Halsförlängare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cecely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 396
Sv: Halsförlängare

Om du läser mitt inlägg en fjorton ggr till så ser du att det är hjälp jag förespråkar, men inte i form av genvägar. ;)

Hjälpmedel för snabbare resultat blir aldrig hållbara dessutom täcker de de egentliga orsakerna till hästens beteende och rörelse-störningar.

Jag föredrar definitivt att lösa alla problem från grunden ett och ett och göra hästen stark på varje plan mkt sakta succesivt innan jag går vidare.

En halsförlängare kan vara ett bra hjälpmedel när den används på rätt sätt. De som använder den istället för att lära sig rida har ingen nytta av den, men används den rätt och är rätt avpassad för hästen kan den vara bra.
Använder den själv ibland vid arbete på lina med unghästen, men använder helst chambon vid longering. Den har ungefär samma effekt men hänger lös när hästen går rätt och är löpande vilket borde vara bekvämare för hästen. Prova en sådan om du har möjlighet.

Om den böjer hästens huvud bakåt är den inte rätt avpassad. Hästen ska ha näsan framme.

Cecely skrev:
Jag har alltid varit emot halsförlängare.
Men jag kom på mig själv att jag aldrig testat en och för att grunda min uppfattning så bestämde jag mig för att testa att longera mitt sto med en. Och jag måste säga att det var en stor skilnad. Från helt noschalant till totalkonsentrerad. Hon började arbeta som hon skulle och verkade bli mer balanserad.
Funderar faktiskt på att köpa en egen nu som man kan ha ibland när man longerar. Skulle nog aldrig ha den när jag rider iofs för där ar det min inverkan som ska göra att hon arbetas rätt men i longeringen går ju inte det på samma sätt.
Det finns ju så många som förkastar en halsförlängare varför gör ni det? Jag kan hålla med om att folk som använder en för att fuska sig fram borde inte ha en men för att ge hästen en hint om vad allt handlar om och för att hjälpa den arbeta rätt så är det väll inte så farligt?

Jag är imponerad av dig!! :bow:

Det finns så många som bara totalt klankar ner på vissa saker utan att själv ha testat (gäller saker som inte uppenbarligen gör någon skada på hästen av rätt användande), vilket jag tycker är fel. Bra av dig att testa!!

Sweet skrev:
Jag är imponerad av dig!! :bow:

Det finns så många som bara totalt klankar ner på vissa saker utan att själv ha testat (gäller saker som inte uppenbarligen gör någon skada på hästen av rätt användande), vilket jag tycker är fel. Bra av dig att testa!!

Så du litar inte på någon om någon säger åt dig att inte läga handen på den varma plattan heller?
För det borde ju vara logiskt att om du läger handen på den varma plattan så bränner du dig, och det gör ont. Eller hur? Så varför skulle du prova det för?
Om man tittar på halsförlängaren, ser bilder, ser folk som rider med den, får det förklarat så borde hon absolut inte behöva prova! Låt hästen slippa halsförlängaren om det går.

Det är inte hästen som behöver lära sig, det är du som behöver lära dig att jobba den rätt. Finns tyvärr inga sådana lätta genvägar till att lära sig det...

ScissorHands skrev:
Så du litar inte på någon om någon säger åt dig att inte läga handen på den varma plattan heller?
För det borde ju vara logiskt att om du läger handen på den varma plattan så bränner du dig, och det gör ont. Eller hur? Så varför skulle du prova det för?
Om man tittar på halsförlängaren, ser bilder, ser folk som rider med den, får det förklarat så borde hon absolut inte behöva prova! Låt hästen slippa halsförlängaren om det går.

Det är så kul med folk som inte läser hela inlägget innan de svarar...suck.....

Hej...
Läste inlägget och kände att jag bara var tvungen att "lägga mig i" lite...
Om du strävar efter att jobba hästen i korrekt form utan ryttare så är inte longering dett bästa melodin. Tömkör hästen istället...det är det ultimata....då kan du göra alla de saker du kan göra med hästen då du rider...kan du inte tömköra så gå en kurs!!!
Det är väl värt pengarna...eller träna för en instruktör ett par gånger.
fler folk borde lära sig tömköra...det är guld värt!!!

Ska du bara "rasta" eller låta hästen springa av sig så rekomenderar jag löslongering...mkt skonsammare för hästen...

Lycka till...

jag skulle mer än gärna gå en tömkörningskurs men det har jag inte råd med idag..=/
men jo jag vet att det är ett bättre alternativ och jag önskar jag kunde det bättre.

sweet! tack så mycket!!
jag har varit med om så många gånger som folk tracka ner på saker bara för att de inte vet vad saker å ting handlar om. är så trött på sånt.
jag vill kunna stå för vad jag tycker och säger.

Ardnas skrev:
Det är inte hästen som behöver lära sig, det är du som behöver lära dig att jobba den rätt. Finns tyvärr inga sådana lätta genvägar till att lära sig det...

:crazy: fel tolkat.

men ryttarens hand ger ju eftergift (förhoppningsvis), det gör inte snodden.

Gör inte snodden det? När min gick i rätt form så hängde snodden slak.

ja, men hästen kan ju inte söka sig framåt nedåt på samma sätt. Handen kan ju ge efter och låta hästen länga sig men snodden är bara stum, orkar inte hästen gå i den rätta formen tar den stöd på snodden istället för att få lägga sig i en lägre form.
tror jag iaf med lite logiskt tänkande.

Snodden ska inte vara så kort att hästen kan ta stöd av den. Det är viktigt att snodden är rätt avpassad för júst den hästen. För att hästen ska ´kunna arbeta och bära upp en ryttare måste den träna sina bärande muskler och kan den inte det utan ryttare kan den absolut inte med. Att träna de bärande musklerna från marken kräver ofta någon form av hjälptygel. En chambon är ännu bättre än en gummisnodd eftersom den är löpande och hänger helt lös när hästen sänker sin nacke. Linförarens jobb är att se till att bakdelen är aktiverad. Många verkar longera för att de inte lärt sig att tömköra, men att longera rätt och få hästen att arbeta är inte särskilt mycket lättare än att tömköra.

Davies tror jag gör de bootsen, det är rejäla gummiboots med vikter i (bly antar jag?) som tynger o när hästen har dem på sig trampar de under sig av sig själva så att säga. Funkar jättebra, iaf för mina hästar =)

Att få hästen att gå i en bra arbetsform under longering handlar om att kunna använda sitt kroppspråk på ett fördelaktigt sätt för att få hästen dels att rakrikta sig, dels att gå i rätt tempo, med möjlighet att förstärka hjälperna med hjälp av röst, pisk och lina. Det handlar också för förarens del om att träna upp sin förmåga att se på hästen vilken hjälp som behöver sättas in och när. Och slutligen handlar det om att utbilda hästen enligt en konsekvent linje, och att ha tålamod att vänta ut hästen tills resultaten kommer.

Detta är en konst som inte kan läras ut i ett kort inlägg på ett forum, tyvärr.

men du kan väl inte påstå att hästen inte bygger rump o ryggmuskler av det? för det har samtliga av mina gjort, fick rådet att köpa sådana när vi var på NH-kurs nånstans med vårt sto.

När jag longerar så har jag en halsförlängare, min häst funkar bäst på den. Har den "lös" och då går hon framåt-nedåt. Funkar kanon på henne.

Men sen har jag dock sett hästar som gått med mulen i bringan pga felaktig användning fast det har jag iofs sett med graman, chambon etc

Funkar hästen på en specifik inspänningstygel så är det bara att köra på fast om man kan utan eller med tömkörning så är det bara att gratulera!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 396
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 310
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare... 2
Svar
20
· Visningar
2 964
Hästhantering Att läsa av hästarnas signaler/kroppsspråk är inte alltid helt lätt. Här har jag stött på en som är svår. Hur skulle ni tolka det här... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 312
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka