ta det lugnare helt enkelt. Vänta lite och se vad som händer.

Jag förstår oxå att den sista hundägaren du beskrev blev riktigt förbannad tillbaka på dig. Du kan inte gå omkring och skrika på folk på det sättet.
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Jag förstår dig. Jag har problem med en hundägare som har sin hund lös på sin tomt ibland och går man förbi med min hund där rusar den alltid ut och den är INTE glad.

Numera skäller jag ut dem när det händer. Mitt tålamod är slut med dem, tyvärr bryr de sig inte.

Jag vill inte ha andras hundar på min hund eller sniffandes, varken för smittorisken och för att han är osäker på andra hundar och vill springa ifrån dem. Jag har tränat honom länge för att han ska slappna av och jag vill inte ha arbetet ogjort.
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Jag förstår självklart din poäng men:

Jag har under mina 2,5 år som hundägare ALDRIG haft så mycket trubbel förut. Lösa hundar har varit engångsföreteelser innan och det har inte rört mig i ryggen. Jag brukar annars vara den som ler och säger, det gör inget.

Dessutom när Boxern kom stod jag helt stilla, hundarna stod helt stilla tills den ger sig på den ena av dem. Tror tusan att jag försöker försvara med näbbar och klor. Jag tänker inte stå och se på. Den hundägaren sa INGENTING. Varken före, under eller efter.

Gubben jag skrek på bad jag faktisk först att han skulle ta sin hund INNAN den kom fram. Och han blev otrevlig först, för att jag bad honom med vänlig ton att ta sin hund. Vilket han gjorde klart att han absolut inte tänkte göra. Mitt största problem är att jag inte orkar/kan/vill hålla mig lugn när någon annan börjar.
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Jag har varit den person du föreslår att TS ska vara, passiv och talat med snäll röst till lösa hundars ägare.

Vad har jag fått för det, jo x antal hundar som kommit fram eftersom snällröst=lång diskussion och ditten och datten.

Nu låter jag inte snäll längre, jag låter bestämd.

-Kalla in hunden, din hund ska INTE hälsa ..

-Men min hund är snäll

-Ja det är min med, men jag kommer att bli otrevlig.

Det kanske fungerar någon annanstans i sverige, men här i Göteborg så fungerar det inte att låta snäll och förstående.

Efter att jag blivit mer bestämd har ingen hund kommit fram till min ;)

Däremot undviker jag att hetsa, vråla, skrika och att bli hysterisk för det hjälper inget alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Svårt...Det låter inte som att du är den mesta stabila hundägare som går i ett par skor...

Du kanske skulle ta och lyssna på vad dom andra hundägarna har att säga innan du börjar skrika, sparka och försöka pricka andra hundar.

Ge dig Bill. Givetvis blir man förbannad. Jag hade inte ens varit lika snäll som Irish.
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Ge dig Bill. Givetvis blir man förbannad. Jag hade inte ens varit lika snäll som Irish.

Skönt att höra att man inte är den enda som blir förbannad... :p

Pratade i alal fall lite med pappa förut idag också, han är lite som jag, men han sa nåt som kändes lite bättre: Är det något vits att svära åt dom? idioter ändrar sig ändå inte. Jag får kanske försöka svära åt dom och går därifrån så jag inte fastnar och blir allt för otrevlig...
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

De KAN faktiskt ändra sig. När min hund var valp kom det en varulvsdvärgpinscher och gurglade ända nerifrån tårna, och jag som hade haft hund ca 4 dagar var lagom hysterisk och fjuttade iväg den där lille faen rätt långt.

Hans matte hälsade glatt på promenaden idag, och har tom. börjat träna sin hund.
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

De KAN faktiskt ändra sig. När min hund var valp kom det en varulvsdvärgpinscher och gurglade ända nerifrån tårna, och jag som hade haft hund ca 4 dagar var lagom hysterisk och fjuttade iväg den där lille faen rätt långt.

Hans matte hälsade glatt på promenaden idag, och har tom. börjat träna sin hund.

Fast hon kanske inte var idiot? Hon kanske bara inte hade tänkt? :D Fast å andra sidan har du en poäng för hur ska jag veta att det är just en idiot jag möter...
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Jag har då sett en för mig positiv ändring sedan jag blev mer bestämt och barsk i mina ord till hussar/mattar med lösa okontrollerade hundar.

:)
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Ge dig Bill. Givetvis blir man förbannad. Jag hade inte ens varit lika snäll som Irish.

Klart du inte hade, du går ju på brukshundsklubben. Går man där så är man bäst på hundar har jag förstått att du tycker. Och du har alltid alla svar på alla problem. Du har inte funderat på att öppna nån särskild hunduppfostringsskola?

Jag har inga svar alls, jag vet bara vad som funkat på mina hundar. Eftersom dom varit/är bra i lynne och lydnad så gör jag väl nånting som är rätt.

Nej, jag har aldrig blivit förbannad på nån annan hundägare. Och nej, jag är inte messnäll på något vis. Jag har koll på min egen hund och hon lyssnar på vad jag säger. Mer krävs inte för oss.

Min weimaranertik kunde jag stoppa i slagsmål, genom att säga till henne att sluta. Och det vet ju alla som har med hundar att göra att man kommer inte långt med att låta snäll... Men det var inte slagsmål som uppstod på det sätt TS beskriver med påhoppning av andra hundar på promenader.

Min skruttis jag har nu vet jag inte, vi har inte varit i närheten av nåt bråk nångång.

Jag säger inte att TS gör fel, mer än att hon inte kan bråka med folk på det sättet. Hon vinner ingenting på det. Jag förstår att hon blir upprörd, absolut. Det är ett jäkla otyg att folk inte kan ha sina hundar kopplade och under kontroll.
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Jag hade också blivit förbannad!
När jag var ute med min gamla hund (kopplad) Så kom det två lösa boxrar och jag trodde nästan att dom skulle döda min hund som ändå var en stor rottisblandning. Jag fick inte ens en ursäkt fast deras hundar hängt i halsen på min hund...

Klart att jag begått misstag och mina hundar sprungit fram och velat hälsa men jag har ändå bett om ursäkt och skämts ögonen ur mig efteråt.
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Klart du inte hade, du går ju på brukshundsklubben. Går man där så är man bäst på hundar har jag förstått att du tycker. Och du har alltid alla svar på alla problem. Du har inte funderat på att öppna nån särskild hunduppfostringsskola?

.

Du är ju snurrig....
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Jag förstår att du blir irriterad. Själv kokar jag verkligen när det kommer lösa hundar fram till mig och min hund.

Senast var vi ute och gick hos mina föräldrar som bor en bra bit ut i skogen. Hade min hund lös under full kontroll. Såg längre fram en dam med en setter och nån liten korsning. Vi möts tillslut, min hund är kopplad. Hon SLÄPPER settern och kopplar korsningen. Settern springer fram till oss och ser lite smått otrevlig ut. Damen säger att han är så svår att hålla så det är enklare för henne att ha den lös... Min hund sa inte ett ljud medans båda hennes både skällde och morrade, väldigt kul när då den ena dessutom är lös och knappt vill släppa förbi oss. Jag blev irriterad! Men mina föräldrar tyckte jag överdrev för det hände ju inget....

Jag brukar säga åt andras hundar om de kommer för nära. Brukar funka rätt bra, dom brukar vända. Är nog för feg för att säga åt ägarna.
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Jag håller med TS och förstår hennes upprördhet. Har man två stora hundar med sig och det dyker upp hundar som ska mucka är det fan inte roligt att stå där och försöka rädda sina egna från skador OCH riskera att själv bli skadad. Vill man dessutom att ens hund ska hälsa på en annan är det faktiskt inte svårt att fråga, dvs om man har normala talorgan.

Jag har ett annat problem, min hund har bott i hundgård i hela sitt liv och tycker INTE om andra könsmogna tikar, en annan tik+henne = dåligt slut.

Ser jag därför en lös hund komma springandes emot henne och som jag inte vet kön på kan ägaren ge sig fan på att få veta att man ser till att ha pli på sin hund om man tvunget ska låta den ränna runt (jag har fö alltid min hund lös, hon lyder dock alltid). Det har inget med några förbannade brukshundklubbsfasoner att göra. Bara för att du har haft en hund där det funkar att stryka medhårs i allvarliga situationer gör det inte den hunden till en representant för all världens hundar.

Jag kan förstå att du tycker att man kan coola ner, men att mena att någon inte är den stabilaste hundägaren som gått i ett par skor är att överdriva både en och två gånger.
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Du är lika trevlig som du brukar vara!

Det känns bara väldigt lustigt att någon som kom til bukefalos för ett år sedan och har varit konstant otrevlig i varenda tråd sedan dess, inte ens tänker två gånger innan hon delger sina (något felvridna) åsikter.

Jag tycker inte det är det minsta trevligt att anklaga TS för att inte vara den stabilaste personen, särskilt som du väldigt sällan är på hund och hjälper till att svara på frågor själv.

Men du kanske tycker det är brukshundsfasoner?
 
Sv: Usch... jag har hetsigt humör...

Förstår hur du känner!

Träffade på en förvirrad Labbeägare idag när vi var ute i elljusspåret, hans hund var nånstans låååångt borta när vi ser ägaren ca 100 m ifrån oss.

Vi stannar för att låta honom få en chans att koppla men han går och pratar i telefon så han ser oss inte ens först och när han sedan får syn på oss verkar han inte ha tid att ropa in sin hund! Han bara står där och tjattrar i väntan på att hunden ev ska komma..

När hunden kommer ut ur skogen nedanför honom så får den syn på oss och börjar ladda för att komma fram men då ropar jag till karln att Gabbi inte är snäll så han måste koppla hunden!
Han får ta fast hunden i farten (fortfarande pratandes i mobben) och då visar det sig att han inte ens har koppel med sig?!

Tänk om vovven hade kommit upp ur skogen ovanför herrn?

Hur tänker man då?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 792
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 170
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp