Halt eller?

T

TjejTjejen

Var för någon vecka sedan på en travbana och kollade på varmblodstrav. Det som förvånade mig var att samtliga hästar som vann såg halta ut (de andra åkte ju ut från banan nästan direkt), vad beror de på hade de hälta eller är detta något "ofarligt" som händer med hästarna efter ett lopp?
 
Tror jag inte

Många travare kan se lite knackiga ut när dom springer och latar sig, eller är avslappnade, som många är direkt efter målgång, dom är gärna lite "fyrkantiga" i aktionen om man säger så. Kanske var det det som du tyckte såg ut som hälta? Dom är helt enkelt inte alltid så smidiga i långsamma farter. Rörelsemönstret på en travare är något helt annat än på en ridhäst, speciellt om hästen är avslappnad/trött.

Hoppas verkligen inte att alla vinnare du såg var halta, det vore en katastrof.
 
Förmodligen såg du vad Anhe beskriver, och jag kan tillägga att banveterinären tittar på hästarna tills de åker av banan även om man inte vinner...
Så vi får väl lita på deras kunskap...

/// Ghost
 
Som ridhästmänniska måste jag säga att jag är mycket imponerad av de mått och steg som omedelbart tas i samband med att banveterinärerna anser att en häst är i dåligt skick.

Startförbud och kontroll hos veterinär med friskförklaring är ju inte särskilt ovanligt (har jag förstått).

Tänk om samma metod tillämpats på t ex hopp- och dressyrtävlingar. Hälften av startfältet hade försvunnit direkt...
 
Re: Tror jag inte

Okej då vet jag :).... tänkte väll det då ALLA vinnarhästarna såg ut så... skulle ju varit otroligt om alla varit halta :smirk:

Detta är nog något ni inom travsporten ska gå ut med, vet många som tror att hästar på banan efter lopp varit halta. Detta kan nog ge en negativ bild av travsporten om folk inte vet hur det egentligen är. Ett tips bara.
 
Utdrag fråm travets TR

Om startanmäld häst stryks av veterinära skäl eller ådöms startförbud gäller följande:

- Häst följdstryks i de program i Sverige eller andra länder som den eventuellt redan är intagen i.

- Häst som stryks före defilering får startanmälas utan krav på friskintyg. Dock gäller att måldomarnämnd/banveterinär kan påfordra att friskintyg skall uppvisas senast i samband med nästa startanmälan.

- Häst som intagits i programmet och strukits av veterinära skäl, får inte startanmälas under sex dagar, räknat från och med dagen efter den aktuella tävlingsdagen, även om strykningen gjorts före tävlingsdagen.

- För häst, som stryks efter defilering eller ådöms startförbud efter lopp skall alltid uppvisas friskintyg senast i samband med nästa startanmälan. Sådan häst ådöms startanmälningsförbud omedelbart samt påföljande 6 dagar.

Bandomaren skall direkt efter avslutat lopp till måldomaren meddela eventuellt gjorda diskvalifikationer för galopp eller passgång samt rapporteringar för orent trav.

-För hästar som de senaste åtta månaderna rapporterats två eller fler gånger i de fem starterna (kvalificeringslopp räknas som start) gäller följande:
Hästen får startanmälas tidigast sju dagar efter senaste rapporteringen (ex. häst som rapporterats en söndag får startanmälas tidigast nästkommande söndag). Vid startanmälning skall företes ett veterinärintyg, som utsäger att något hinder inte föreligger för hästens tävlingsdeltagande. Häst som vid tidpunkten för den andra, tredje osv. rapporteringen redan är startanmäld till annat lopp får inte starta i detta.



Taget från travnet.se torsdag 21/8

En av V65-omgångens största favoriter i går på Solvalla, Gazza Frontline, ströks strax innan start.

Hästen hade värmt, men det var inte det som banveterinären Ragnar Svanholm anmärkte på.

- Själva värmningen hade jag ingen synpunkt på. Däremot såg vi på långt håll att Gazza Frontline saknade hår på båda bakknäna. Jag gick därför till stallet efter att hästen värmt för att undersöka honom. Det var blisterskador (uppkommer av ett linimentliknande preparat som används i många travstallar för att öka blodgenomströmningen, red anmärkning) som orsakat hårbortfallet, säger Ragnar Svanholm, till travnet.se.

"Helt enligt reglerna"

Banveterinären menar dock att detta handlade om gamla blisterskador som inte bekymrade hästen nämnvärt.

- Däremot, fortsätter han, upptäckte jag att hästen även hade blisterskador på båda kotorna bak. Dessa var också relativt nyligen uppkomna. Hästen besvärades klart av detta och enligt de regler och förordningar vi har att hålla oss till ska då hästen strykas, säger veterinär Svanholm.

- Jag diskuterade det hela med Svanstedt och när jag väl bestämt mig för att hästen inte var i startmässigt skick, gav jag honom också chansen att stryka hästen själv. Så blev inte fallet utan det blev jag som strök Gazza Frontline, som också fick två dagars anmälningsförbud.
 
Re: Utdrag fråm travets TR

... och som tillägg vill jag påpeka att tränaren blev avständ och får inte köra under Derby helgen.. :banana:..
 
Re: Utdrag fråm travets TR

Vill bara påpeka att häst som finns med i programmet men stryks av veterinära skäl innan hästen besiktats av veterinär på defileringsvolten får två dagars startanmälningsförbud, inte sex som anges i Nilemas utdrag ur tävlingsreglementet.

Det var på förslag att sex dagar skulle införas eftersom STC efter införandet av den så kallade direktanmälan misstänkte att många hästar ströks snarare för "spårsjuka" dvs fått ett oönskat spår, än den strykningsorsak t ex feber, som uppgavs.
Av detta blev dock intet eftersom sex dagars-förslaget bland annat mötte stora protester från tränarkåren.
mvh
Lena
utbildningsansvarig på Åmålstravet
 
jag har också varit med om något liknande. på dannero för några veckor sedan såg jag en häst som vid defilering och värmning såg ut att vara VÄLDIGT halt och vi stod och funderade på när banveterinären skulle reagera.
i samma ögonblick som de startade slutade hästen "halta" och såg hur bra ut som helst.
(hästen var en av de främsta i mål, kommer inte ihåg riktigt vilken plats)
:bump: :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp