Hållbarhet inplastat HÖ

torpa

Trådstartare
jag undrar hur länge håller en 300-400kg bal med inplastat hö? Inte hösilage utan fint vanligt torrhö. Om man öppnar upp balen borde väl den hålla lika länge som vanligt hö om man förvarar det på logen? Vi har bara 3 hästar och verkar inte få tag i något annat hö just nu.. Så det behöver hålla iallafall några veckor isåfall för att Vi ska slippa sålänge över hälften..
Bonden säger att det inte skall vara några problem och att det är dammfritt osv.
Ni som använder i plastat hö berätta gärna hur det funkat för er!
Tack på förhand!
 
jag undrar hur länge håller en 300-400kg bal med inplastat hö? Inte hösilage utan fint vanligt torrhö. Om man öppnar upp balen borde väl den hålla lika länge som vanligt hö om man förvarar det på logen? Vi har bara 3 hästar och verkar inte få tag i något annat hö just nu.. Så det behöver hålla iallafall några veckor isåfall för att Vi ska slippa sålänge över hälften..
Bonden säger att det inte skall vara några problem och att det är dammfritt osv.
Ni som använder i plastat hö berätta gärna hur det funkat för er!
Tack på förhand!
Jag har det till lunch-hö, och det har hållit fint.
Till övriga mål äter min häst hösilage.
 
jag undrar hur länge håller en 300-400kg bal med inplastat hö? Inte hösilage utan fint vanligt torrhö. Om man öppnar upp balen borde väl den hålla lika länge som vanligt hö om man förvarar det på logen? Vi har bara 3 hästar och verkar inte få tag i något annat hö just nu.. Så det behöver hålla iallafall några veckor isåfall för att Vi ska slippa sålänge över hälften..
Bonden säger att det inte skall vara några problem och att det är dammfritt osv.
Ni som använder i plastat hö berätta gärna hur det funkat för er!
Tack på förhand!
Så länge det är torrt, bör det öppnat hålla lika länge som vanligt balhö.
Det är ju inte ensilerat utan ska vara helt torrt vid plastning och ha Hö-egenskaper. Så att säga.

Jag har sånt Hö i hagen på fri tillgång och det äts upp på två-tre veckor/bal. Då står det under tak och helt väderskyddat.
 
Jag har fodrat med sådant tidigare och det funkade bra till mina två. En bal räckte ett par veckor och jag hade aldrig problem med att det blev dåligt innan det var slut. TS i mina låg på mellan 85-88% om jag inte minns fel
 
OM det verkligen är torrt håller det som vanligt hö. Haken är att få det helt torrt, ibland lyckas de inte så bra med det i storbal.
 
Här brukar de slå åkrarna på sommaren, balarna förvaras ute och körs in på logen. De öppnas och är det något som är dåligt, slängs det åt sidan. Jag har inte märkt av någon speciell hållbarhet på dom, men sen kanske just vårt stall har snabbare ruljans på balarna då det är 4 hästar och en shettis.
Ibland blir förra årets skörd över till nästa år, så ett år klarar det nog. Det får såklart inte gå hål i plasten, då är inte hållbarheten lika god längre.
 
Första gången någonsin som jag testat inplastat hö. Hittills är det det bästa hö jag någonsin haft, kvalitativt.

Det är helt torrt hö och i kanske 200 kg balar. Tar runt 14 dagar att ta slut på en bal. Fungerar hur bra som helst och hur torrt som helst. Är det torrt nog (riktigt hö) så håller det ju hu länge som helst, som vanligt hö.
Det som är bra för oss är att det kan stå ute då vi har ont om ställen att ha det och vi kan inte använda hösilage till en av hästarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 554
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 882
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej. Har förbokat två ton hö av en som jag aldrig köpt av tidigare. Jag undrade om han hade torrt hö tillsalu. Det hade han. Meningen är...
2
Svar
22
· Visningar
4 562
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Vi har det problemet i år att våran vanliga bonde hörde av sig härom veckan och berättade att han inte kan leverera hösilage i...
Svar
15
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp