Hållbara ridstövlar

Bukefalos 30 år!

Marvin

Trådstartare
Jag behöver nya ridstövlar. Igen. Har 4 par i olika faser av sönderfall. :o
De flesta lagade, men gått sönder igen. Mina stövlar slits på insidan, lädret nöts ut.

Jag gillar ju tunna och mjuka stövlar vilket väl är en del av problemet. Har mest mountain horse, men även ett par bocaj.

Tips på stövlar som är lite tåligare, men ändå mjuka?

Mountain horse håller usel kvalitet. Kanske typ deniro eller petrie?
Jag har ett par Sergio Grasso som jag köpte som tonåring och som fortfarande hänger med när jag ska rida i hoppsadeln. Vet dock inte hur deras kvalitet är idag?

Nooh Nooh? Ska ju vara mjuka och är inte i läder utan någon form av syntet så man bara kan spola av dem. Har ingen erfarenhet själv men har kompisar som har.

Jag rider ju många hästar om dagen och skulle aldrig ha ett par mjuka/tunna till vardags just för de hade inte hållt speciellt länge då. Vill därför tipsa om Cavallo som är både sköna, mjuka fast inte tunna och typ håller i en hel evighet. Jag har Cavallo Linus jump till vardags.

Nooh Nooh? Ska ju vara mjuka och är inte i läder utan någon form av syntet så man bara kan spola av dem. Har ingen erfarenhet själv men har kompisar som har.
Min dotter har Nooh Nooh, och hon älskar sina stövlar, använder dem alla ridpass. Redan efter ett år är yttre skiktet slitet på insidan. Som betalande mamma tycker jag att det är tidigt.
Själv använder jag benläder från Dyon till vardags. Har bytt dragkedja, men annars använts så gott som dagligen i 15 år.

Jag behöver nya ridstövlar. Igen. Har 4 par i olika faser av sönderfall. :o
De flesta lagade, men gått sönder igen. Mina stövlar slits på insidan, lädret nöts ut.

Jag gillar ju tunna och mjuka stövlar vilket väl är en del av problemet. Har mest mountain horse, men även ett par bocaj.

Tips på stövlar som är lite tåligare, men ändå mjuka?
Gissar att du lappat insidan? (mina är lappade på insidan och väldigt gamla, bytt dragkedja väldigt många gånger). Jag hade kanske trott att inget av vanligaste märkena har superhållbara stövlar? (mina är inte det utan ngt beställt från Tyskland. Inne på år 20 eller ngt, men jag har inte ridit mycket (som i många gånger i veckan) förutom en tioårsperiod.)

En kille som red supermycket som jag kände brukade ha shortschaps över sina stövlar när han inte "finred".

Senast ändrad:
Jag har ett par som då hette Alexs boots (nu Romitelli) som hängt med i snart 15 år och då ridit minst 5+ om dagen i genomsnitt. Det dröjde 3-4 innan jag behövde byta dragkedja första gången och ytterligare ca 3 år innan jag behövde laga läder etc. Och då är jag ft ryttare utan ridhus = utsätts för allt möjligt. Sedan några år tillbaka är de nedgraderade från träning och tävling men hänger fortfarande i. Köpte ett par oanvända begagnade från Romitelli nyligen och de har tyvärr redan börjat släppa i sömmar osv. Vet inte om kvalitén blivit sämre eller om det är en slump, men de är ju relativt sett ganska moderata i pris också och överlag en skön stövel.

Har också romitelli och är nöjd med dem. En kompis har haft sina (Alex Boots) i hur många år som helst och bara bytt dragkedja.

Liknande trådar

• Begagnade ridstövlar
  • Dressyrstövlar till långa ben, tipsa mig!
  • Mjuka ridkängor
  • Tips på hoppstövlar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka