halsförlängare..

paradox

Trådstartare
vad anses det egentligen om halsförlängare/"gummiband" innom AR? Måste ju ha det för annars går han med underhals och kan inte slappna av= jobbar helt fel
 
Nu ska jag inte säga att jag talar för hela AR utan bara för mig: hjälptyglar hör inte hemma bland hästar!!
möjligtvis med undantag för martingalen.

Om du har problem med att han trycker upp underhalsen och stressar så får man gå ned på marken och lösa problemet därifrån. Det brukar lösa en hel del när hästarna slipper ha ryttare på ryggen.

Sen får man ju ta sig en funderare på om det kanske är något som inte står rätt till i hästens och/eller sin egna kropp. En check up hos en equiterapeut resp. naprapat kanske är nödvändigt.

Bättre att veta helt säkert än att gå och fundera.

Försök hitta en tränare som kan hjälpa dig med arbetet från marken och håll dig där tills det är löst. Det är mitt råd:
och vet du inte riktigt varför; kolla upp er båda två!
 
han har blivit genomkollad av vet, naprapat/kiropraktor och tandläkare och allt är lugnt, det är däremot ett beteende som han säkert hade 10 år innan jag köpte honom.

Har dn alltid helt utspänd och efter ca 5 minuter har han ingen som helst kontakt med den längre, men tar jag bort den så börjar han stressa igen. Han (eller jag??) behöver veta att den finns där.

varför anser du att martingal är ok? *nyfiken bara*
 
vill även tillägga att jag inte heller är något fan av inspänningstyglar, men hellre det än en häst som går helt fel.

och ja, ja hade jättegärna tränat för en tränare men grejen är den att det inte finns någon AR-tränare innom rimligt avstånd och med rimligt pris, och jag blir inte så väl bemött av "dressyrtränare" (ingen sadel, inget bett mm)
 
Okej då har du det på det gröna i alla fall. *skönt*

Om han gått med mycket underhals länge så är det inte så konstigt att den är svår att bli av med. Rekommenderar fortfarande arbete vid handen. Om han är van vid att spänna emot så gör han det säkerligen med hjälptygeln också. Om man själv jobbar hästen utan hjälptygel är det lättare att känna när man verkligen kommer åt och får hästena att slappna av i de musklerna.

Hade själv en lipizzaner på foder ett år, som hade gått så hela livet (gått som "vild"). Det tog hela det året jag hade honom att få bort underhalsen och då han att jobba med överlinjen istället. Hästen såg ut som en skål när jag fick honom:

Pluto Zorro


Jag ser inte martingalen (med lösa ringar!!) som en hjälptygel i det avseendet utan mer som en försäkring om man har en häst som har en tendens till att slänga upp huvudet i tid och otid. Sen får man ju försöka jobba bort det med. Men den inverkar ju inte på hästen som "vanliga" hjälptyglar gör, vilka i 99% av fallen inverkar felaktigt.

Man vill ju ha hästen nedåt-framåt och med sökninge framåt i överlinjen inte bakåt, som hjälptyglarna ger.
 
Kan bara tala för mig själv, men jag tycker inte att en gummisnodd fyller någon vettig funktion annat än för att surra bagage.

Tycker det är mycket bättre att investera pengarna i ridlektioner. För det är det det handlar om egentligen, att bli tillräckligt skicklig för att rida hästen till en bra form. Ett första steg är alltså att lära sig att säga "Jag kan inte..." i stället för "Min häst kan inte...".
 
fyller någon vettig funktion annat än för att surra bagage

:D
Det var en funktion som den faktiskt fyller.

Jag tycker fortfarande att du borde få skriva om h**ks och b*rjes förklaringar till hjälptyglar. :angel:
 
bor på öland. okej..har jag fattat allt rätt så ska jag ta bort halsförlängaren och få honom att gå bra utan den..ska försöka. och ja, jag vet mycket väl att jag behöver en tränare, vet du nån så rekomendera gärna. :)
 
jo, det beror på min bristande ridning, och jag behöver en tränare, men har en tendens att bli "övergiven" av alla sådana. :( har inte haft chans att rida för en å samma mer än som mest 2 gånger de senaste 5 åren.
 
du är så bra med orden!
Ett första steg är alltså att lära sig att säga "Jag kan inte..." i stället för "Min häst kan inte...".
Det var en av mina första aha-upplevelser inom AR, som egentligen kanske inte har något med AR att göra. Felen ligger i grunden nästan alltid hos ryttaren, gör hästen fel är det ofta ryttaren som "säger" fel
 
Vinkar åt Svea...

Håller du eller Hanna till ute på Öland någon gång?

Det är Svea och en tjej som heter Hanna Engström du borde ha närmast dig.
 
Det är ju inte direkt lätt att jobba sin häst från marken utan vägledning. Skulle tro att ni fortfarande hamnar i hans spjärnande om ni inte får lite hjälp på traven.
 
Fundering om gummisnodd:
För mig verkar det som om man har en gummisnodd för att få hästen att sänka huvudet, ger hästen ett motstånd som den kan jobba emot.
Alltså, när hästen tar ner huvudet så ligger fortfarande snodden kvar och ger ett mottryck som hästen försvarar sig emot genom att spänna precis de muskler som man inte vill att den ska använda, dvs underhalsen. Det blir en ond cirkel.

Inte förrens snodden är helt lös släpper snodden, men då gör den ju inte heller någon effekt som huvudsänkare.

Så enligt mig borde man, om man vill använda något hjälpmedel, hellre använda något som man kan ge omedelbar, fullständig eftergift med när hästen gör en ansats till rätt.

Men personligen håller jag med ovanstående, strunta i hjälptygel och börja om från marken. Finns det ingen tränare i Småland?
 
så fungerar den iaf inte för min häst. när han tar upp huvudet och arbetar med underhals visar den vägen ner igen, och när han kommer tillbaka ner försvinner trycket från den = den fungerar som en "påminnelse"
 
ang. det där om att människan inte kan istället för att hästen inte kan.

kan inte en häst ha samma psykiska och fysiska förhinder som en människa??
 
Visst kan den det, men oftast är det vi som överför våra problem på hästen.

Det krävs en olycka för att hästen ska få förhinder. Eller felaktig ridning/utbildning.

Nu hade ju du kollat din häst så han borde det bara vara att hitta rätt i utbildningen på. Bara och bara förresten. :crazy:
 
hörde någon gång någon säga att det som egentligen spelar roll är hurvida hästen arbetar rätt med rygg och bär sig med bakdelen, och hästen trivs med arbetet och är avslappnad, och att det inte spelar någon roll hur den håller huvudet.. :angel:
 
Jo men en gummisnodd är ju elastisk och således finns det olika nivåer i hur mkt den tar emot. Om hästn tar upp huvudet mkt och sen sänker det lite så finns trycket fortfarande kvar, även om det är mindre.
Jag tror att det borde vara mer pedagogiskt för hästen med en hjälptygel som helt släpper trycket när den gör minsta lilla ansats åt rätt håll. Men som sagt, det var bara en fundering!
 
Kanske är det så att det är lättare för hästen att arbeta rätt med ryggen om den har huvudet i en låg position?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
787
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 881
Senast: Tossa90
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
270
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 218
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp