Hållbarhet stor häst

Matildatilda

Trådstartare
Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i förtid och det är kanske inte så konstigt när det gäller hållbarheten på ett stort halvblod.

Citerar text:
Enligt avelsföreningens avelsmål bör det svenska halvblodet ligga någonstans mellan 163 och 169 centimeter i mankhöjd.
- Höjden på hästarna har ökat något med åren. Vi veterinärer kan se att alltför stora hästar oftare har pålagringar och lösa benbitar.
Karl-Henrik Heimdahl.

Hur upplever ni detta? Varför har halvbloden blivit avlade till att bli så här stora med sämre hållbarhet som måste kosta försäkringsbolagen massa med pengar. Dessutom är flertalet föl förstora för att få plats i livmodern.
Är det en trend att ha en så stor häst som möjligt?
Får lite den uppfattningen när jag läser forum och alla frågar hur höga deras 1 och 2 åringar är?


Känns som aveln går lite åt fel riktning med överrölighet mm.
 
Senast ändrad:
Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i förtid och det är kanske inte så konstigt när det gäller hållbarheten på ett stort halvblod.

Citerar text:
Enligt avelsföreningens avelsmål bör det svenska halvblodet ligga någonstans mellan 163 och 169 centimeter i mankhöjd.
- Höjden på hästarna har ökat något med åren. Vi veterinärer kan se att alltför stora hästar oftare har pålagringar och lösa benbitar.
Karl-Henrik Heimdahl.

Hur upplever ni detta? Varför har halvbloden blivit avlade till att bli så här stora med sämre hållbarhet som måste kosta försäkringsbolagen massa med pengar. Dessutom är flertalet föl förstora för att få plats i livmodern.
Är det en trend att ha en så stor häst som möjligt?
Får lite den uppfattningen när jag läser forum och alla frågar hur höga deras 1 och 2 åringar är?


Känns som aveln går lite åt fel riktning med överrölighet mm.
Vad menar du med att de flesta halvblodsföl är för stora för att få plats i livmodern? Jag är inte alls insatt i avel, men om friska fullgångna föl och okomplicerade fölningar var det minst vanliga borde väl aveln i princip ha upphört?
 
Vad menar du med att de flesta halvblodsföl är för stora för att få plats i livmodern? Jag är inte alls insatt i avel, men om friska fullgångna föl och okomplicerade fölningar var det minst vanliga borde väl aveln i princip ha upphört?
Nej tyvärr kollade på 2 halvblodsföl med olika långa bakben som hängde ihop med dom var för högresta och inte fått plats riktigt i livmodern.
 
Vad menar du med att de flesta halvblodsföl är för stora för att få plats i livmodern? Jag är inte alls insatt i avel, men om friska fullgångna föl och okomplicerade fölningar var det minst vanliga borde väl aveln i princip ha upphört?

Fölen anpassar sin storlek till bäraren enligt någon artikel jag läste om embryotransfer för länge sedan.
 
Fölen anpassar sin storlek till bäraren enligt någon artikel jag läste om embryotransfer för länge sedan.
Ja detta har jag också lärt mig, men också att det finns en risk för komplikationer p g a stort föl om hingsten är mycket större än stoet. Men att därifrån konstatera att de flesta halvblodsföl är för stora förstår jag inte.
 
Sa veterinärerna verkligen att de flesta föl är för stora? att ö h t bedriva avel på halvblod borde nästan vara omöjligt i så fall. Och det är det bevisligen inte eftersom det föds en hel del varje år.
Nej inte att dom flesta är för stora men jämfört med hur det varit tidigare så har dem blivit större.
 
Veterinärer kallas ju inte ut till alla fölningar, bara till de där vård kan behövas, så de har knappast full koll.
Så är det säkert. Hovslagare har väl lite inblick som får plasta hovar till följd.
Men det jag tycker är intressant är hållbarheten på hästar över 170+
 
Jag har läst en seriös artikel om problem med dagens moderna föl. Kan tyvärr inte komma på var det var jag läste den. Problemet som diskuterades i artikeln var att proportionerna på dagens hästar har förändrats, inte att fölen är större. De moderna hästarna, kanske främst dressyrhästarna, har betydligt längre ben men även kortare bål. Detta innebär att extremt långbenta foster ska få plats i en numera kortare bål/livmoder. Så som sagt det är proportionerna som ställer till det. Som det tex har blivit för en del katt och hundraser där man avlat fram djur/foster med stora huvuden men bäckenet har inte blivit större på modern.

Om jag minns rätt så var det inte problem vid fölningen utan fölen fick krokiga ben för att de helt enkelt fått dålig plats i livmodern.
 

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 446
Senast: tuaphua
·
Dressyr Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 918
Senast: Farle
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 623
Senast: Derring-Do
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 158
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp