Jag tror det kan vara bra att du läser tråden.
Det är möjligt. Men jag hade inte tid med 15 sidor...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror det kan vara bra att du läser tråden.
Exemplet var väl ungefär ”min kollega kommenterade mitt mellanmål, jag sa att jag var hungrig för att jag tränat, efter hennes reaktion på det kände jag att jag inte borde sagt så”.Jag opponerar mig mot att man inte kan säga att man tränar för då kan man riskera att kränka någon annan. Det var ju relevant info som svar på en kommentar, i exemplet som togs upp.
Då får du nog leta upp ”proteinpasta”.
Men alltså, har du läst tråden, och kommentarerna? Den enda som använder ordet ”kränka” i den här tråden är du.Det är väl här vi har olika åsikt, om normen är skadlig eller ej. Jag tycker att det är en av de bättre normerna, att man ska ”ta hand om sig”. Fanatism är dock inte bra, inte heller skammande av de som inte kan/vill/ens känner till.
Jag opponerar mig mot att man inte kan säga att man tränar för då kan man riskera att kränka någon annan. Det var ju relevant info som svar på en kommentar, i exemplet som togs upp.
Om man inte definierar mängden så vet man ju inte hur mycket eller hur lite man ska röra sig. Man kan då hela tiden använda motion/träning som ett slagträ mot individen. Du har inte ätit/sovit/tränat/mediterat/whatever tillräckligt det är alltså ditt fel att du drabbats av vad det nu är.Varför överhuvudtaget ställa fråga om mängden? Vad som är rekommenderad träning (inte endast mängd, utan framförallt typ) beror rimligen på syftet. Handlar det om att minska risken för frakturer hos äldre, minska risken för hypertoni, undvika proteslossning, osv.
Visst, genom att tala om träning och rörelse som något som minskar risker för sjukdom och snabbar på tillfrisknande så riskerar man indirekt att att skuldbelägga den som inte tränar och blir sjuk. Den risken finns helt klart. Men det får vägas mot den nytta som många andra kan människor kan ha av dessa rön.
Du missar budskapet.
(Proteinpasta är ju ett utmärkt exempel på hur protein blivit kommersiellt pga MATTREND. Alltså, du faller hela tiden på eget snöre.)
Du ser inga problem med det?Ja jag läser men ser lite annorlunda på det. Partnern fokuserar mycket på mat också och har planer på att ge ut en kokbok trots att han är en medioker kock. Kokboken ska handla om hur man äter sig riktigt mätt på husmanskost och samtidigt gå ner i vikt. Dvs han får nog kryss i samtliga kategorier för hur en träningshetsare är, enligt vissas definition. Men igen, det är sån han är. Jag tror knappast att han själv känner sig särskilt hetsig.
Apropå protein och hälsa (behovet av protein är 0.7-1,6 g/kg kroppsvikt och dag - den övre gränsen en extrem kroppsbyggare)
http://lakartidningen.se/Klinik-och...brist-pa-protein--for-hogt-intag-storre-risk/ (källan är vald för att den är tillförlitlig och lätt att förstå)
Det är farligare med för mycket protein än för lite och nästan ingen risk för underskott utom vid sjukdom eller ren svält. Underskott är farligt ffa för barn
Är det jag gått efter (0,7-1g/kg) Och med uträkning hade jag svårt att få i mig tillräckligt med protein utan kvarg/proteinpulver. Faktiskt. För mig var det svårare än jag trott.
Men jag åt/äter inga mängder kött heller.
Jo jag säger inte att det inte går, men jag är kinkig gällande mat och har inte så stora valmöjligheter om jag ska äta. Så just för mig var det svårt och jag behövde extra utöver den vanliga maten.Jag är vegan och har inga problem med proteinbrist. Enda gången jag haft problem var när en dietist ville att jag skulle äta massor per dag. Kaj minns inte mängden men det var extremt.
Om man inte definierar mängden så vet man ju inte hur mycket eller hur lite man ska röra sig. Man kan då hela tiden använda motion/träning som ett slagträ mot individen. Du har inte ätit/sovit/tränat/mediterat/whatever tillräckligt det är alltså ditt fel att du drabbats av vad det nu är.
Hur mycket ska jag röra mig/träna/motionera för att vara en värdig människa? Om jag inte "arbetar/tar ansvar för min hälsa" vilken rätt har jag till vård, hänsyn från arbetsgivaren etc då?
I normalfallet utesluter ju inte det ena det andra. Men i den här osunda jag-fixerade och egna-kroppen-fixerade kulturen upplever jag väldigt lite utrymme och intresse för annat.Det här extrema fokuset på den egna kroppen är i mina ögon långt ifrån hälsosamt. Dessutom, för att återknyta till trådstart är det bokstavligen religiöst sprunget, ”min kropp är mitt tempel” osv. Läs Korintierbrevet. Detta tempel är ett lån från gud och han äger det, dvs dig och din kropp. Hälsosamt?
”Ta hand om sig” är mantrat alla upprepar. Det är vår skyldighet mot gud, staten, samhället etc etc.
Varför talas det inte om vårt ansvar för att ta hand om andra och varandra? Det har visat sig viktigt för oss människor att vårda goda relationer, att göra gott för andra, att släppa fokus från oss själva och se våra medmänniskor i större utsträckning. Nu har jag ingen källa framför mig men lyckoforskare har ju konstaterar att en av de största bidragande orsakerna till upplevd ”lycka” är att ha goda mellanmänskliga relationer och att fokusera på samhället och individer *utanför* oss själva.
Är det jag gått efter (0,7-1g/kg) Och med uträkning hade jag svårt att få i mig tillräckligt med protein utan kvarg/proteinpulver. Faktiskt. För mig var det svårare än jag trott.
Men jag åt/äter inga mängder kött heller.
Det motsäger inte att extratillsatt protein inte är annat än en tydlig kommersiell mattrend.
Hur många gånger ska du tjata om det nu och ge det som svar på inlägg som inte ens handlar om det?
Jag förstår inte din poäng i något av dina inlägg. Vad är det du försöker säga? Jag förstår förstås vad det står i dom men inte varför du svarar på mina inlägg med dina inlägg? Jag försöker ta reda på vilken mängd rörelse @annmarg menar när hon säger att vi borde sluta vara slöfockar och gnällspikar och istället röra på oss. Jag hittar nämligen ganska många olika rekommendationer på ämnet allt från 20 minuters promenad (gå till jobbet) till att ägna sig åt konditionsträning, vissa menar att den viktigaste motionen är den där man avbryter ett stillasittande med att tex gå till datorn eller kaffeautomaten. Så vad är det hon menar?Utan att veta syftet så finns det ingen som helst möjlighet - eller ens någon poäng - att säga något om mängden.
Det du skriver i det sista stycket kan ju vara lämpligt att fråga exempelvis den som satte ihop medarbetarundersökningen som du tidigare nämnde. Jag är ingen vurmare av hälsotrenden utan tycker att den är högst problematisk.