Håller hösilage tills 2 hästar hinner äta upp det?

trofé

Trådstartare
Kan man ens tänka tanken att fodra med 300 kg hösilagebal till 2 hästar (ev tre). Eller snarare en häst och en liten ponny. De har tidigare på vintern gjort över med ca 300 kg/månad. Hösilaget är väldigt torrt, mer än 70%, så egentligen torrare än vad det kanske borde. Det är inte aktuellt att börja fodra med det för ens framåt slutet på oktober. Han som tagit hösilaget sa att det var väldigt torrt, torrare än vad det var tänkt. Så kanske egentligen mer som plastat hö. Finns det risk att det blir mögligt i balen när det har en "nästan" hö-ts halt?
 
Jag skulle nog säga att det krävs uppemot 84% ts, dvs att det ÄR hö, för att minimera risken för att det möglar. Ju mer vatten, desto större risk för mögel.
Sen är yttertemperaturen en faktor som påverkar. Är det minusgrader ute så är det nog inga större problem, men jag hade inte räknat med att hösilage skulle hålla sig till bara 2-3 hästar så länge det är plusgrader.
 
Nej. Absolut inte. Det hjälper inte ens om du river isär hela balen och lägger den på torkning. Plastat grovfoder ska göras åt inom några dagar oavsett ts halt.
 
Kan man ens tänka tanken att fodra med 300 kg hösilagebal till 2 hästar (ev tre). Eller snarare en häst och en liten ponny. De har tidigare på vintern gjort över med ca 300 kg/månad. Hösilaget är väldigt torrt, mer än 70%, så egentligen torrare än vad det kanske borde. Det är inte aktuellt att börja fodra med det för ens framåt slutet på oktober. Han som tagit hösilaget sa att det var väldigt torrt, torrare än vad det var tänkt. Så kanske egentligen mer som plastat hö. Finns det risk att det blir mögligt i balen när det har en "nästan" hö-ts halt?

På vintern när det är kallt kan det fungera, om det är torrt då kan det hålla mer än en vecka, men tyvärr mycket dålig hållbarhet max ett par dagar när det är plusgrader.

Så i ditt fall kanske mindre balar hade funkat bättre alt att du är beredd på att slänga en del
 
Vi fodrade 3 isisar på 340 kg hösilage balar förra vintern, ca 24 kg gick det åt varje dag. TS ca 70% har jag för mig och en varm vinter.
För oss höll det. Vi hade liiiiite mögel i nån enstaka bal men det var så minimalt...
Jag hoppas på en riktigt kall vinter i år för då behöver man inte oroa sig men det går, om väder o vind är gynnsamma...
 
Vi fodrade 3 isisar på 340 kg hösilage balar förra vintern, ca 24 kg gick det åt varje dag. TS ca 70% har jag för mig och en varm vinter.
För oss höll det. Vi hade liiiiite mögel i nån enstaka bal men det var så minimalt...
Jag hoppas på en riktigt kall vinter i år för då behöver man inte oroa sig men det går, om väder o vind är gynnsamma...

Om ni hade skickat in en analys på ensilaget när det hade varit öppet i sju-tio dagar så hade det varit en rejäl mögeltillväxt i ensilaget. Det kan jag nästan garantera. Det tar ganska många dagar innan man ser möglet med blotta ögat men det är ändå mögelsporer i och det är inte nyttigt varken för er eller för hästarna att andas in. Jag hade aldrig vågat fodra mina hästar med ensilage som hade varit öppet så länge. Möjligtvis om det är kallare än 20 minus men inte annars.
 
Om ni hade skickat in en analys på ensilaget när det hade varit öppet i sju-tio dagar så hade det varit en rejäl mögeltillväxt i ensilaget. Det kan jag nästan garantera. Det tar ganska många dagar innan man ser möglet med blotta ögat men det är ändå mögelsporer i och det är inte nyttigt varken för er eller för hästarna att andas in. Jag hade aldrig vågat fodra mina hästar med ensilage som hade varit öppet så länge. Möjligtvis om det är kallare än 20 minus men inte annars.

Hur brukar ditt silage se ut å vad för ts tex?

Där jag står serveras ensilage fr installning till betet. Det är iof serverat till ett tiotal hästar men det tar ju ändå några dagar för dem att äta upp.
Det håller sig i plusgrader med men inte lika länge då måste förbrukning vara ganska omgående, ett par dar och vid minsta tveksamhet kasserar man ju.

Vintertid kan två balar öppnas åt gången och håller då över en vecka, så länge det är minusgrader. Det är absolut inget fel på det.
Vart får du just -20 ifrån?

Visst är det lite mer bök planeringsmässigt med ett silage, men med rätt hantering vet jag att det är ett foder som kan brukas året runt utan problem också och om det förbrukas i tid beroende på väder/temp.
Dessutom mycket mer hållbart och hygieniskt än hö faktiskt är min erfarenhet för att hö är ofta ännu mer känsligare och möglar mycket lättare
 
Senast ändrad:
Hur brukar ditt silage se ut å vad för ts tex?

Där jag står serveras ensilage fr installning till betet. Det är iof serverat till ett tiotal hästar men det tar ju ändå några dagar för dem att äta upp.
Det håller sig i plusgrader med men inte lika länge då måste förbrukning vara ganska omgående, ett par dar och vid minsta tveksamhet kasserar man ju.

Vintertid kan två balar öppnas åt gången och håller då över en vecka, så länge det är minusgrader. Det är absolut inget fel på det.
Vart får du just -20 ifrån?

Visst är det lite mer bök planeringsmässigt med ett silage, men med rätt hantering vet jag att det är ett foder som kan brukas året runt utan problem också och om det förbrukas i tid beroende på väder/temp.
Dessutom mycket mer hållbart och hygieniskt än hö faktiskt är min erfarenhet för att hö är ofta ännu mer känsligare och möglar mycket lättare

Jag använder inte ensilage alls. Dels har jag bara två hästar och dels så ger jag hellre hö i vilket fall som helst. Packar man in hö´t i halm och har bra förvaringsutrymmen så möglar det inte. Peppar peppar men jag har inte behövt slänga något hö på 7 år och då fick jag slänga pga att det hade slarvats med att packa in hö´t i halm.

Däremot fodrade vi med ensilage på mitt förra jobb så erfarenhet ifrån ensilage har ju ju ändå. Det ensilaget vi hade då låg normalt sett på runt 65 i ts. Lite olika från år till år givetvis men ungefär.

20 minusgrader är vad jag fick lära mig på de foderkurser jag har gått på SLU. Då fryser ensilaget och hålls därför fräscht. I en vanlig frys måste det ju vara minst 18 minusgrader men helst kallare för att maten ska hålla sig fräsch som jämförelse.

Folk gör precis som de vill. Vill de fodra med mögligt foder så kan jag ju inte göra något åt det men när Ts ställer en fråga så svarar jag utifrån den kunskapen jag har.
 
Faktum är att i vissa fall behöver inte ett silage med låg ts vara värre än det med högt ts.
Hantering,miljö och förbrukning är oftast avgörande.

Och ang hö, hur många stall gör ett effektivt täckningsarbete tex för hållbarhet/skydda mot fukt?

Här står lite nyttigt under foderhygien, mycket källor fr SLU

http://www.hastsverige.se/foderhygien.html
 
Senast ändrad:
Folk gör precis som de vill. Vill de fodra med mögligt foder så kan jag ju inte göra något åt det men när Ts ställer en fråga så svarar jag utifrån den kunskapen jag har.

Absolut men reagerade bara på att du fick det att framstå som att ensilage alltid möglar efter ett visst antal dagar och så behöver det inte vara heller.

Ser ingen allmän rekommendation heller på minst -20 vintertid någonstans. Vår mat i en frys jämfört med konserverat gräs känns lite avsides i hygienfrågan iom att det bör vara olika processer och känslighet i när födan isf blir obrukbar
 
En gång stig jag på ett riktigt skitstall och när jag hade stått där i ca 2 veckor så frös det på och var minusgrader dygnet runt.
Då slutade stallägaren byta hösilaget och "fluffade" bara upp det.
Sen började jag fatta att något var fel när min ponny (och alla andra hästar) fick diare.
Hon hade inte bytt det gamla hösilaget på två veckor:meh:
Slutade med att min ponny fick fång med konvelens på 3 månader och andra ponnyn fick åka in till klinik och stå där i 3 dygn, allt för det jävla hösilaget:cry:
Sen dess vägrar jag ge hösilage som varit öppet i mer än 3 dagar, om det är riktigt kallt 5 dagar, riktigt varmt 12 h.
Hösilaget såg aldrig konstigt ut.
 
En gång stig jag på ett riktigt skitstall och när jag hade stått där i ca 2 veckor så frös det på och var minusgrader dygnet runt.
Då slutade stallägaren byta hösilaget och "fluffade" bara upp det.
Sen började jag fatta att något var fel när min ponny (och alla andra hästar) fick diare.
Hon hade inte bytt det gamla hösilaget på två veckor:meh:
Slutade med att min ponny fick fång med konvelens på 3 månader och andra ponnyn fick åka in till klinik och stå där i 3 dygn, allt för det jävla hösilaget:cry:
Sen dess vägrar jag ge hösilage som varit öppet i mer än 3 dagar, om det är riktigt kallt 5 dagar, riktigt varmt 12 h.
Hösilaget såg aldrig konstigt ut.

Och ni var då själva aldrig tveksamma utan tillät utfodring som det var/förlitade er på att det var rätt sätt och hygieniskt ok?
Själv kontrollerar jag alltid det foder som serverats min häst, oavsett om jag själv utfodrar eller inte.

Som sagt, felaktig och dålig hantering så är det ju inte så bra.
Dock gäller detsamma allt grovfoder och hästarna blir sjuka annars.

Tycker bara ibland att ensilage har ett oförtjänt dåligt rykte och i blir utdömt relativt snabbt el på för mig konstiga grunder när så mycket spelar in på om det är just det rätta fodret eller inte, och exakt samma gäller för andra fodermedel. Det passar inte alla men att peka mot att det som oftast är skadlig är rent av felaktigt.
 
Senast ändrad:
Och ni var då själva aldrig tveksamma utan tillät utfodring som det var/förlitade er på att det var rätt sätt?

Som sagt, felaktig och dålig hantering så är det inte så bra.
Dock gäller detsamma allt grovfoder och hästarna blir sjuka annars.

Tycker bara ibland att ensilage har ett oförtjänt dåligt rykte.
Jo vi funderade undrade och frågade men den här tjejen skulle vara bra, tävlat hög nivå, duktig tränare, hållit på med hästar hela livet och antagligen en framtida karriär inom politik;) Hon kunde egentligen ingenting men var så bra på att prata att hon övertygade ALLA:o
Hon påstod att hösilage inte kan bli dåligt om det är minusgrader.
Själva hanteringen var faktiskt bra, ett speciellt rum för bara hösilage, gjutet golv och god ventilering (stallet var mycket fint där de hade tänkt på allt men måste jag säga att det inte var hennes stall:angel:)
 
Svarar alla:
Jag är väldigt noga med vad jag ger mina hästar både näringsmässigt och hygieniskt och jag tror enligt era erfarenheter (och min gissning) att det kommer vara mkt svårt att hålla ett hösilage ok tillräckligt lång tid till två hästar. Dessutom vill jag inte fodra dem på fri tillgång, vilket skulle förbruka balen fortare, men ena hästen blir alldeles för tjock av det. Det lutar mot att det får blir torrt hö i år igen. (Skrutt när man äntligen hittat foder med vettigare värden mm...).
 
Svarar alla:
Jag är väldigt noga med vad jag ger mina hästar både näringsmässigt och hygieniskt och jag tror enligt era erfarenheter (och min gissning) att det kommer vara mkt svårt att hålla ett hösilage ok tillräckligt lång tid till två hästar. Dessutom vill jag inte fodra dem på fri tillgång, vilket skulle förbruka balen fortare, men ena hästen blir alldeles för tjock av det. Det lutar mot att det får blir torrt hö i år igen. (Skrutt när man äntligen hittat foder med vettigare värden mm...).

Jag tror inte att det måste innebära ett problem på vintern och kallt, men ja som sagt du måste dock vara inställd på att få kasta om det blir dåligt, men det behöver inte bli dåligt om du kan hålla dig mot ca en vecka.

Har du nära dit du köper silaget isf? Vissa är inte helt oeniga i att man får komma och hämta löst eller tex en halv bal heller om det är så att de tex har stall själv eller kor, så vet jag många gör, fyller en släpvagn :)

På vilket sätt är värdena dåliga? Tänker också att hade jag själv haft valmöjlighet att tex hämta lagomt så hade jag hellre gjort merjobb om det var så att värdena var mer passande till hästarna
 
Jag tror inte att det måste innebära ett problem på vintern och kallt, men ja som sagt du måste dock vara inställd på att få kasta om det blir dåligt, men det behöver inte bli dåligt om du kan hålla dig mot ca en vecka.

Har du nära dit du köper silaget isf? Vissa är inte helt oeniga i att man får komma och hämta löst eller tex en halv bal heller om det är så att de tex har stall själv eller kor, så vet jag många gör, fyller en släpvagn :)

På vilket sätt är värdena dåliga? Tänker också att hade jag själv haft valmöjlighet att tex hämta lagomt så hade jag hellre gjort merjobb om det var så att värdena var mer passande till hästarna
Jag har inte frågat angående att hämta halvbalar etc, men känns som att det blir ganska mkt meck och frekvent hämtande. Har ca 3 mil dit. Gällande värden så är det att andra grovfoder som jag fått värden på i år har haft väldigt låga kvoter.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp