Halsen på Rambos vintertäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ingrid och Lukas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 179
I

Ingrid och Lukas

Hej alla,

Ni som har Rambos utetäcken med hals, hur är de i storleken? Alltså hur pass snäva, trånga eller stora?

Vad har ni dem på för en häst?

Funderar på det här till Lukas http://www.hastshopen.se/products/HWAAAS03.aspx

Alternativt nåt annat av Rambos utetäcken med hals när det smäller till och blir riktigt kallt här i norr. Nu har vi runt - 15 och jag har Rambo Wug med 200 gr fyllning. Men vi lär ju ha mycket mycket kallare än så...

~Ingrid

Sv: Halsen på Rambos vintertäcke

Jag tycker den är väldigt trång!!! Nu har jag visserligen den gammla lila modellen, men det sitter lite väl snävt, om hästen böjer halsen för att äta så blir den ¨för trång och då lossnar kardborren... Och det är ingen jättehäst jag har, en gammal halvblodsvalack på 164cm...

Så skulle nog inte köpa ett sånt till en Nordis....

Jag tycker Shires har mkt bättre hals!! Dom är vidare och har ordentliga spännen, slår Rambo-täcket med hästlängder....

Jag har Rambos lila med fast hals, och nu också det roströda.
Där fäster man halsen med dubbla kardborrelås som man trär genom en ögla eller vad man ska kalla det. Liknande spännen som på bensydd.
De sitter säkert och stadigt, och halsarna är rymliga på mitt halvblod iaf.

Hm, man kanske skulle ha haft något täcke att låna och prova. Shires täcken är lite för trånga för Lukas bog. Han passar perfekt i HW Rambotäcken. Måste nog mäta halsen runtom och jämföra med täcket på en affär...

Ditt halvblod är han/hon grov eller späd?

Mitt hbl har Rambo Plus (det röda med fast hals) jag tycker det är rätt rymligt, ändå har han ganska rejäl nacke.. Kompisen har supremet och det är nästintill lika dant bortsett från att halsen går att ta av då.

Det lila med fast hals har ju några år på nacken och har kanske inte "sure neck fit" eller vad det heter, det är väl nytt för i år tror jag, är väl ungefär att halsen ska sitta bra och hästen ska kunna ha täcket dygnet och fortfarande ha det bekvämt kunna äta etc..

Rekomenderas!

Skulle säga att han är rätt "normal", ingen jäeenacke, men inte direkt tunn heller. Lägger ut en bild så får du själv avgöra.
bete9.jpg

En ardenner/halvblod i mitt stall kan ha det iaf, och han är ganska bitig.

Prova först om du har möjlighet! Tråkigt om det skulle vara för tajt!

Har en andalusier och har fått sy in elastiska spännen på halsen för att den gick inte runt om man skulle knäppa med karborren som sitter på den

Liknande trådar

Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 141
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka