Hållbarhet och ålder vid inridning, träning och tävling (utbruten Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

Hon har stor erfarenhet av skador på hästar pga för tidig belastning. Som sagt, hon förklarar allt väldigt pedagogiskt i podden. Inklusive myten som @Jeps nämner ovan kring belastning av skelettet. Det går inte att stärka skelettet genom att belasta (och ofta skada) brosket.

Vilken podd/avsnitt i vilken podd pratar vi om? Jag blev nyfiken och vill lyssna nu 😄

Vilken podd/avsnitt i vilken podd pratar vi om? Jag blev nyfiken och vill lyssna nu 😄

IMG_9697.webp

Hon har stor erfarenhet av skador på hästar pga för tidig belastning. Som sagt, hon förklarar allt väldigt pedagogiskt i podden. Inklusive myten som @Jeps nämner ovan kring belastning av skelettet. Det går inte att stärka skelettet genom att belasta (och ofta skada) brosket.
Har hon några källor till sina påståenden? Tänker med tanke på vad ortopeder etc brukar säga om att stärka skelettet.

Jag har inte orkat lyssna på podden 😅 (än… ska väl ta tag i det men inte ikväll) och kan för lite men på människa ser man ju att barn som belastas för hårt blir mindre, tillväxtzonerna skadas och blir skelett istället för att fortsätta växa.
Nåt sånt tror jag aldrig man hör om hästar? Nån som vet om man pratar om det på hund eller andra djur?

Jag har inte orkat lyssna på podden 😅 (än… ska väl ta tag i det men inte ikväll) och kan för lite men på människa ser man ju att barn som belastas för hårt blir mindre, tillväxtzonerna skadas och blir skelett istället för att fortsätta växa.
Nåt sånt tror jag aldrig man hör om hästar? Nån som vet om man pratar om det på hund eller andra djur?

Det pratade de om en del. Ffa hur kroppen kämpar med att försöka laga det trasiga, men att det inte blir lika hållbart.

Sen om jag ska nåt jag TROR och inte har belägg för så är den gamla sanningen att ”hästar rids sönder” inte ett så stort problem numera.
Hästar skadas, absolut, men det är också ett känsligt djur med väldigt stor kropp så hur bra de än tränas och rids kommer skador förekomma.

Jag tror ”mental belastning” är en större risk för de flesta hästar än att de tränas för hårt (eller ensidigt eller felaktigt). Men även där tror jag det går framåt, oavsett hur äldre försöker förklara att förr tränades hästar bättre, höll bättre och av duktiga hästmänniskor. Men det är bara vad jag tror.. kanske lever i en utopi ;)

På hund har det alltid pratats om att stora raser inte ska belastas med att gå i trappor osv eller att valpar inte ska gå promenader.
Något som nyare forskning visat inte har något samband med om hunden får HD.
Nya rön uppmuntrar istället rörelse får att bygga en sund kropp och undvika övervikt som är ett betydligt större problem.

Jag tänker samma med hästar, mycket rörelse i så naturliga miljöer som möjligt. Ser inga problem med att rida in tidigt, problemen är ensidigt underlag och träning, för lite utevistelse och för små hagar.

De pratar ju mestadels om Galopphästar. Och de nämner ju att återhämtning är en stor del av att bygga upp hästen och att de hästar de jämför med får inte det för de rids 6dagar i veckan.

De nämner ju också att sitta och rida hästen i 10-15min inte tar sönder en tillväxtzon utan det är upprepad belastning, med hårdare träning utan vilo period? Så absolut allt de här är ju logiskt egentligen.

Sen säger dem ju helst vänta till 7år för då är alla ben färdigutvecklade, men att ingen systematisk träning borde ske före 5-6års ålder.

Nu vet jag att de finns många hopp, dressyr och fälttävlans hästar som också tränas väldigt hårt och utsätts för en hel del belastning som jag skulle säga är för mkt, men jag tkr personligen inte de går att jämföra med galopphästar. Där man iaf förr när jag provade att jobba i ett proffs stall satt in dem på hösten när de var 1,5, i stallgången. Och jag förstår varför fullbloden har KS i stor utsträckning för de enligt mig belastas mkt mer än en vanlig hopp el dressyr häst. Jag hade velat se lite mer moderna jämförelse studier för att helt ändra mitt sätt iaf.

Med tanke på att det är Shelby’s podd så kan vi nog räkna med att källorna är mycket strategiskt utvalda och resultaten tolkade med rejält med bias 😆

Vet inte vad det skulle göra för skillnad vems podd det är, men det är inte hon som har valt ut forskningen, utan hennes gäst. Det är främst veterinärer som forskat vad jag förstod.

De pratar ju mestadels om Galopphästar. Och de nämner ju att återhämtning är en stor del av att bygga upp hästen och att de hästar de jämför med får inte det för de rids 6dagar i veckan.

De nämner ju också att sitta och rida hästen i 10-15min inte tar sönder en tillväxtzon utan det är upprepad belastning, med hårdare träning utan vilo period? Så absolut allt de här är ju logiskt egentligen.

Sen säger dem ju helst vänta till 7år för då är alla ben färdigutvecklade, men att ingen systematisk träning borde ske före 5-6års ålder.

Nu vet jag att de finns många hopp, dressyr och fälttävlans hästar som också tränas väldigt hårt och utsätts för en hel del belastning som jag skulle säga är för mkt, men jag tkr personligen inte de går att jämföra med galopphästar. Där man iaf förr när jag provade att jobba i ett proffs stall satt in dem på hösten när de var 1,5, i stallgången. Och jag förstår varför fullbloden har KS i stor utsträckning för de enligt mig belastas mkt mer än en vanlig hopp el dressyr häst. Jag hade velat se lite mer moderna jämförelse studier för att helt ändra mitt sätt iaf.

Ja, jag svarade bara på varför jag inte tänker tävla före 7 års ålder. ;) Sen är det tydligen väldigt provocerande för många.

Ja, jag svarade bara på varför jag inte tänker tävla före 7 års ålder. ;) Sen är det tydligen väldigt provocerande för många.

Ja jag förstår! Jag förstår ändå och jag känner fler i min omgivning som tänker likadant. Jag har aldrig tävlat ngn av mina egna innan de är 5. Och mina kundhästar är äldre som tur är.

Jag är ju i branchen så jag ska väl såsmåningom komma fram till hur tidigt jag kan tänkas mig tävla. För ngn gång lär väl den frågan också komma.

Rent mentalt tkr jag få hästar är redo innan de är 5, men de är min åsikt 😁

Sen om jag ska nåt jag TROR och inte har belägg för så är den gamla sanningen att ”hästar rids sönder” inte ett så stort problem numera.
Hästar skadas, absolut, men det är också ett känsligt djur med väldigt stor kropp så hur bra de än tränas och rids kommer skador förekomma.

Jag tror ”mental belastning” är en större risk för de flesta hästar än att de tränas för hårt (eller ensidigt eller felaktigt). Men även där tror jag det går framåt, oavsett hur äldre försöker förklara att förr tränades hästar bättre, höll bättre och av duktiga hästmänniskor. Men det är bara vad jag tror.. kanske lever i en utopi ;)
Jag håller verkligen inte med. Tycker de flesta veterinärer, tränare, behandlare, tandläkare etc är rätt eniga om att många hästar just rids sönder.
Det är något man pratar mycket om. Och hur och varför. Och varför vissa extremt sällan får ens hag-skador.

Halvbloden är ju mkt rörligare, större och har mer gång och kräver att man inte maxar gången utan rent av behöver strypa den tills de stärkt sig nog.
Och de är känsligare för obalans, styrketräning etc som fortfarande syns väldigt frekvent.

När de är så överrörliga kan de också kräva en träning som gör dem i balans, får bättre koordination och kroppskontroll.
Vet inte hur många hästar jag jobbat med/sett andra jobba med som gått från att ständigt slå på sig, trampa av skorna ofta, vurpa i hagen etc till att funka utan problem när man hjälpt dem med kroppen.
Men det kräver ju annat jobb än det som normalt görs.

Att det görs frekvent av många innebär inte att det inte beror på brister i träningen. Kunskap om att ändra om rörelsemönster och balans är begränsad även bland tränare.

Med det här menar jag då inte att inridning = skador. Utan en generell ”det är HUR man gör det” oavsett ålder etc.
Det går ju att lära hästar koordination och balans mer innan man sitter upp. Och minska risk för slitage så. Oavsett ålder.

På hund har det alltid pratats om att stora raser inte ska belastas med att gå i trappor osv eller att valpar inte ska gå promenader.
Något som nyare forskning visat inte har något samband med om hunden får HD.
Nya rön uppmuntrar istället rörelse får att bygga en sund kropp och undvika övervikt som är ett betydligt större problem.

Jag tänker samma med hästar, mycket rörelse i så naturliga miljöer som möjligt. Ser inga problem med att rida in tidigt, problemen är ensidigt underlag och träning, för lite utevistelse och för små hagar.

Skillnaden är att hundar inte bär 10-20 % av sin vikt på ryggen. Rörelse är väl vetenskapen rätt så överens om är bra för hästar? Har inte hört nåt annat senaste 20 åren iaf.

Med dagens överrörliga hästar är det iof i allra högsta grad träningen som bryter ner dom. Särskilt dressyrhästarna som verkligen inte rids så varierat. Tror iof dressyrryttarna här i Sverige med några undantag har en lite sundare syn på hästhållningen och ridningen/träningen och variationen än vad dom har i övriga världen. Jag ser inte galopp på en anlagd fiberbana utomhus som särskilt varierande.
Fast det är inte generellt unghästar enbart. Är ju bra shitty träning i många dressyrstall även på äldre hästar.

tycker det känns så konstigt att just inte tävla före 7 års ålder. Att ”åka på tävling” bestämmer ju inte vilken belastning man utsätter hästen för alls, inom ridsport?. Den måste ju inte tävla 120 när den är 6 år.
Men om man pratar om galopphästar och tävling så blir ju diskussionen och belastningen en annan än en hobbyhäst som är 5 år och åker på en LB dressyrtävling. En galopphäst ska ju på alla sätt maxa sin prestation. Det väljer man ju själv med en ridhäst.

Skillnaden är att hundar inte bär 10-20 % av sin vikt på ryggen. Rörelse är väl vetenskapen rätt så överens om är bra för hästar? Har inte hört nåt annat senaste 20 åren iaf.

Absolut och hur funkar det i praktiken?
Det räcker att se hur det der ut i majoriteten av alla stall. Hästarna går i små hagar, en och en eller två och två, ute 08 - 16 räknas som lång tid och många rids bara på ridbana/ridhus.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka