Halm vs torv

Sv: Halm vs torv

KL

Det har gjorts undersökningar på Strömsholm, vad gäller ammoniak. Mindre av halm.

Intressant var att ammoniakhalten var (nästan) likvärdig med som utan kalk under halm och spån.
 
Sv: Halm vs torv

Kan du länka till resultatet... det vore intressant att se hur undersökningen är gjord såväl som resultatet.

Våra vanliga lantbruksinstitut har kommit fram till andra slutsatser, nämligen att kväveförluster (läs ammoniak - NH3) i gasform minskar markant vid inblandning av torv i ströt då denna binder kvävet som istället mineraliserar till nitrater.
 
Sv: Halm vs torv

Den undersökning Hippocampus menade gjordes av forskare vid Georg-August universitetet. Försökte leta på deras sidan men hittade inte rapporten, visste inte vad jag skulle söka på :p
 
Sv: Halm vs torv

Tycker att halmen är så mycket mysigare , men det blir helt sjukt dyrt... Själva halmen att strö med kostar mig 100 kr/veckan, men att bli av med det går på ca 26000 /år! Ja, det ska vara 3 nollor... Har ingen bonde somm kan ta det som sagt, utan det har körts till tippen. Nu har jag skaffat torv istället, och hoppas på att få ner antalet tömningar av containern drastiskt.

Ska skaffa kompostmaskar till våren, de vill väl inte komma till min hög nu under vintern, eller?
 
Sv: Halm vs torv

Jag har haft min häst på torv och det var helt okej! Men det blev väldigt dyrt eftersom att jag vägrar ha bädd och vill att hon ska ha det riktigt tjockt och fluffigt! :laugh: (Ca 1000-1500kr i månaden, mellan 12-20 balar :crazy:)

Nu har jag (vi i stallet) halm och jag ääääälskar det! :love: Hästen som var en riktig skitgris innan (o då menar vi vände upp&ner på allt varje natt) är nu mycket lugnare/renligare och jag tror att hon tycker att det riktigt mysigt att pilla och sova i! :love:

Jag mockar igenom hela boxen varje dag (börjar i det rena "hö hörnet" och går vidare genom boxen så att all ren halm hamnar på den högen och allt kissigt + högarna åker i skottkärran) sen kalkar jag golvet med ogiftig kalk (nordkalk tror jag den heter) så att kissfläckarna torkar upp, sprider ut den rena halmen igen och ersätter det jag tagit ut med ny halm från loftet! :bow:

(Luktar INGET kiss alls från hennes box, bara när man kommer närmast golvet och "ruckar" upp det blöta kisset från natten)

Och jag tror att vi gör av med ungefär 2 rundbalar i månaden på 2 hästar!
 
Senast ändrad:
Sv: Halm vs torv

Delvis kl

Jag har aldrig förstått det där, jag skulle aldrig kunna gå igenom hela boxen och samla rent strö i ett hörn (har halm)? Hur lite strö har ni då? Packar ni det inte när lägger in nytt? Jag trampar succesivt igenom hela boxen, när jag inte "känner" golvet igenom någonstans är jag nöjd för dagen och får lägga in en bal till dagen efter.

Och då har jag INTE vänt upp o ned på hela boxen utan spar de två "rena" (fria från kiss) väggarna med packad, ren halm - spar MYCKET plats, det går aldrig att packa så "för hand". Jag samlar mao ren halm i två hörn och utmed två väggar och då får jag trycka till "vallen" hela tiden under tiden för mockningen och hörnet som är enklast att packa i är knöfullt upp till krubban (stoppar in under så "fastnar" högen :D). De få gången han ätit/pillat o bajsat lite fel så man får vända upp halmen utmed den enda av de två rena väggarna är det grymt svårt att stapla ren halm under tiden man mockar.

Detta är alltså de gångerna jag gör kissrent, dvs med som längst intervall 1 g/veckan. Övriga dagar tar jag högar och ev uppvänt piss överst och jämnar ut och strör nytt ca 2-3 ggr/vecka, hästen äter en del :)
 
Sv: Halm vs torv

Jag gör ungefär som du :) Undviker att peta i bädden som blir och inte luktar det en massa. Lägger in ny halm varannan dag.

Har två hästar och gör åt drygt 1 rundbal/månad. De har det mycket fluffigt, rent och bra ;)
 
Sv: Halm vs torv

Fast då mockar vi ju helt olika och då går det inte att jämföra :)

Jag mockar ur ALLT smutsigt/klissigt varje dag och kalkar golvet :) Luktar bara halm i boxen och eftersom att jag inte snålar med ströet så har hon det alltid fluffigt och mjukt!! :love:
 
Sv: Halm vs torv

Fast rimligtvis borde ju jag ha mer att mocka ut när jag mockar rent och då har jag ändå problem att få plats med det rena ströet ;)

Men mitt sätt är inte på någotvis rätt sätt (det underlättar för mamma i veckorna dock då hon mockar :)), din häst har det säkert minst lika rent o fint :D
 
Sv: Halm vs torv

Ja det tror jag säkert att du har, jag mockar ur ungefär 1-2 skottkärror varje dag! :) (Allt kiss&bajs) och fyller på med minst lika mycket, nästan alltid mer! Är otroligt noga med att hon har det tjockt och torrt! :laugh:

Halm är verkligen :love: !
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: tanten
·
Hästvård Vet inte om jag lägger tråden rätt. Är den på fel plats så får någon snäll moderator flytta den :) Har en konstig tanke som slog mig...
Svar
8
· Visningar
1 423
Senast: Sundbro
·
Anläggning I nuläget så har vi tömt all gödsel i en normalstor container, för fyra ton gödsel har det kostat ca 1400 kr och den töms en gång i...
Svar
15
· Visningar
2 221
Senast: wrangler
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp