Bukefalos 28 år!

Halmpallets!!!

Sv: Halmpallets!!!

Jag googlade lite och hittade en artikel om halmpellets där det lät som om halmpellets kunde vara dammigt också för de hade vattnat lite på bädden för att binda dammet.
Jag har inte sparat länken till artikeln men den dyker nog upp om du googlar igen.

I övrigt tycker jag att det verkar väldigt intressant.
 
Sv: Halmpallets!!!

Ja, jämför man med torv eller spån går det jämt ut.

*kl*

Är oxå nyfiken på kvalitèn.

Flyghavre då?
Eller är det bara vi som sprider ut gödsel på fältet?
 
Sv: Halmpallets!!!

Säkert samma sak, ja det verkar vara dyrt att göra dom där djurtrycken på förpackningen.:grin:
 
Sv: Halmpallets!!!

Ja, är det detsamma och kan man få det för 1,50 kr så är det ju prisvärt helt och hållet. Visst blir vi blåsta för att de sätter ett hästhuvud på en säck, det tror jag!
Jag antar att det är lösvikt då förstås. Hmmm, undrar om man kunde kolla upp det och lagra det lite smart för då är det kanske verkligen börjar vara värt det.
 
Sv: Halmpallets!!!

Antar att det var i bulk (lösvikt) verkar så. Det blir billigare om de inte behöver förpacka det. Har varit i kontakt med en säljare och priset var billigare om man tog det i bulk. Men hur ska man förvara det på ett smidigt sätt. Någon som har en bra idé, behövs några kubik.
1 ton är ju inte så mycket om man har 10 hästar. Det är ca 830 kg på en pall med säckar, 52 säckar / 16 kg st = 832 kg. Är samma som en pall med spånpellets som man har till husen och eldar med, så 1 ton tar ju lite plats kanske 1,5-2 kubik.

Man behöver ha ca 6 säckar beroende på boxstorlek att fylla upp med = 96 kg till en box eller mer om behov.
 
Sv: Halmpallets!!!

Nu får man kanske tänka på att de här uppgifterna som finns i länken kommer från en två år gammal tråd. Så priset kan ju ha ändrats sedan dess även utan hästhuvuden.
 
Sv: Halmpallets!!!

Så sant så sant.

Men det är intressant att jämföra.

Nån med lite nyare siffror kanske kan jämföra?
 
Sv: Halmpallets!!!

Nu har jag beställt en pall!:)
Återförsäljaren talade mkt varmt om halmpellets som h*n använde själv, h*n trodde att det i början skulle behövas 8-9 säckar i min 17kvm box men därefter max en halv per vecka!
Så jag borde klara mig på en pall fram till våren, då hästarna kommer i dec!:laugh:
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*

Vad är anledningen att ni provar detta?
Är det svårt att få tag i halm?
Billigt alternativ? till vadå?

Hur är det med flyghavren i de hära?

Vilka är riskerna?

Anledningen är att jag vill ha ett strö som man inte behöver fylla på varannan dag och som är ljust och håller sig fräscht.
Min sambo har rundbalad halm som jag kan få gratis men det går liksom inte att jämföra halm med halmpellets! Halm har ju otroligt dålig uppsugningsförm om du frågar mig. 1 liter halmpellets suger upp 3 liter vätska!
Jag tycker det är ett billigt alternativ till det mesta. Jag har aldrig haft nåt strö som jag inte har behövt fylla på varannan- var tredje dag. Jag har haft både halm , spån och torv. Har alltid gillat torv bäst men inget går upp mot halmpellets. Det ligger helt still i boxen och det har inget annat gjort!
Jag vet inget om flyghavre. Enl mig finns det inga risker med det här. Det dammar inte i mitt stall i alla fall
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl

Jag är otroligt nyfiken på hur halmpellets ser ut. Finns det ingen här som orkar slänga in en bild från sin box? :D :angel:
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl

Jag är otroligt nyfiken på hur halmpellets ser ut. Finns det ingen här som orkar slänga in en bild från sin box? :D :angel:

Jag kan göra det i morgon kväll. En bild på en box vi strödde upp i torsdags och en bild från box som haft det i 2 veckor så får ni alla se hur underbart det är!!!:D
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl

Jag är otroligt nyfiken på hur halmpellets ser ut. Finns det ingen här som orkar slänga in en bild från sin box? :D :angel:

Det ser ut exakt som krafft, lite ljusare bara. Ser jättelustigt ut när det är nystrött och inte krossat ännu.

Stackars pållarna, snacka om att bli besvikna, "wow kolla så mycket maaaaat!! hmm smakar konstigt, blä det var inte mat":rofl:

(borde kanske sova nu) :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 592
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 566
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: Fredag
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 648
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp