Halm i lösdrift

Bukefalos 30 år!

Zetly

Trådstartare
Hej!
Har en mindre lösdrift som jag tidigare haft spån i. I år tänkte jag att jag skulle prova halm istället. Har nu provat ett par dagar, hästarna verkar gilla det, men jag tycker att det börjar lukta. Vad gör jag för fel?
Borde jag kalkat golvet innan? Kan man blanda något i halmen som binder ammoniak? Jag vändmockar halmen och försöker hålla det så rent som möjligt, är det bättre att försöka få till en permanentbädd?
Några tips? 🙈

I ligghallen mockar vi bara ut den värsta skiten och fyller på med mer halm vid behov. Till vardags alltså. Vi har jordgolv.

När jag har halm i box brukar jag sällan mocka bädd i halmen, tar ut allt. Dock brukar jag anlägga/ha en bädd i torv under, den rör jag så lite som möjligt. Brukar aldrig lukta, är alltid torrt o fint.

Min erfarenhet är att det vanligaste felet jag ser i äckliga halmboxar är att man har för lite halm.

I ligghallen mockar vi bara ut den värsta skiten och fyller på med mer halm vid behov. Till vardags alltså. Vi har jordgolv.

När jag har halm i box brukar jag sällan mocka bädd i halmen, tar ut allt. Dock brukar jag anlägga/ha en bädd i torv under, den rör jag så lite som möjligt. Brukar aldrig lukta, är alltid torrt o fint.

Min erfarenhet är att det vanligaste felet jag ser i äckliga halmboxar är att man har för lite halm.
Tack för svaret! Lösdriften är i samma byggnad som stallet så det är gjutet golv. Jag funderade själv på om torv i botten kunde vara ett alternativ, jag får prova det. Ska även ha mängden halm i åtanke. Tack! 🙏🏻

Halm stinker, jag har aldrig lyckats få till det oavsett hur mycket jag fyller bädden (grusgolv, lösdrift). Så fort det finns ett halmstrå med kiss på exponerad så stinker det ammoniak för min näsa. Jag använder det därför enbart under årets kallaste månader när den vanliga bädden riskerar att frysa hårt (under -20C).

I slutet av februari börjar jag med spånpellets, hampaströ och spån igen. Vill verkligen inte ha kiss-stink på gården när solen börjat steka på vårvintern.

För oss fungerar det bäst med spånpellets i botten och tjockt med halm uppepå. Jag har dock alltid spån i första hand, halm i perioder, men det blir mjukt och fint med ett tjockt lager halm på vintern. Mockar alltid ut allt kiss och bajs varje dag. Har man för lite strö blir det dåligt, så överdriv i början så borde du märka skillnad.
Har också gjutet golv.

När det gäller halm hänger allt på mängden skulle jag säga. Hade halm i ligghallen förra året och jösses vad vi ströade.
Fyllde på med småbalar ibland men det gör ju inget alls så måste nästan ha storbal.
Mina åt dessutom en hel del.
Hade permanentbädd, tycker snabbt det börjar lukta om man rör för mycket i det.

Halm suger rätt dåligt jämfört med annat strö, därför behövs större mängd. Urin är basiskt, precis som kalk, så kalk kan suga upp men neutraliserar inte. Torv är surt och neutraliserar, och suger dessutom rätt bra. Precis som andra skriver kan man även ha annat, mer sugande material i botten. När jag lägger fölbäddar har jag ca 5 cm packad torv i botten, sen 20 cm packade halmkakor, och sen strör jag lös halm ovanpå det. Jag mockar det översta halmlagret men rör inte halmkakorna och neråt. Då luktar det inte, men det kräver att det finns lite takhöjd.

Liknande trådar

• Permanentbädd
  • Mer hö eller halm?
  • Fiberfoder som förlänger tuggtid?
  • Få i kräsen häst tillskott

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat