Halt 3-åring

höstmåne

Trådstartare
Min ängel haltar.
Har tyckt att han gått orent några gånger nu det sista halvåret men idag bestämde jag väl mig för att erkänna för mig själv att något är fel.
Hästen i fråga är väl sutten på i ett och ett halvt år, men jag vet inte om jag kan kalla honom inriden. Mer åt "han går att rida på"-hållet. Han har varit ganska sen i utvecklingen, både psykiskt och fysiskt.
Skritten märks ingenting, och trav på rakt spår knappt märkbart. Däremot trav på volt och hältan blir kraftigare vid snäva svängar då han nickar till rejält på vänster fram.

Inga andra tecken på att han har ont.
Skada och överansträngning är uteslutet.
Någon som varit med om liknande eller vet vad det kan vara? Kan det ha något med växten att göra? skelettet?
Mamma vill att vi ska "vänta ett tag och se vad som händer". såklart kommer det kosta pengar att kolla upp det och hon vill inte betala :cry:
känner mig :( :confused: inte alls glad.

Sv: Halt 3-åring

aj aj. tack för den!
Ja om min häst har blivit halt för att jag satt på honom en minut när han var 2½ år, så har jag en vääääldigt trasig häst.
Det var inte påhopp jag ville ha. :smirk:

vad det kan vara - nästan vad som helst
vad det kan bero på - nästan vad som helst

:crazy:

Tyvärr är enda sättet att veta att kolla upp hästen, och risken är ju tyvärr att ju längre du (mamma) väntar dessto dyrare blir det (för mamma).

Hästen kan ha sträckt sig elelr vrickat sig under bus i hagen, den kan ha en ledinflammation, den kan ha en lös benbit, det kan vara något med hoven, med benet, med leden, med ligamenten - ja du fattar.

Det är omöjligt att gissa.

Du skriver att 'skada är uteslutet', HUR kan du veta det? De kan hitta på både det ena och andra i hagen när man inte är där..

Korven skrev:
Du har väl kanske svaret själv. Sutten på sen han var bara en UNG häst.

Korkat svar ... Du kunde lika gärna låtit bli att svara...
Jag sitter åxå på vissa 2½ åringar så de RIDS som 3åringar...

Till Höstmåne...
Jag skulle nog fråga en veterinär istället för att kolla om nån på ett forum kan hjälpa mej...

otroligt onödigt inlägg
hästar rids när dom är 3..
du vet? treårtester och sånt..? :smirk: när ska man hinna med att rida in dom inann tror du?..
blev hästen, som du påstog, blivit halt av att bli insutten i den åldern så är det en väldigt ickehållbarhäst :rofl:

Reykur skrev:
otroligt onödigt inlägg
hästar rids när dom är 3..
du vet? treårtester och sånt..? :smirk: när ska man hinna med att rida in dom inann tror du?..
blev hästen, som du påstog, blivit halt av att bli insutten i den åldern så är det en väldigt ickehållbarhäst :rofl:
Sen i utvecklingen, sutten på sen han var 1,5 år. Tja det är vad jag tror , men det får man tydligen inte, ha en åsikt alltså...

Ja du har i princip två alternativ, avvakta och vila och hoppas på det bästa, vilket är väldigt osäkert och kan förvärra. Eller ringa vet och få en riktigt utredning, det finns så extremt många olika diagnoser så det är helt omöjligt att säga något. Jag tror att det är billigast i längden att ringa vet omdelbart.

Tycker nog oxå att du ska ringa och höra, det är ju bättre att låta en veterinär titta på det, då får du förhoppningsvis veta vad det är för fel.
Hoppas att det går bra för er MVH Rebecka

Om han nickar när vänsterfram kommer i marken på böjt spår och kastar upp huvudet när höger fram kommer i marken är han ju förmodligen halt i höger fram eller?

Eftersom det verkar vara en hälta som byggts upp under en tid. Du skriver att du känt ett tag att det inte varit som det ska och nu märks det vid ridning på böjt spår så är det nog något som inte stämmer för hästen med aktuell livsstil. Kan vara t.ex felaktig eller förhård belastning.

Det kan t.ex vara ömt framknä, kot el. hovled, gaffelbandsinflammation, hovböld i antågande osv, den kan vara dubbelsidigt halt på bakbenen och det har till följd att den kompenserar med fram. Den kan vara halt på diagonalbak. Listan kan göras lång och de behöver olika behandling så för ditt och hästens bästa
Ta ut en veterinär.

Naturligtvis ska du inte rida hästen nu och gör du ingen undersökning vet du inte när du ska rida hästen sedan det kan variera på mellan 2 veckor till 1 års vila beroende på vad det är för fel!

Min unghäst fick problem som 5 åring. Man såg ingen markerad hälta men hon kändes inte fräsch. Åkte till klinik och det konstaterades kotledsinflammation i ALLA FYRA. Hade tagit hjälp av en (trodde jag)duktig tjej som skulle vidareutbilda henne men att vara duktig på att rida vuxen häst uch unghäst är stor skillnad. Man måste ju självklart ta hänsyn till växtperioder och liknande...
Nu kommer hon troligtvis bli helt bra och enl vet är det dels för att jag kollade upp det i god tid samt att hon är så ung. Så kolla du så fort som möjligt.
Sen till Korven försvar: Enligt trådstarten så fattade jag oxå det som att hon hade suttit på hästen sen den var 1,5, detstårju "halt 3.åring sutten på i 1,5 år" och då kan man ju få vissa påhopp......
Nu var det ju tydligen inteså.
Ja hästar rids när de är 2,5, går 3-årstest, kvalité och liknande MEN enligt min åsikt är det många gånger käpprätt....
Ffa inom halvblodsaveln så SKA ju alla hästar göra detta men många gånger tycker jag att det går för fort, folk ser inte om just deras häst är färdig för detta. De växer ju så himla olika och bara för att de anses färdiga för 3 årstest så innebär ju inte detta att dom aut även kan gå kvalitéen och Breeders m.m för de kan ju faktiskt gå in i en ny "växtperiod". Enligt min vet på kliniken så är det många gånger sådana faktorer som gör att våra unghästar får problem och de håller inte lika länge.

Vet precis hur det är. Man vill inte gärna erkänna för sig själv att ens tre-åring är halt. Jag tycker inte att unghästar som knappt har gjort något borde bli halta, men det blir de ändå. Om hästen vrickar sig "lite lätt" i hagen brukar det ju gå över på några dagar, så antagligen är det något annat. Det bästa är att åka till en klinik och göra en ordentlig hältutredning.

Jag tyckte också det verkade lite tidigt med "uppsittning" sedan
1 1/2 år tillbaka om hästen bara är 3. Jag får inte ihop det med att hästen blev insutten som 2 1/2 åring då??????
Enligt mitt sätt att räkna borde hästen vara 4 :confused:

patty skrev:
Min unghäst fick problem som 5 åring. Man såg ingen markerad hälta men hon kändes inte fräsch. Åkte till klinik och det konstaterades kotledsinflammation i ALLA FYRA. Hade tagit hjälp av en (trodde jag)duktig tjej som skulle vidareutbilda henne men att vara duktig på att rida vuxen häst uch unghäst är stor skillnad. Man måste ju självklart ta hänsyn till växtperioder och liknande...
Nu kommer hon troligtvis bli helt bra och enl vet är det dels för att jag kollade upp det i god tid samt att hon är så ung. Så kolla du så fort som möjligt..

Och jag har en TVÅÅRING (blir två i april) med knäledsinflammation bägge bak jag. Muskelproblem efter vurpa i hagen i kombination med växtperiod. Hon är inte sutten på, tömkörd eller 'tränad' fysiskt så på något sätt och ändå dubbelsidig knäledsinflammation bak.

Så håller som sagt med, och upprepar det jag svarade i första inlägget - åk till klinik och kolla hästen.

Lånar tråd.
Ja och du har ju verkligen haft maximal otur. Följer dina inlägg och hoppas att den lilla blir bättre snart..

okej.
jo. men eftersom jag inte kan betala veterinärkostnader själv så blir det lite jobbigt. mamma tycker det är onödigt, om det inte är så allvarligt. :crazy: osv.

Ja jag ville väl höra hur vanligt det var med lösa benbitar och sånt. hur det visar sig.
Att jag skrev att det man kan utesluta skada menar jag att jag kollar honom varje dag, och han har aldrig varit varm, svullen, haltat osv men nu får du mig att tänka efter. tack!
hur länge kan en sträckning sitta i?

förlåt..jag har nog uttryckt mig klantigt.
hästen är 3 år.
första gången jag satt på honom var nog strax innan han var 2. och då menar jag SATT. ville börja tidigt att vänja honom. sammanlagt har jag kanske ridit honom max 20 ggr, och det utspritt över ett år nu då. han är absolut inte överansträngd.
han är 3 nu och jag har travat på honom 2 ggr i hela hans liv.
jag har inget dåligt samvete alls för att jag skulle börjat för tidigt.
men jag förstår att folk reagerade när jag sa att jag började så tidigt.

höstmåne skrev:
okej.
jo. men eftersom jag inte kan betala veterinärkostnader själv så blir det lite jobbigt. mamma tycker det är onödigt, om det inte är så allvarligt. :crazy: osv.

Ja jag ville väl höra hur vanligt det var med lösa benbitar och sånt. hur det visar sig.
Att jag skrev att det man kan utesluta skada menar jag att jag kollar honom varje dag, och han har aldrig varit varm, svullen, haltat osv men nu får du mig att tänka efter. tack!
hur länge kan en sträckning sitta i?

En sträckning är inte alltid så 'ofarlig' som det låter. En sträckning av den 'ofarligare' typen ska bli MARKANT bättre inom ett par - tre dagar.

Enr ejäl sträckning ger ofta följdskador/följproblem.

Min dam har bevisligen vurpat i hagen någon gång mellan februari 04 och december 04, ingen vet när och det har inte synts något (värme, hälta elelr liknande) men hon ådrog sig bevisligen muskelproblem av det.

I december 2004 har hon bevisligen vurpat igen, den gången märktes det på att hon blev halt och en muskelskada VB upptäcktes, i samband med denna upptäcktes en muskelatrofi (tillbakabildade/underutvecklade muskler) HB. Hälta bägge bak.

Det är behandlat (skor på med brodd för bättre fäste, massage både av mig pch equiatrikern, väääääärme samt behandlat med hög dos antiinflammatoriskt och smärtstillande samt promenader) sedan i dec 04, och nu för en vecka sen så det som kvarstår är knäledsinflammation bägge bak samt muskelatrofi HB. Knäledsinflammationen behandlades, men det återbesöket har vi inte haft än. Men det kommer fortfarande fram 'bevis' för en gammal muskelskada HB efter en gammal (innan dec 04) vurpa i hagen.

Men vi började i DECEMBER att 'rota' i hennes problem (som var att jag upplevde henne som stel i bakdelen i trav, inget 'värre' än så alltså och många tyckte jag var nojig, det ar säkert bara växtvärk..) och först NU, i mars, har vi börjat NÄRMA oss grundproblemet.. Så, det som först verkade som en muskelskada som skulle läka ut på ett par veckor med vila, visade sig vara ett sekundärt problem och grundproblemet är ett helt annat och vi hålle rpå och behandlar oss 'ner' till det nu..

Jag visiterar också varje dag, men det är inte alltid det hjälper och många saker är svåra att se innan de nått en viss gräns. I min unghästsfall började problemen efter vurpa ett inte bli synliga för mitt öga (och jag är ändå ganska kunnig) förrän vurpa två kom och det var slut på avlastningsben.

Min valack sträckte bogmuskulaturen en gång, märktes ingenting (värme, hälta etc) förrän några veckor senare då hästen drog snett i ena galoppen. Trots att han då behandlades (equiatriker och antiinflammatorisk medicin) så fick han några månader senare en armbågsledsinflammation som var kopplad till samtidigt som översträckningen.

Så tyvärr är det lite vansklligt att säga 'bara en sträckning', om musklerna inte får hjälp ifall de behöver det, så kan man få andra, värre problem som följdproblem.

Jag behöver inte spekulera i hur mycket pengar jag sparat i veterinärvård OM jag hade kunnat upptäcka vurpa ett på unghästen va? Ofta är det tyvärr att ju längre tid det tar innan något blir synlig, dessto dyrare blir veterinärräkningen. Samma sak om man väntar fast man har synlig problem, felbelastningar osv skapar ÄNNU MER problem än man hade i början, och kräver i sin tur behandling etc och veterinärnotan sticker iväg. (Nu är mina dock försäkrade men det kostar ändock).

Lösa benbitar är relativt vanligt, de kan dock inte visa sig mer än mycket lindrig hälta som kanske förbises om hästen inte är i arbete, eller en lindrig galla. Men de kan också ge rejäla gallor, svullnad, värme och rejäl hälta. De som kommer av trauma ger oftast mer symptom.

Men du har en häst med TYDLIG hälta, och du måste få mamma att förstå att det finns bara ett rätt sätt nu, och det är få hästen ordentligt kollad, och att ju lä'ngre du väntar dessto dyrare riskerar räkningen för henne att bli. Och, det finns ju inget sätt din mamma kan VETA om det är allvarligt eller ej om hon inte kollar!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 415
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag... 2
Svar
22
· Visningar
6 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka