Rimlig boxhyra för ponny

Maria_81

Trådstartare
Hej!
Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny.
Jag har funderingar på att hyra ut den. Tänkte kolla med er vad som skulle vara en skälig hyra att betala i månaden.
Då skulle det i så fall ingå:
In/Utsläpp alla vardagar
Täckesbyte
Fodring 3 ggr/dag
Halm+halmpellets som strö
Hö eller hösilage 10 kg/dag
Helger delas utsläppet upp på 2 pers
Mockning kan ingå om så önskas
Full service helt enkelt
Sällskap av en valack och ett sto
Finns inget vatten indraget i stallet utan man måste gå kanske 10 m för att hämta när det är minusgrader annars har jag en slang nerdragen till stallet. Det finns heller ingen sadelkammare i själva stallet, men en ganska rymlig och uppvärmd sadelkammare ett par meter ifrån stallet.
Stallet ligger dessutom ca 100 m ifrån ett stort ridhus där man kan köpa ridhuskort om man vill.
Stallet ligger ca 2 mil utanför Nyköping, ganska bra bussförbindelser.
Så vad tror ni skulle vara en skälig hyra att ta ut? :)
 
Min islandshäst (som ju storleksmässigt är som en ponny) står i stall med liknande upplägg - dock lite "bättre" i form av vattenkoppar i stallet, spolspilta med varm- och kallvatten samt ordentligt tilltagen sadelkammare och täckesrum med torkmöjligheter, men där vi å andra sidan får sköta lite mer själva (rullande schema på fodringar, insläpp och mockningar - enbart utsläpp och morgonfodring vardagar ingår). Så det är nog "kvalitetsmässigt" jämförbart - jag betalar 1700/mån året runt.
 
Hej!
Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny.
Jag har funderingar på att hyra ut den. Tänkte kolla med er vad som skulle vara en skälig hyra att betala i månaden.
Då skulle det i så fall ingå:
In/Utsläpp alla vardagar
Täckesbyte
Fodring 3 ggr/dag
Halm+halmpellets som strö
Hö eller hösilage 10 kg/dag
Helger delas utsläppet upp på 2 pers
Mockning kan ingå om så önskas
Full service helt enkelt
Sällskap av en valack och ett sto
Finns inget vatten indraget i stallet utan man måste gå kanske 10 m för att hämta när det är minusgrader annars har jag en slang nerdragen till stallet. Det finns heller ingen sadelkammare i själva stallet, men en ganska rymlig och uppvärmd sadelkammare ett par meter ifrån stallet.
Stallet ligger dessutom ca 100 m ifrån ett stort ridhus där man kan köpa ridhuskort om man vill.
Stallet ligger ca 2 mil utanför Nyköping, ganska bra bussförbindelser.
Så vad tror ni skulle vara en skälig hyra att ta ut? :)

Kolla priserna i närheten. Men runt 1700 kanske? Tror inte du får mer vid avsaknad av ridbana och dessutom bara upp till c-ponny. Många vill ju ha fullstor Box även fast mindre är lagligt.
 
Hej!
Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny.
Jag har funderingar på att hyra ut den. Tänkte kolla med er vad som skulle vara en skälig hyra att betala i månaden.
Då skulle det i så fall ingå:
In/Utsläpp alla vardagar
Täckesbyte
Fodring 3 ggr/dag
Halm+halmpellets som strö
Hö eller hösilage 10 kg/dag
Helger delas utsläppet upp på 2 pers
Mockning kan ingå om så önskas
Full service helt enkelt
Sällskap av en valack och ett sto
Finns inget vatten indraget i stallet utan man måste gå kanske 10 m för att hämta när det är minusgrader annars har jag en slang nerdragen till stallet. Det finns heller ingen sadelkammare i själva stallet, men en ganska rymlig och uppvärmd sadelkammare ett par meter ifrån stallet.
Stallet ligger dessutom ca 100 m ifrån ett stort ridhus där man kan köpa ridhuskort om man vill.
Stallet ligger ca 2 mil utanför Nyköping, ganska bra bussförbindelser.
Så vad tror ni skulle vara en skälig hyra att ta ut? :)

För att relatera till en annan tråd som handlade om hyror;

Personen som ska utföra arbetet (du?) måste först och främst tänka på hur mycket tid som läggs på den inhyrda hästen, sedan tänka på vad som är en rimlig tim-pening. Kommer hyran betalas vitt? För då måste man även räkna in sociala avgifter och kostnad för försäkringen.

Ang de "obekvämligheter" som finns ang vatten, sadalkamare som inte är i samma byggnad som stall så är ju det självklart något man måste ha i åtanke och kanske dra ner lite på "kallhyran". Ridhus i närheten är ju en faktor som gör stallplatsen mer attraktiv då man slipper lasta och köra, men detta hade jag j´´nig mest sett till att det just gör min stallplats mer attraktiv och inte en anledning att ha högre hyra, utan istället ha valmöjlighet och kan vara mer selektiv med vem jag tar in i stallet.

10 kg hö per dag får man ju helt enkelt räkna ut vad det kostar. ex 2.10kr/kg x 10 kg= 21 kr/dag x 30 dagar = 630 kr i månaden

Strö vet jag inte vad ni betalar för men jag räknar själv med att för en renlig häst så går det åt ca en bale med spån per vecka á 72 kr inkl moms = 288 kr

Utöver det måste man räkna med slitage på stall, staket, merkostnad el m.m och arbetet runt staket som går sönder och ev renoveringar som måste göras. Ska de inhyrda hjälpa till med arbetet men ni står för kostnaden, eller ska ni göra allt och vad räknar man med i tid då?

I runda slängar så skulle jag räkna med 900-1000kr i hyra för kallhyra, slitage, el. Sen arbetet vad du tycker att det är värt. För foder och spån är det ju en faktisk hyra = ca 918 kr/månad

Hoppas ni kommer fram till en ersättning som känns rimlig för er:)
 
Hej!
Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny.
Jag har funderingar på att hyra ut den. Tänkte kolla med er vad som skulle vara en skälig hyra att betala i månaden.
Då skulle det i så fall ingå:
In/Utsläpp alla vardagar
Täckesbyte
Fodring 3 ggr/dag
Halm+halmpellets som strö
Hö eller hösilage 10 kg/dag
Helger delas utsläppet upp på 2 pers
Mockning kan ingå om så önskas
Full service helt enkelt
Sällskap av en valack och ett sto
Finns inget vatten indraget i stallet utan man måste gå kanske 10 m för att hämta när det är minusgrader annars har jag en slang nerdragen till stallet. Det finns heller ingen sadelkammare i själva stallet, men en ganska rymlig och uppvärmd sadelkammare ett par meter ifrån stallet.
Stallet ligger dessutom ca 100 m ifrån ett stort ridhus där man kan köpa ridhuskort om man vill.
Stallet ligger ca 2 mil utanför Nyköping, ganska bra bussförbindelser.
Så vad tror ni skulle vara en skälig hyra att ta ut? :)
2500
 
Jag hade nog struntat i det där med att det är en mindre häst, faktiskt. Vi har fem boxar i vårt stall, tre stora och två små. Alla kostar lika mycket, även om det kanske inte är jättelämpligt att tränga in en stor häst i en av ponnyboxarna. Även om hästen är liten så är det fortfarande en häst. Speciellt om du hade tänkt dig helinackordering. Den ska ledas in och ut från hagen, du ska byta täcke, du ska mocka och fodra och allting precis lika mycket som om det vore ett halvblod 170+.

Däremot är det helt rätt att ta ut mer när det är helinackordering som gäller. Oavsett storlek på hästen. Här där jag bor ligger en kallhyra vanligtvis runt 1000-lappen. Min häst kostar i runda slängar 500 kronor till i foder- och strökostnader/månad, men då är det en lättfödd ponny som enbart äter hö och som dessutom är renlig så det inte går åt jättemycket strö. Jag hade definitivt tagit minst 2000 kronor för det upplägg du hade tänkt dig.
 
Hej!
Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny.
Jag har funderingar på att hyra ut den. Tänkte kolla med er vad som skulle vara en skälig hyra att betala i månaden.
Då skulle det i så fall ingå:
In/Utsläpp alla vardagar
Täckesbyte
Fodring 3 ggr/dag
Halm+halmpellets som strö
Hö eller hösilage 10 kg/dag
Helger delas utsläppet upp på 2 pers
Mockning kan ingå om så önskas
Full service helt enkelt
Sällskap av en valack och ett sto
Finns inget vatten indraget i stallet utan man måste gå kanske 10 m för att hämta när det är minusgrader annars har jag en slang nerdragen till stallet. Det finns heller ingen sadelkammare i själva stallet, men en ganska rymlig och uppvärmd sadelkammare ett par meter ifrån stallet.
Stallet ligger dessutom ca 100 m ifrån ett stort ridhus där man kan köpa ridhuskort om man vill.
Stallet ligger ca 2 mil utanför Nyköping, ganska bra bussförbindelser.
Så vad tror ni skulle vara en skälig hyra att ta ut? :)
Mycket beror på varför du hyr ut.
För att tjäna pengar eller bara för att det är en kompis och du vill vara snäll.

Sen beror det på var du bor, skiljer en hel del i pris på hö...
Jag räknar så här:
hö 10 kg per dag, * 2 kr kg som det kostar här
strö 400 kr månad
kraftfoder 400 kr månad
+ kallhyra som ska täcka att de har en box, el, vatten, ridbana, plogning, harvning, stängsling mm
sen, vad vill du ha för ditt jobb?

Jag skulle bara ta inack för att få lite sällis, men inte nödvändigt alls, så vill ha betalt för mitt jobb med täckesbyte in och utsläpp. 1000 kr blir ju 500 kr skattat och klart. Inte mycket per dag precis.

Så de som svarar 1500 kr undrar jag hur de räknat?
Hö 600 kr
strö 400 kr
kraftfoder 400 kr
redan där är vi uppe i 1400 kr i mina trakter.

Skulle jag säga 1500 kr, så med tanke på elförbrukning ridbanan, varmvatten, lite uppgnagda brädor i boxen, ommålning box, diesel vid harvande ridbana, diesel plogning mm så sponsrar jag någon annans häst. Plus att jag ska jobba gratis 7 dagar i veckan... inte aktuellt hur gärna jag än vill ha sällskap i stallet.
 
Mycket beror på varför du hyr ut.
För att tjäna pengar eller bara för att det är en kompis och du vill vara snäll.

Sen beror det på var du bor, skiljer en hel del i pris på hö...
Jag räknar så här:
hö 10 kg per dag, * 2 kr kg som det kostar här
strö 400 kr månad
kraftfoder 400 kr månad
+ kallhyra som ska täcka att de har en box, el, vatten, ridbana, plogning, harvning, stängsling mm
sen, vad vill du ha för ditt jobb?

Jag skulle bara ta inack för att få lite sällis, men inte nödvändigt alls, så vill ha betalt för mitt jobb med täckesbyte in och utsläpp. 1000 kr blir ju 500 kr skattat och klart. Inte mycket per dag precis.

Så de som svarar 1500 kr undrar jag hur de räknat?
Hö 600 kr
strö 400 kr
kraftfoder 400 kr
redan där är vi uppe i 1400 kr i mina trakter.

Skulle jag säga 1500 kr, så med tanke på elförbrukning ridbanan, varmvatten, lite uppgnagda brädor i boxen, ommålning box, diesel vid harvande ridbana, diesel plogning mm så sponsrar jag någon annans häst. Plus att jag ska jobba gratis 7 dagar i veckan... inte aktuellt hur gärna jag än vill ha sällskap i stallet.
 
Självklart är det olika var du bor precis som jag skrev.

Därför är det så underligt att någon tvärsäkert svarar 1500! 1800! osv.

Skulle jag precis vara på jakt efter min första häst, och läsa inläggen här, skulle jag lätt tro att stall med in och utsläppsservice kostade 2000-2500 kr.
I mina trakter kan du få ett kollektivstall för den summan, lägsta med service här går på 5900 och upp emot 8000.
Beror såklart även på markpriset att det är dyrare i vissa områden.
 
Skulle aldrig hyra ut för mindre än 2500 kr med tanke på allt som ingår. Närheten till ridhus gör att priset skulle kunna vara ännu högre. Det kan vara svårt att höja priset när du väl börjat hyra ut så jag hade tagit betalt vad det kostar direkt från början. Det innebär ökat slitage, hästar som sparkar sönder boxen, biter sönder inredning, gödselhantering m.m. att ha inackorderingar.
 
Det beror förstås på var man bor och hur efterfrågan är, men här hade en sån plats förmodligen kostat runt 2000-2500 för en ponny. Strax utanför större stad i södra norrland.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 296
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 767
Senast: Cilla
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp