Hållbarhet och ålder vid inridning, träning och tävling (utbruten Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

Corax

Trådstartare
Jag brukar vara otrolig på att göra både kort- och långsiktiga planer med hästarna. Det jag har problem med (autism) är genomförande. Gäller allt i mitt liv… Jag är fantastisk på att ligga i soffan/sängen och planera morgondagens pass. Sen blir det sällan av. ;)

Så med Pål testar jag nu att släppa alla planer och mål. Visst, nån gång nästa år tänker jag att jag förmodligen sitter på honom. Men när är oklart. Att tävla blir tidigast 2030 är för att jag lyssnar på Elise Miki (podden Making Milestones avsnittet från 21 maj i år) om skelettutveckling på unga hästar och hon rekommenderar att man inte tävlar förrän de är tidigast sju år. Men det kanske slutar med att han behöver två år till på sig.

Såklart har jag en dröm (fjordhäst-SM) men vi får se om den drömmen slår in. Bara att sitta på honom kommer vara fantastiskt. :love:
Hm. Inte för att vara sån men absolut växer vissa delar av skelettet rätt länge. På vissa individer har man sett så länge som till nio års ålder. Men!! Om man inte belastar skelettet under tiden så kan man absolut inte räkna med att det per se blir extra hållbart utan snarare tvärt om. Det blir skörare.
Men du kanske mest menar just bara tävlingsbiten?
Annars tycker jag det låter väldigt vågat att inte använda hästen till det du vill använda den till förrän hästen är helt vuxen.

Hm. Inte för att vara sån men absolut växer vissa delar av skelettet rätt länge. På vissa individer har man sett så länge som till nio års ålder. Men!! Om man inte belastar skelettet under tiden så kan man absolut inte räkna med att det per se blir extra hållbart utan snarare tvärt om. Det blir skörare.
Men du kanske mest menar just bara tävlingsbiten?
Annars tycker jag det låter väldigt vågat att inte använda hästen till det du vill använda den till förrän hästen är helt vuxen.

Lyssna på podden så förklarar hon bra kring detta med att man inte ska belasta skelettet med ryttare förrän det blivit ben istället för brosk. :)

Jag brukar vara otrolig på att göra både kort- och långsiktiga planer med hästarna. Det jag har problem med (autism) är genomförande. Gäller allt i mitt liv… Jag är fantastisk på att ligga i soffan/sängen och planera morgondagens pass. Sen blir det sällan av. ;)

Så med Pål testar jag nu att släppa alla planer och mål. Visst, nån gång nästa år tänker jag att jag förmodligen sitter på honom. Men när är oklart. Att tävla blir tidigast 2030 är för att jag lyssnar på Elise Miki (podden Making Milestones avsnittet från 21 maj i år) om skelettutveckling på unga hästar och hon rekommenderar att man inte tävlar förrän de är tidigast sju år. Men det kanske slutar med att han behöver två år till på sig.

Såklart har jag en dröm (fjordhäst-SM) men vi får se om den drömmen slår in. Bara att sitta på honom kommer vara fantastiskt. :love:
Vad menar hon är skillnaden mellan att rida och träna och att tävla? Jag tänker att hästarna kan börja tävla lite lätt på hösten när dom är 5 är vettigt. Jag tycker kraven kan gå ner ett snäpp för årgångschampionaten. De flesta som siktar på svår klass med en viss häst rider oftast inte årgångschampionaten alls. När min 6 åring gick Breeders i fälttävlan år 2000 gick finalen i dagens 3stj vilket var helt galet då Unghäst VM bara gick i dagens 2stj för 6 åringar vilket det fortfarande gör. Jag minns inte när Sverige gick ner ett snäpp i fälttävlan för att matcha UVM.

Vad menar hon är skillnaden mellan att rida och träna och att tävla? Jag tänker att hästarna kan börja tävla lite lätt på hösten när dom är 5 är vettigt. Jag tycker kraven kan gå ner ett snäpp för årgångschampionaten. De flesta som siktar på svår klass med en viss häst rider oftast inte årgångschampionaten alls. När min 6 åring gick Breeders i fälttävlan år 2000 gick finalen i dagens 3stj vilket var helt galet då Unghäst VM bara gick i dagens 2stj för 6 åringar vilket det fortfarande gör. Jag minns inte när Sverige gick ner ett snäpp i fälttävlan för att matcha UVM.

Hon nämner det bara i förbifarten. Men just att ansträngningen är så stor (inklusive ryttare) det skadar brosket som inte hunnit bli ben helt enkelt.

De pratar dessutom en hel del om hur lång tid det tar för kroppen att tränas upp. Tydligen är det vanligt (kanske även i Sverige?) att en unghäst ska ridas in på 30 dagar och ridas i alla gångarter. Vilket är på tok för fort för kroppen att anpassa sig.

Men det är mycket bättre att lyssna på podden. :)

De pratar dessutom en hel del om hur lång tid det tar för kroppen att tränas upp. Tydligen är det vanligt (kanske även i Sverige?) att en unghäst ska ridas in på 30 dagar och ridas i alla gångarter. Vilket är på tok för fort för kroppen att anpassa sig.
Jag har lärt mig att den inridning som krävs för treårstestens ridprov (som inte längre är obligatoriskt för diplom och som de flesta därför hoppar över) är 10 pass ridning.
Det hästen egentligen behöver är att vara trygg med att bära på ryttaren och kunna växla gångart, det är inte tänkt vara RIDNING eller längre pass än 5-10 minuter och man sysslar aldrig med träning som uppvärmning, paus eller sånt. Kroppen anpassar sig såklart inte för ridning/träning av inridningen men det (tänker jag) är inte riktigt syftet med inridningen heller.

Men det har ju ingenting med att tävla att göra, för att kunna tävla måste man ju träna och då blir det såklart riktiga ridpass. Fast det kommer ju förhoppningsvis år efter inridningen och tar längre tid att göra.

På människor är det förresten främst hormoner som gör att tillväxten avtar (och tillväxtzoner sluts) och östrogen främst, därför kvinnor slutar växa i yngre ålder än män. Undrans om det är samma för djur?
Och undrar om det är det som förklarar en sån där gammal ”sanning” jag hört om att hingstar blir mindre/en hingst som kastreras tidigt blir högre?
Noll koll på om den skrönan stämmer, men i min barndom var det en sanning att en krallig och lite mindre valack nog var hingst länge medan en gänglig hög valack kastrerats tidigt 😅

På människor är det förresten främst hormoner som gör att tillväxten avtar (och tillväxtzoner sluts) och östrogen främst, därför kvinnor slutar växa i yngre ålder än män. Undrans om det är samma för djur?
Och undrar om det är det som förklarar en sån där gammal ”sanning” jag hört om att hingstar blir mindre/en hingst som kastreras tidigt blir högre?
Noll koll på om den skrönan stämmer, men i min barndom var det en sanning att en krallig och lite mindre valack nog var hingst länge medan en gänglig hög valack kastrerats tidigt 😅
Det är sant för hund i alla fall så ser inte varför det inte skulle vara lika för andra handjur. Kastrering sänker testosteronnivåerna vilket innebär att tillväxtzonerna sluts långsammare (senare) och individen kan få en ökad tillväxt i form av längre rörben lite förenklat. Kan också bli obalans i tillväxten så det är inte bara (potentiella) fördelar.

I övrigt så gör ju lägre testosteron att fettinlagringen ökar och bildandet av muskelmassa minskar.

Having said that tror jag ofta att kastrering får ”skulden” gör ganska mycket. Och man har ju alltid ett jämförelsexemplar. Så är en kastrerad individ stor och ranglig är det ”för den är kastrerad” liksom. Samtidigt kanske den varit precis likadan okastrerad.

Jag har fått veta av vår veterinär att han tycker att det är lite mer riskabelt att kastrera före 18 månaders ålder. Mellan 18-20 månader sluts de större lederna och dessa processer styrs bland annat könshormon.

När hästen kastreras så försvinner könshormonet och kroppen växer på lite mer. Hans erfarenhet är att det är fler lösa benbitar på valackar som kastrerats tidigt.

Vi som haft problem med en inflammation i en has rekommenderades särskilt att avvakta med kastrering, för att störa ledprocesserna så lite som möjligt.

Vår häst var 21 månader när han kastrerades.

Hon nämner det bara i förbifarten. Men just att ansträngningen är så stor (inklusive ryttare) det skadar brosket som inte hunnit bli ben helt enkelt.

Jag lyssnar aldrig på poddar har ingen ro till det. Men jag fattar inte om det var just tävlandet eller om man inte skulle rida alls förrän hästen var 7.

Tycker att det låter konstigt att inte rida hästen alls innan 7 år. Skelettet anpassas till den ansträngning den utsätts för under tillväxten. Det är en av anledningarna till att rörelse är viktigt under den tiden.
Det där låter lite som svamlet att hundar ska inte ska promeneras medan de växer.
Med det sagt så är det som @JohannaB sa skillnad på att rida och att träna hårt.
Jag tycker att många unghästar pressas för hårt. Bara se på antalet årgångstävlingar som finns nu. Ska en 4-åring gå Falsterbo, youngsters, Elmia och Breeders?

Jag tänker ofta på det där med att rida in tidigt eller inte. Jag har ridit in massor av hästar. Ponnyer, halvblod, fullblod och alla mina egna har jag ridit in hästen när de är 2,5år. Någon har bara blivit skritt, någon skritt och trav. Och någon skritt, trav, galopp. Allt utefter individen. Alla är förberedda med tömkörning, longering, promenader i skogen. Och många av dem blev inridna just i skogen.

Inga långa inridningar, men jag har heller aldrig stressat ngn eftersom jag aldrig haft bråttom. Alla mina har haft en långsam inridning på ca 8veckor. Korta pass.

Sen har jag ganska långa vilo perioder där de går på lösdrift och borstas ibland. Visiteras varje dag och träffar hovslagaren typ.

Det har fungerat kanon bra och ingen har än idag vad jag vet varit halt av belastning. De är sunda friska och några tävlar idag, några är hobby hästar. Jag har varit noggrann med köparna så de spelar ju också roll, men men.

Med de sagt tycker jag de också är bra att rida provet är frivilligt på 30års! Då kan man visa hästar även om de inte är redo för ridningen 🤗

Jag kanske flyttar fram inridningen också, vi får se vad jag känner när min är så pass gammal. De borde gå utmärkt att vänta tills de är 3,5år istället. Värt att prova. Men att vänta tills de är 7 känns konstigt faktiskt 🤔

Frågan är ju NÄR blir ansträngningen för stor? Ett arbetspaas med ryttare för en treåring är typ 10-15 minuter, knappt skulle jag säga. De lallar runt en sväng med ryttare på ryggen runt fyrkanten och styr runt lite stora volter. De rids inte som en äldre häst alls och förhoppningsvis är de väl förberedda med uppväxt i flock och stora hagar. Det är väl dessutom inte träningen i sig som bryter ner en häst utan bristen på återhämtning. I det traditionella unghästsystemet är månne inridningen intensiv men sen är det lång vila för mental och fysisk återhämtning.

Blir alltid så brydd över när det uttalas så här om inridning/arbete för unga hästar, för jag får känslan att de som uttalar sig inte riktigt har praktisk erfarenhet.

Men alltså… vad menas med inriden på 30 dagar? Och vad menas med inriden? Min 2 åring med en van duktig ryttare är lätt inriden på mindre än 30 dagar, hon är mycket väl förberedd både mentalt och fysiskt. Men Dvs några minuter på lina sen lös i skritt, trav och galopp på fyrkanten och möjligen en volt. kanske 15 minuter rörelse där en ryttare bestämmer fart och riktning. Under en begränsad period för att sedan få en lång vila igen.

Ett litet sto räknar man med har slutit tillväxtzonerna runt 5,5 års ålder, medan en storväxt valack räknar man med runt 7 års ålder. Så både storlek och kön påverkar.

Sen finns det även individuella skillnader, tex tog de upp en studie där man hittat individer som var över 12 år och fortfarande inte var helt färdig i skelettet…

Senast ändrad:
Frågan är ju NÄR blir ansträngningen för stor? Ett arbetspaas med ryttare för en treåring är typ 10-15 minuter, knappt skulle jag säga. De lallar runt en sväng med ryttare på ryggen runt fyrkanten och styr runt lite stora volter. De rids inte som en äldre häst alls och förhoppningsvis är de väl förberedda med uppväxt i flock och stora hagar. Det är väl dessutom inte träningen i sig som bryter ner en häst utan bristen på återhämtning. I det traditionella unghästsystemet är månne inridningen intensiv men sen är det lång vila för mental och fysisk återhämtning.

Blir alltid så brydd över när det uttalas så här om inridning/arbete för unga hästar, för jag får känslan att de som uttalar sig inte riktigt har praktisk erfarenhet.

Hon har stor erfarenhet av skador på hästar pga för tidig belastning. Som sagt, hon förklarar allt väldigt pedagogiskt i podden. Inklusive myten som @Jeps nämner ovan kring belastning av skelettet. Det går inte att stärka skelettet genom att belasta (och ofta skada) brosket.

Men alltså… vad menas med inriden på 30 dagar? Och vad menas med inriden? Min 2 åring med en van duktig ryttare är lätt inriden på mindre än 30 dagar, hon är mycket väl förberedd både mentalt och fysiskt. Men Dvs några minuter på lina sen lös i skritt, trav och galopp på fyrkanten och möjligen en volt. kanske 15 minuter rörelse där en ryttare bestämmer fart och riktning. Under en begränsad period för att sedan få en lång vila igen.

Att hästen rids i alla gångarter förstod jag det som. Sen får du göra precis som du vill med din unghäst.

Att hästen rids i alla gångarter förstod jag det som. Sen får du göra precis som du vill med din unghäst.
Ja såklart. Hon ska ridas i höst. Sen får vi se om det blir klart och hon kan kallas inriden eller om det slutförs till våren. När jag gör det själv behövs mer tid pga min bristande förmåga.

Ett litet sto räknar man med har slutit tillväxtzonerna runt 5,5 års ålder, medan en storväxt valack räknar man med runt 7 års ålder. Så både storlek och kön påverkar.

Sen finns det även individuella skillnader, tex tog de upp en studie där man hittat individer som var över 12 år och fortfarande inte var helt färdig i skelettet…
Ja detta är ju allmänt känt med tillväxtzonerna.

Med dagens överrörliga hästar är det iof i allra högsta grad träningen som bryter ner dom. Särskilt dressyrhästarna som verkligen inte rids så varierat. Tror iof dressyrryttarna här i Sverige med några undantag har en lite sundare syn på hästhållningen och ridningen/träningen och variationen än vad dom har i övriga världen. Jag ser inte galopp på en anlagd fiberbana utomhus som särskilt varierande.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka