halsförlängare..

:p Jäkla öar. :D

Om inte annat tycker jag att de borde ha någon elev på Öland också.

Men som sagt ta kontakt med dem. Jag kan i princip lova dig att du inte kommer att ångra dig. ;)
 
om du har gjort det redan så kan jag ha råkat radera det.. :o *klumpig* försök gärn a igen..
:)
 
för att få hästen i en låg posetion börjar man ju oftast med markarbetet och går senare över till ridning. för att få hästen avslappnad o lätt för hjälper. detta är iaf så jag har uppfattat det hela och som jag tränar :D
 
Ja tror att ju mer grejor man använder ju svårare blir det se hur hästen *egentligen* rör sig o går..och ju svårare blir det för hästen att lära sig gå rätt själv, men det är alltså bara som jag tror.
 
"Har dn alltid helt utspänd och efter ca 5 minuter har han ingen som helst kontakt med den längre, men tar jag bort den så börjar han stressa igen. Han (eller jag??) behöver veta att den finns där.

när han håller huvudet rätt hänger gummibandet löst. "

Det här är tydligen ditt problem. Det fungerar i EN situation. Men du måste kunna ge hästen en belöning, att den får sträcka ut och slappna av. Det är där som "halsförlängaren" motverkar sitt syfte. Ju mer hästen sträcker (=bra), ju mer trycker bettet i munnen (=DÅLIGT). Det är en paradox. OM hästen går kvar "i rätt form" utan att hänga, blir den trött. Då måste den få sträcka ut hals och rygg. Har du tränat länge på det här sättet har din häst mentala blockeringar. Alltså - så snart som den blir fri går den så tvärtemot den påtvingade formen som möjligt. Tyvärr - det är fullständigt logiskt, och du får räkna med ca sex månaders arbete på lång tygel innan du kan börja jobba med "form" igen. Försök få igång bakdelen (motorn) och rid hästen mot en mjuk hand som ALDRIG drar bakåt. :) T_B
 
Kan inte en chambon vara en lösning du kan använda på vägen mot att inte behöva någon hjälptygel alls! :idea:

Då kan hästen inte köra upp huvudet men den kan fortfarande sträcka på halsen och nacken utan att det tar emot och blir obehagligt.

mvh Jessica
 
Min erfarenhet av halsförlängare är att man tappar helt "känslan" av att ha en lätt kontakt med hästens mun. Provade på min första häst för många år sedan när det blev populärt men tycker det är ett helkass hjälpmedel. Hästen kan ju aldrig sträcka ut halsen och slappna av = belöningen.
Aker
 
Håller med dig TB. Provade halsförlängare på min första häst för länge sedan när de blev populära. Dels inverkar de felaktigt på hästen enl min erfarenhet och man tappar helt "känslan" av kontakten via tyglarna.
Aker
 
Jag har börjat tränar grannens tös (12 åring).
Hon har fått sin första ponny (D-ponny) som är 4 år.
Han är stark och har huvudet uppe i himmlen.
Tränaren på ridskolan där hon rider 1 gång i veckan tycker att hon ska ha gummiband på honom.
Men det dementerade jag och sa till tösen det är bättre att gör jobbet ordentligt. För rider du med gummiband så kommer han endå att ha huvudet där uppe så fort hon tar av det!
Och att det då är bättre att hon lär sig från grunden!

Han är en stark och envis herre, och har sina ideer och testar en gärna. Så innan träningspassen så sitter jag eller min syster honom på "plats" dvs vi vinner över honom. Sedan är han lättriden (för min syster och mig).
Sedan så får tösen rida, och har fått hemläxor.
Kan säga att hon gör ett strålande jobb med sin ponny, nu på 2:a träningen var det en stor skillnad!

Själv förespråkar varken jag eller min syster några hjälptyglar, det kan vara bra att ha ibland. Men hör inte hemma på unghästar, och hästar som man kan fixa till genom sin ridning!
 
Jag gillar inte heller hjälptyglar! det enda jag kan acceptera är martingal (om den nu överhuvudtaget ska kallas hjälptygel).

Just ikväll har jag varit och sett på en kallblodstravare, som för ett år sedan hade en enorm underhals. Idag var underhalsen nästan helt borta, den hängde och dallrade och hästen hade istället fått en härlig nacke.

Ryttaren/ägaren har under det här året arbetat sin häst mycket från marken, framför allt för att få honom att slappna av. Och det har hon verkligen lyckats med.

Hjälptyglar löser inga problem...

Immer
 
Hej!
Jag kan precis som alla andra bara tala för mig, och det är med lite nervositet för samtalen verkar kunna bli lite hetsiga här... Jag hade tidigare en äldre före detta ridskolehäst som jag använde snodd på. Jag tycker att man helt klart ska undvika onödiga hjälpmedel som kan störa eller skada hästen, men här har vi faktikst en halsförlängare som inte på något bevisat sätt alls kan skada hästen i och med sin elastisitet. Den tvingar inte hästen till nått, den får bara hästen att tycka att det är bekvämare att gå i rätt form. Det kan hjälpa hästen att bygga muskler och även att ge ryttaren en känsla av hur hästen ska gå när den ¨går rätt.

Sedan ska det självklart vara ett mål att kunna knäppa av "snodden" så smånig om, då behövs nog en instruktör :)

Det jag menar är bara att just snodden inte alls är farlig för hästen om den inte är för hårt åtdragen och inte sitter på så länge att hästens otränade muskler blir utslitna!! Jag rekomenderar starkt snodden, den är betydligt lindrigare mot hästen än mycket annat folk sätter på sina hästar!

Lycka till!
 
Men hur får du till korrekt framåt-/nedåtsökning på en häst med gummisnodd??? Det enda som kan hända är ju att hästen spänner sin underhals och drar in nosen bakom lod och det vill man absolut inte ska hända.

Om en gummisnodd ska vara berättigad så får hästen inte bära näsan bakom lod för då blir det felaktig verkan och i det här läget orkar hästen kanske inte gå mer än några minuter och om den då försöker försvara sig mot fortsatt arbete så säger gummisnodden ifrån och hästen blir förtvivlad och stänger av all yttre kommunikation.

I det här läget sitter antagligen ryttaren och njuter av hur fint hästen går och hur skönt det är att rida när hästen inte bråkar. Ryttaren tror felaktigt att hästen trivs, medan den egentligen har gett upp.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
787
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 881
Senast: Tossa90
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
270
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 219
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp