Halm till svårfödd häst?

mamman

Trådstartare
Någon försökte övertyga mig om att det var utmärkt (som foder alltså). Jag vet inte om jag tror att det är en så bra idé. Någon som har erfarenhet/åsikt?
 
Någon försökte övertyga mig om att det var utmärkt (som foder alltså). Jag vet inte om jag tror att det är en så bra idé. Någon som har erfarenhet/åsikt?
En svårfödd häst behöver mat med mycket näring/kg
Halm innehåller hälften så mycket energi/kg som ett hö med hyfsat lågt energiinnehåll. Och i princip inget protein alls. Låter som ett väldigt dåligt råd, att ge halm till en svårfödd häst...
 
En svårfödd häst ska ha så mycket energi som möjligt i varje tugga därför är halm inget bra foder alls för en svårfödd häst. En svårfödd häst ska ha ett grovfoder med så högt energiinnehåll som möjligt, gärna minst 10 Mj. Inte halm som normalt ligger på 5 Mj.
 
Någon försökte övertyga mig om att det var utmärkt (som foder alltså). Jag vet inte om jag tror att det är en så bra idé. Någon som har erfarenhet/åsikt?

Nej, halm är ju bara bukfylla utan näring (iaf ytterst lite). Tvärtemot dumt till en svårfödd häst som behöver näringstätt foder (både energi och protein).
 
Jag har en stallkamrat som konstant påpekar att anledningen till att min häst är tjock (har en vääääldigt lättfödd häst) är att den står på halm så det kanske är utbrett att många tror att hästar blir tjocka av halm :eek: :laugh:
 
Bukiga kan de kanske bli, men tror inte på tjock... den här har tidigare stått på halm och visade då inget intresse för att äta upp det. Så i värsta fall skulle halmgiva=inget alls
 
Jag har en stallkamrat som konstant påpekar att anledningen till att min häst är tjock (har en vääääldigt lättfödd häst) är att den står på halm så det kanske är utbrett att många tror att hästar blir tjocka av halm :eek: :laugh:
Det beror ju på vilka värden ditt grovfoder har. Har du ett foder med hög MJ och lågt Smp och lägger bara till halm så blir det ännu sämre kvot. Sen beror det på hur mycket man rider också.
 
Ja, bukiga kan det ju absolut bli men jag är förvånad över att så många fortfarande tror att stor buk = tjock. Men min stallkamrat är världsmästare i det mesta så jag brukar låta det hon säger passera utan någon större notis. ;)
 
Det beror ju på vilka värden ditt grovfoder har. Har du ett foder med hög MJ och lågt Smp och lägger bara till halm så blir det ännu sämre kvot. Sen beror det på hur mycket man rider också.

Givetvis! :) Men jag kan garantera att min häst inte är tjock på grund av halmen hon stå på utan snarare tvärt om. Hade jag inte haft henne på halm hade jag varit tvungen att öka grovfodret för att få tillräckligt med ättid och då skulle hon istället för att vara lite tjock bli en boll med ben i varsin ände ;) Det är svårt att få tag på grovfoder med låga värden häromkring.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 707
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
942
Senast: Sirap
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp