Halt fölunge

athena

Trådstartare
En av mina fölungar var i måndags kväll mer el mindre blockhalt på ett framben. Hon stödde på det men när fick bråttom hoppade hon i princip på tre ben.

Ingen svullnad, varm över kotleden och puls i den samma. Jag har avvaktat med att ringa vet för att se om det går över av sig självt. Hon är inte allmänpåverkad, möjligen lite slö men äter bra och är med i flocken precis som tidigare.

I går kväll var det bättre, i morse ingen förändring och nu står hon bättre på benet. Lätt svullnad över leden (fast känns fortfarande inte svampig/mjuk). Hon är inte ett dugg trycköm och reagerar inte om man böjer leden fram och tillbaka.

Vrickning?

Hovböld?

Är hon inte så gott som bra senast fredag kommer jag ringa vet, men jag vill gärna ha synpunkter och råd ändå. Halta hästar har jag väldigt liten erfarenhet av :p.

Sv: Halt fölunge

men hallå, kanske är det dags att kontakta vet!! Skulle inte vänta om jag vore du! Det kan ju vara något allvarligt! Det kan ju vara en vrickning, hovböld borde ha puls i hoven. Feber? Ja, jag skulle iallafall inte våga vänta. Men det är jag det.:o

Jag är inte så himla orolig egentligen (jag blir sällan det...), men jag skulle gärna vilja resonera kring vad det kan vara. Nu har det ju blivit såpass mkt bättre så det känns inte befogat att ringa vet så länge det går åt rätt håll, såklart under förutsättning att det blir helt bra inom rimlig tid.

Ingen feber, nej. Ingen puls i hoven heller, inte heller trycköm över hoven såvitt jag kan bedöma.

Hejsan,

När mitt föl var ca 4 månader,
så kom han emellan ett elrep och gick omkull.
Han haltade på ena frambenet, och det var lite varmt och lite svullet.
Jag avaktade att ringa veterinären, och dagen efter var värmen nere och svullanden med Och han haltade lite. Dagen efter det så var det helt borta och han gick som vanligt igen..
Men det kan ju vara så att det är allvarligt med..

min häst var nästintill blockhalt i torsdags han gick ju men ville helst inte stödja.. Hittat på nåt bus i hagen.
på fredagen var det bättre, på lördagen ännu bättre, på söndagen syntes inget o på måndagen fick han går tillbaka till kompisarna.Han har troligtvis stukat till sig och fick gå i en egen hage med kyllera på benet/benen.

Har du tempat fölabiten?
Min 4-månaders hingst var precis som din; halt, pigg, glad och åt. Pyttelite gallig men ingen värme värd att nämna.
Han hade lite hög och svajig temp i mer än en vecka innan han blev halt.
Jag tog ut hovslagaren då jag misstänkte böld eller åtminstonde nått med hoven. Mycket riktigt. Han hade en jättedjup kanal så nu går han gipsad.

Reagerar inte din fölunge på "vickning" av lederna så gissar jag hovböld, eller varför inte stengalla om den nu har blivt bättre.

Tycker det låter som en typisk hovböld. Vanligt hos föl vid den här tiden. Att hältan varierar i grad beror på att när bölden mognar så blir det ett tryck (hästen halt) sedan hittar den någon liten ficka att pysa ut i (trycket släpper för stunden och hästen blir mindre halt). Sedan växer bölden vidare, trycket ökar igen och hältan ökar. Olika skolor förespråkar olika behandling, vissa vill skära mycket, andra bara göra ett litet hål för att ge bölden en väg ut och vissa avvaktar helt enkelt tills den kommer ut av sig själv. Nackdelen med det sista kan vara att den kan komma ut i kronranden (stör tillväxten av den nya hoven något, det blir en klyfta) eller så sprider den sig onödigt mycket inne i hoven innan den kommer ut. Väljer man det sista alternativet kan man påskynda genom ett våtvärmande bandage. Är bebisen stelkrampsvaccinerad än?

Nej, inte vaccinerad än tyvärr.

Jag tror också på hovböld, ska kolla med hovis om hon vill komma och titta i morgon el under helgen. Ungen är dock betydligt bättre idag, men går fortf inte rent.

Lycka till, hoppas den lille kryar på sig snabbt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: Ajda
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr... 2
Svar
39
· Visningar
6 961
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
2 049
Senast: Snurrfian
·
Avel Min häst har sprungit runt ordentligt i hagen i början på förra veckan, och har nu varit halt i en ca vecka. Har haft hovslagare hit och...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Bästa länet för häst?