Nu blir det tusen frågor från mig ha ha! Var du tvungen att säga till om sövning i förväg eller gjorde du det vid operationen?
Ingen fara
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu blir det tusen frågor från mig ha ha! Var du tvungen att säga till om sövning i förväg eller gjorde du det vid operationen?
En kort fråga. Operera eller inte?
Söker erfarenhet från er som opererat.
Det hade kunnat vara betydligt värre än det är, men jag har svårt med skor och träning. Får ofta så ont att jag inte kan låta foten vila på insidan när jag ska sova exempelvis. Tån pekar relativt rakt framåt, men leden starkt vriden utåt.
Jag blev opererad för HV i slutet av januari i år, samtidigt opererades motsvarande HV på lilltåsidan, kommer inte ihåg vad det heter nu.. Har inga smärtor längre men det gjorde ONT riktigt länge efter operationen. Jag var sjukskriven i totalt 9 veckor tror jag, normalt enligt läkaren är runt 6 veckor. Jag sövdes inför ingreppet (blev inte erbjuden lokalbedövning som alternativ, men bor i Tyskland så det kanske är annorlunda här).
Den opererade foten är tydligt smalare och har en normal form, men då jag har lätt HV på andra foten också, får jag fortfarande leta efter breda skor ...Jag fick absolut inte använda skor, gå barfota eller stödja på foten den första tiden, utan hade en speciell "frontavlastningssko" (fritt översatt!
) som jag var tvungen att ha på mig när jag inte låg ner.
Jag vet ärligt talat inte om jag skulle låta operera min andra fot också, om det blir värre. Det gjorde verkligen vansinnigt ont i nästan en vecka efter operationen, hoppas på att vänsterfoten väljer att bara vara ful och inte börjar göra ont. Hoppas detta var till någon hjälp!
Jag blev opererad för HV i slutet av januari i år, samtidigt opererades motsvarande HV på lilltåsidan, kommer inte ihåg vad det heter nu..
Jag gick alldeles för länge med värk och sned stortå som i sin tur tryckte ut alla andra tår som blev sneda. Problemet blev att små-tårna demolerades av att trycka mot yttersidan av skon så mina tånaglar växer inte på längden utan på höjden. Och det är ca 3 cm mellanrum mellan stortå och nästa tå. Man går inte gärna i sandaler med öppen tå. Ser rent förj**ligt ut.
Men det som hände också var att hela fotbladet sjönk ihop och jag gick på skelettet som är till småtårna istället för ytterlederna. (CillaW kan säkert förklara det bättre) Skelettet till småtårna är inte gjort för att gå på så det är som en kniv som vrids om. Så tiden innan jag fick min operation var hemsk med värk när jag var still, värk när jag gick och dessutom en fot som var svullen och en mardröm. Så för mig var en operation kanon! Jag slapp värken och kunde börja gå på ytterlederna igen. Sen har jag ffe problem med de sneda små-tårna men det är överkomligt.
Min andra fot är inte riktigt lika illa än men jag kommer operera den så fort jag får möjlighet. (läs när jag kan vara borta från jobb och hästeri i 2 månader, typ nästa sommar) Och jag kommer definitivt inte vänta lika länge som förra gången.
Och smärtan efter operationen var ju en piss i Missisippi i sammanhanget mot problemen och smärtan jag hade innan.
Är det bara smärtan efteråt som gör att du tvekar?
Jag menar, en veckas jobbig smärta mot att vara smärtfri och få normal form på foten låter som en rätt bra deal.
Finns det någon annan anledning till att du skulle välja bort operation? Att du gör det nu när du inte har ont eller besvär förstår jag, men om du hade haft ont i den andra foten?
Tailor's bunyon, skräddarknuta på svenska.